hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter navneændring
Helle Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.13
Lagt på d. 10/08/2014 17:24
Jeg er støt ind i et lille problem med én af mine aner, Ane Kirstine Pedersen.
Iflg. giftermål (gift 8. juli 1809 Bording AO opslag 42), dødsoplysninger (død 3. feb. 1860 Moeslund, Bording AO opslag 172) og folketællinger skulle hun være datter af Peder Knudsen og Anna Pedersdatter fra Raunholt, senere Hestlund i Bording sogn.

Jeg har endnu ikke fundet hendes forældres giftemål, så måske er hun født uden for Bording, iflg. folketælling 1801 Bording AO opslag 6 er hun 14 år og skulle derfor være født i 1787, men parret får ikke nogen datter i 1787 dog får de en datter i 1788, som de kalder Maren. Hende har jeg ikke kunnet finde død og mit spørgsmål er nu om denne Maren evt. kan være min Ane Kirstine. I så fald skal hun have skiftet navn inden sin konfirmation i 1804.

Hvor kan man finde oplysninger om navnændring.

Med venlig hilsen
Helle Christensen
 
Forfatter RE: navneændring
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 10/08/2014 18:52
Navneændring: det tror jeg ikke!

Ifølge folketælling, både i 1845 og i 1850, er hun født i Bording sogn.

Men du har ganske ret: præsten har ikke skrevet noget om, at hun er døbt i Bording sådan ca. 1787.

Mit gæt er, at præsten simpelthen har glemt at indføre Ane Kirstines dåb.

mvh,

Ove
 
Forfatter RE: navneændring
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 10/08/2014 19:59
Hej
Parret er godt nok gift i Bording, Anne Pedersdatter er fra Engesvanghus, som da hørte under Kragelund sogn i Hids herred, og vielsen er indført i Kragelund sogn, vielsesdato 21.sept. 1781. Peder Knudsen er fra Gjellerup sogn, vist født 1748. Afstandsmæssigt er Engesvanghus tættere på Bording end Kragelund, måske er Ane Kirstines dåb indført i Kragelund, eller simpelthen glemt.
Peder Knudsen Engesvanghus optræder også som fadder i Bording omk 178?
Kopierne kan være meget dårlige, måske en del bedre i Family search.

mvh Jørn

NB Anne Pedersdatters forældre er også på ft.1787 Bording, Peder Andersen og Anne Andersdatter.

Redigeret af luk nu forum op d. 10/08/2014 20:09
 
Forfatter RE: navneændring
Helle Christensen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 06.03.13
Lagt på d. 11/08/2014 19:52
Hej

Tak for jeres hjælp og input, jeg havde slet ikke overvejet at dåben ikke var indskrevet i kirkebogen, men det må nok være løsningen.

Speciel tak til Jørn for oplysningen om Ane og Peders vielse, jeg havde ikke tænkt på at lede i Kragelund sogn. Ligeledes tak for oplysningen og tilhørsforhold til Engesvang, det havde jeg heller ikke selv fundet ud af og nu har jeg med disse oplysninger kunnet finde lidt mere om Anes forældre.

mvh. Helle
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk