hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Annette Sass: Birkefoged Christen Christensen Skinderholm
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 09/08/2014 07:16
Hej Annette.

Jeg vælger endnu engang at starte en ny tråd med den begrundelse, at hvis alle de mange personer du har nævnt i din fil om Familien Nygaards forbindelse til Sunds skal behandles i en tråd, vil tråden blive alt for rodet og uoverskuelig.

Jeg vil i denne tråd tage udgangspunkt i din teori om at Birkefoged Christen Christensen Skinderholm skulle have 5 sønner bosat i Timring sogn. Og jeg vil starte med at citere fra din fil, side 10, hvor du har skrevet følgende:

”Teori:

Christen Christensen Grimstrup fra Nygaard i Sunds sælger Trøstrup, men beholder Grimstrup.Mulige sønner ses i Grimstrup og andre steder i det gamle Trøstrup-område i 1787

Fakta:

1. Christen Christensen Grimstrup g.m. ukendt - søn 1733 Peder Christensen g.m. Ane Madsdatter
Lysgaard : Datter - 1756 Karen Pedersdatter g.m. Ove Jensen fra Riis
Niels Grimstrup - 1751 Peder Nielsen

2. Peder Christensen Grimstrup i Hjortsballe (ca.1707-1779) g.m. Anne Cathrine Iversdatter i
Hjortsballe, som var datter af degnen i Vildbjerg-Timring Iver Pedersen.
Peder Christensen blev bosat i Hjortsballe.
Datter: -1731 Maren Pedersdatter - ca 1732 Else Pedersdatter - 1736 Anne Pedersdatter
Else Pedersdatter blev gift med Jens Nielsen Amtrup, som overtager Trøstrup

3. Hans Christensen Grimstrup g.m. Anne Cathrine Thomasdatter - søn Thomas Hansen, som overtager Hjortsballe efter Peder Christensen. Thomas Hansen er fadder til flere børn i Nygaard-familien. - datter Kirsten Hansdatter g.m. Christian Fæddersen

4. Niels Christensen Nygaard g.m. Ane Cathrine Alexandersdatter overtager en del af Hjortsballe og bygger Nygaard

5. Søren Christensen Grimstrup g.m. Ane Nielsdatter
- 1744 Niels”

Citat slut

Mine kommentarer:

1. Christen Christensen Grimstrup gift med ukendt – søn 1733 Peder Christensen:

Sådan som jeg har forstået det så er det vel ikke kun Christen Christensen Grimstrups kone, der er ukendt. Det er personen Christen Christensen Grimstrup vel også i og med at der her er tale om en ”tænkt person”, hvis eksistens ikke kan bevises.

Jeg ser ingen grund til at formode, at Peder Christensen Grimstrups far absolut skulle være en ukendt Christen CHRISTENSEN, han kunne lige så vel være en ukendt Christen PEDERSEN eller en ukendt Christen SØRENSEN, idet navnene Peder og Søren kan spores i Grimstrup tilbage i tiden.

2. Peder Christensen Grimstrup i Hjortsballe gift med Anne Cathrine Iversdatter:

Det fremgår af et skifte efter denne Peder Christensen Hjortsballe, at han ikke havde andre søskende end en søster. Han kan derfor ikke være en bror til de fire andre formodede sønner af Christen Christensen Skinderholm.

3. Hans Christensen Grimstrup gift med Anne Cathrine Thomasdatter:

Det fremgår af Vildbjerg kirkebog at Anne Cathrine Thomasdatter blev gift med en Hans Jespersen. Dermed er Hans altså også udelukket som søn af Christen Christensen Skinderholm og bror til de 4 øvrige.

5. Søren Christensen Grimstrup gift med Anne Nielsdatter:

Ud fra en gennemgang af ”faddere” i Timring kirkebog 1780-1816 er det min vurdering, at han er en bror til Peder Christensen Grimstrup, hvilket jo også passer fint med at det netop er navnene Peder og Søren, der kan spores i Grimstrup tilbage i tiden.

Tilbage som en mulig søn af Birkefoged Christen Christensen Skinderholm bosat i Timring er der så kun nummer 4. Niels Christensen Nygaard.

For øvrigt ville jeg nu også finde det overordentlig usandsynlig, om det skulle have forholdt sig sådan, at Christen Christensen Skinderholm ”sælger Trøstrup men beholder Grimstrup”. Grimstrup hørte ikke ind under Trøstrup. Det var en fæstegård under Møltrup.

Venligst Margit
 
Forfatter RE: Annette Sass: Birkefoged Christen Christensen Skinderholm
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 11/08/2014 10:42
Er der nogen der ved, hvem denne Ane Grimstrup er ? født 1698 død 1782 Tranholm Vildbjerg.
Har hun været g.m. Jens Frandsen i Tranholm FT 1787 ? født 1703

m.v.h.
Annette Sass
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk