hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Til Annette Sass: Brixhus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/08/2014 00:36
Her er lige et par kommentarer der kan tages med når engang genemgangen af Trøstrup området kommer frem til Brixhus.

Side 7 - 8 i redegørelsen.
Teori:
Brixhus formentlig udstykket fra Elkiær ved Mads Melchersens død. (se kort)

Jeg er ret sikker på at Brixhus er langt ældre og, at den nok er udstykket direkte fra Trøstrup.

Fakta:
Peder Vojer Brixhuus g.m. Mette Madsdatter? fra Elkiær - Børn: 1739 Mette Pedersdatter - 1742
Kirsten Pedersdatter - 1744 Niels Pedersen 1746 Hans Pedersen

Du skriver et andet sted, at du er usikker på denne mands navn.

Han hedder Peder Veien, og kommer formentlig fra Rind.

Mette Pedersdatter Brixhuus (f.1739 men ikke registreret i Timring) + Jens Stephansen Sneiberg gift
nov. 26.1774 i Timring

Det er Jens Stephansens tredie ægteskab. Han var først gift 1763 med Karen Graversdatter i Tjørring og bosat der. Efter hendes død blev han gift 1767 med Appelone Sørensdatter i Snejbjerg og bosat der.

Han har tilsyneladende en del søskende på egnen, men jeg er pt. ikke sikker på hvor de kommer fra.

Fkt-1834; Timring - Brixhuus ; 31; Et Hus
172; Villads Pedersen; m; 32; gift; ; ; Husmand (1802)
173; Anne Marie Pedersdatter; k; 42; gift; ; ; hans Kone Far Peder Pedersen Møller i
Teglgaard (død) søn af Maren Pedersdatter, datter af Peder Christensen Grimstrup/Trøstrup
174; Elisabeth Kirstine Willadsdatter; k; 10; ugift; ; ; deres Barn
175; Kirsten Marie Willadsdatter; k; 9; ugift; ; ; deres Barn
176; Abelone Willadsdatter; k; 7; ugift; ; ; deres Barn
177; Petersine Willadsdatter; k; 4; ugift; ; ; deres Barn
178; Christen Willadsen; m; 2; ugift; ; ; deres Barn

Villads Pedersen og Co. er en historie helt for sig. De har boet flere steder på egnen, at de her er registreret under Brixhus skyldes nok, at de på det tidspunkt boede på Trøstrup Mark / Trøstrup Hede.

Han havde alt ialt ca. 16 børn, som for de flestes vedkommende har gjort sig bemærkede på den ene eller den anden måde, for nu at sige det på den måde. Udover et muligt slægtsskab med Grimstrupfolkene tror jeg egentlig ikke familien er relevant her.

Side 9:
Mads Melchersen (1660-1727), var fæstegårdmand i Elkiær g.m. Ellen Madsdatter søster til Maren
Madsdatter g.m. Christen Christensen Mølsted (se Mølsted)
Datter: 1695 Maren Madsdatter
Maren Madsdatter g.m. Thue Jensen i Volsgaard, Snejbjerg
Søn: Anders Madsen 1710
Søn: Christen Madsen
Datter: Anne Madsdatter i Elkiær's uægte barn 1737- Jens Elkiær - 1771 Christen Jensen - 1780 Jens
født og død 7mdr.
Datter: Mette Madsdatter g.m. Peder Wojer bosat i Brixhus (udstykket fra Elkiær ved
generationsskiftet?)

Mads Melchorsens børn af første(?) ægteskab kender vi og vi ved hvor de bor. Flere af dem du nævner som mulige børn af ham skal altså placeres i et senere og for os ukendt ægteskab. Men det kan jo også meget vel tænkes, at han blev gift igen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 07/08/2014 01:41
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Til Annette Sass: Brixhus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/08/2014 22:37
Jeg er blevet bedt om at lægge et link til den redegørelse "Slægten Nygaard i Timring og en mulig forbindelse til Sunds" der er udgangs punkt for de tråde der pt. er igang vedr. Trøstrupområdet i Timring sogn:

Se på siden:
http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=27
Den nuværende placering er øverst på siden, men det kan evt. ændre sig over tid.

Eller direkte link til filen:
http://hammerum-herred.dk/medlemmer/Familien%20Nygaards%20forbindelse%20til%20Sunds.pdf


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Til Annette Sass: Brixhus
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 11/08/2014 10:58
Peder Veien i Brixhus, ja det er da en forskel fra Peder Vojer, som jeg først læste det, men det hjælper ikke til at komme videre synes jeg.
Brixhus kan jeg slet ikke finde sikre relationer til baglæns, men med hjælp fra Konrad Understrups bog om Timring kan man nok også regne med, at navnet er en del "nyere" end Elkiær og Mølsted, og at Peder Veien har været den første, eller måske den anden på stedet.

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 11/08/2014 11:06
 
Forfatter RE: Til Annette Sass: Brixhus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/08/2014 16:17
Navnet er sikkert nyere, men selve stedet er formentlig gammelt.

Understrups teori om at det i det her tilfælde er stedet der har fået navn efter manden og ikke omvendt lyder rimeligt nok. Brix er et gammelt velkendt navn som også forekommer her på egnen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk