hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/08/2014 11:57
Jeg trækker lige spørgsmålet om Mads Melchorsens oprindelse ud i en selvstændig tråd.

I tråden: http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2286&rowstart=0
fremkommer den teori, som også ses flere steder på nettet, at han skulle være en søn af Milter Christensen i Ildsgaard. Dette er stadigvæk et meget åbent spørgsmål. Jeg mener ikke der foreligger nogen klare holdepunkter for det, men der er stadigvæk plads til argumenter for og i mod.

Det er derimod en kendsgerning, at hans kones søstre bor i Sinding, Ørre og Snejbjerg så hun er givetvis vokset op på den egn, samt at hans egne døtre bliver gift og bosat Snejbjerg. Så familien må have boet her på egnen ihvertfald i nogle år. Men hvor kom han selv fra og hvornår kom han.?

Skiftet, hvor Mads Melchorsen nævnes som boende i Elkjær, kan ses her:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=2286#13655

I en anden sammenhæng faldt jeg over en måske interessant oplysning.

I Vesterø sogn på Læsø får en Mads Melchorsen 14 maj 1705 et drengebarn begravet 8 år og 10 måneder gammel, altså født 1796, men tilsyneladende ikke født på Læsø, ihvertfald ikke nævnt i den afskrift der ligger på DDA.

Det er tilsyneladende den eneste gang denne Mads Melchorsen nævnes på øen. Til gengæld ses selve navnet Melchor og Melchorsen (med netop den stavemåde) ret ofte på øen.

Desværre kan man ikke længere umidelbart lave dirkete links til søgeresultater hos DDA. Men prøv at gå ind på siden:
http://www.ddd.dda.dk/dddkiip/find_personkb.asp
Vælg Hjørring amt
Vælg Læsø herred
Vælg Dåb
indtast "me%or" (uden anførselstegn) som navn
tryk SØG.

gentag det same for begravelser.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 01/08/2014 11:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 01/08/2014 13:44
Hej,

lige for en ordens skyld, uden at vide om der er nogen som helst
forbindelse, vil jeg lige nævne familien Melchiorsen i Nonbo, Dollerup
ved Viborg:

Familieoversigt: Melchiorsen fra Nonbo, Dollerup sogn
(Karen Pedersdatter, Melchior Madsens kone er datter af ridefoged på Hald Peder Nielsen og Karen Andersdatter efter hvem der var skifte 28. marts 1661. Melchior Madsen påtager sig ald gæld i boet.
Tre sønner tre døtre, deraf to kendt:
Karen Pedersdatter gift med Melchior Madsen.
Christense Pedersdatter gift med forvalter på Hvolgaard Mads Rasmussen.

Peder Nielsen har en søster gift med en Peder, de har en søn Hans Pedersen, der i 1646 var foged på Hvolgaard og i 1666 bor i Holtum, Sindbjerg.
).
Børn i Nonbo Dollerup af Melchior Madsen og Karen Pedersdatter (†1689 Handbjerg)
1. Mette Melchiorsdatter, †1732 i Handbjerg,
gift første gang med sognepræst i Handbjerg Chr. P. Holgaard tredje gang gift (†1695 Handbjerg).
gift anden gang med efterfølgeren Thomas Henriksen Nyboe første gang gift af to gange (†1735 Handbjerg)

2. Mads Melchiorsen *c1652 †1709 gift med Maren Dynesdatter *c1664 †1716 Velling.

3. Barbara Melchiorsdatter *c1648 †1726 Thyregod, gift med degn i Thyregod Laurits Jensøn Holstebroe *cc1675 †1759 Thyregod (gift 3 gange)

4. Peder Melchiorsen (skovrider, fra Eva Lund)

5. Anne Marie Melchiorsdatter (følger moderen til Handbjerg, gift der)


og

Børn i Velling af Mathias Melchiorsen *c1652 Dollerup †1709 Velling, herredsfoged i Vrads herred og Maren Dynesdatter *c1664 †1716 Velling.

1. Cathrine Marie Mathiasdatter født i 1680'erne, gift med Johannes Verdel, degn i Hatting

2. Christence Mathiasdatter *c1683 †1752 gift med Søren Pedersen Bryrup mølle

3. Melchior Mathiasen *c1686 †1754, skriver sig 1720 af Flyegaard i Velling, gift 1717 i Velling med Maren Nielsdatter *c1667 †1754 i Velling

4. Dines Mathiasen *c1691 †efter 1720

5. Christian Mathiasen *1696 †1705 død ni år gammel
6. Lisbeth Mathiasdatter *1698 †1699 død syv måneder gammel
7. Friderich Mathiasen *1699 †1699 død otte dage gammel

8. Marie Mathiasdatter *c1699?? †efter 1720 ikke fundet døbt, alder 12 i skiftet 1710, må være født enten før 1698 eller 1700 og derefter.

9. Lisbeth Mathiasdatter *1705 †efter 1710 født i Bryrup sogn.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/08/2014 15:20
Tak for oplysningen. Alle muligheder står åbne. Den familie du nævner har ovenikøbet en Mads Melchiorsen med den rette alder. Desværre ser det ud til at han er optaget andet steds.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Chr. Østergaard Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 15
Bopæl:
Tilmeldt: 04.11.13
Lagt på d. 01/08/2014 15:44
Er denne mulighed afprøvet
http://eop.dk/4331.htm
mvh. Chr.
www.underregnbuen.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/08/2014 18:17
Jeg har set Elisabeths side med Mads Melchorsen. Måske kommer hun selv på banen, hun har i perioder været ret aktiv her.

Men det er jo den samme Mads som ham vi har fat i her. Hun kommer ind via linjen Maren Madsdatter & Thue Jensen. Der er ikke nogen oplysninger vi ikke kender.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 03/08/2014 13:37
Hej

Ved skiftet i 1726 er Mads Melchersens søn: Anders, ”soldat på Trøstrup Gods i Gudum sogn”. Et gods, som tilsyneladende ikke eksisterer.

Kunne sætningen forstås på den måde, at Just Andersen Holst, via sit ægteskab med Jytte Cathrine Poulsdatter, har ejet en eller anden form for ”jordegods” i Gudum sogn, og at han så har sendt sin fæstebondes søn derop, for at være soldat?

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/08/2014 18:30
Det kan man vel ikke udelukke. Just Andersen gods og ejendomme er beskrevet i skiftet efter ham, jeg kan ikke lige huske om der er noget i Guddum.

Men det er jo ret så sandsynligt, at det på een eller anden led er Jytte Poulsdatters forbindelser til den egn der oprindeligt (dvs. før 1726) har fået ham derop.

At han så gror fast deroppe i nogle år, og senere igen flytter til Venø, kan der være mange grunde til. Det tror jeg ikke man skal lægge for meget i. Folk var faktisk ret mobile dengang og flyttede mere omkring i landet end man umiddelbart har regnet med.

Men som nævnt skal man være opmærksom på at Familien i Guddum Østergaard på det tidspunkt forlængst har udspillet sin rolle. Allerede før Just Andersens død har Svogeren Jacob Eskesøn Vilsø i Guddum Østergaard formøblet det hele (og vist også sine steddøtres arv) og har i 1920 været nødt til at sælge gården som blev lagt under Kongensgård i Nr. Nissum sogn. Han blev først selv fæster af gården, men blev også sat fra den bestilling og boede der så som indsidder.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 03/08/2014 18:32
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 03/08/2014 18:47
Ved at studere en gammel tråd, kan jeg se, at Thomas Hansen Hjortsballe ikke er søn af en Hans Christensen i Grimstrup, men af Hans Jespersen i Vildbjerg (mon han er farbror til Birgitte Jensdatter, der bliver gift med Knud Christensen Kølbæk i Sunds ??), som bliver gift med den Anne Cathrine Thomasdatter der ses i Grimstrup i 1787. Her g.m. Christen Madsen i Grimstrup
Denne Christen Madsen må så næsten være Mads Melchersens søn, når han optræder i dette område og får Anne Cathrine og sønnen Thomas til Grimstrup ?
Mon det er rigtigt ??
Hvis det er, åbner der sig andre spørgsmål. F.eks. Thomas Hjortsballes meget nære tilknytning til Nygaard-familien i Timring. - Fra Sunds måske ?

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 03/08/2014 20:11
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 03/08/2014 21:56
Kan denne evt. bruges?:

Hids herred tingbøger
18/5 1686
** Jens Jensen i Ris stævnede Matias Melchiorsen, herredsfoged i Lysgård herred, såvel som samtlige 8 mænd, som sad retten samme dag, imod vidne angående en hvid hest, som blev fremlyst, hvorefter Jens Pedersen Smed og Peder Jensen i Serup vidnede, at den døde, da Jens Jensen var hos smeden med den for at lade den kurere
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/08/2014 22:56
Ruth Neumeister skrev:
Jens Jensen i Ris stævnede Matias Melchiorsen, herredsfoged i Lysgård herred, såvel som samtlige 8 mænd, som sad retten samme dag, imod vidne

Jeg er modtagelig for næsten alt. Men så vidt jeg kan se af andre sammenhænge er Matias Melchiorsen her identisk med "2. Mads Melchiorsen *c1652 †1709" i Villys indlæg. Han har navnet og alderen, men det kan ikke han der har været i Elkjær.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 21/08/2014 12:58
Hej Feldborg

Du skrev: ”jeg er modtagelig for næsten alt”, så her kommer lidt, som vel nærmest må betegnes som nogle enkelte konkrete fakta krydret med en hel del gætteværk/ formodninger:

Mads Melchersens datter, Anne Madsdatter, er i juli 1743 hos en Niels Østergaard i Snejbjerg, formodentlig en søn.
Det er formodentlig hende, der dør i Snejbjerg 1756: Niels Mortensens kone af Helstrup, 70 år: født 1686c.
Så må Mads Melchersen formodentlig være blevet gift med Ellen Madsdatter omkring 1685.
Niels Mortensen død i Snejbjerg 1765, 82 år: født 1683c.
… … …

Ved FT-1787 er der en Jytte Madsdatter i Snejbjerg, 70 år: født 1717c.
Hun kan vel næsten ikke være andet end en datter af Mads Melchersen.

Fkt-1787; Snejbjerg - Sneiberg bye ; 7;
316; Peder Klidsgrd; m; 48; gift,1; mand / husmand, tiener som efattig til Møltrup
317; Ellen Nielsdatter; k; 58; gift,1; kone
318; Jytte Madsdatter; k; 70; enke,1; - / indsidder, almisselem

Peder Klidsgaard født 1739c, Ellen Nielsdatter født 1729c

En Peder Pedersen og Ellen Nielsdatter viet i Snejbjerg 1778. De får efterfølgende ingen børn født i Snejbjerg. Ellen Nielsdatter kunne vel være en datter af Niels Mortensen og Anne Madsdatter.

Jytte Madsdatter er enke i 1787, så hun har sandsynligvis tidligere været bosat et andet sted som kone/enke. I og med at hun bor hos en formodet halvsøsterdatter har hun måske ingen børn.

Jeg tror, jeg stopper her.

Hilsen Margit

 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/08/2014 17:06
Margit Louise Jørgensen skrev:
Mads Melchersens datter, Anne Madsdatter, er i juli 1743 hos en Niels Østergaard i Snejbjerg, formodentlig en søn.
Det er formodentlig hende, der dør i Snejbjerg 1756: Niels Mortensens kone af Helstrup, 70 år: født 1686c.
Så må Mads Melchersen formodentlig være blevet gift med Ellen Madsdatter omkring 1685.
Niels Mortensen død i Snejbjerg 1765, 82 år: født 1683c.
Det ser rimeligt nok ud.


Ved FT-1787 er der en Jytte Madsdatter i Snejbjerg, 70 år: født 1717c.
Hun kan vel næsten ikke være andet end en datter af Mads Melchersen.
Hvorfor tror du det.?


Peder Klidsgaard født 1739c, Ellen Nielsdatter født 1729c

En Peder Pedersen og Ellen Nielsdatter viet i Snejbjerg 1778. De får efterfølgende ingen børn født i Snejbjerg. Ellen Nielsdatter kunne vel være en datter af Niels Mortensen og Anne Madsdatter.
Peder (pedersen) Klidsgaard ses et par gange som fadder i Snejbjerg. Han dør i maj 1792, 51 år gammel.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 11/09/2014 18:01
Hej Feldborg

Jeg har netop siddet og læst en artikel i Hardsyssel Årbog 1943 om præsten i Ørre: Magister Lund, der gik i brechen for degnens søn, der af Proprietær Opitz på Lergrav havde fået ordre til at møde til session på Gudum Kloster. (1744/45)

Hvis det var almindeligt omkring det tidspunkt, at unge mænd mødte til session/var soldat på Gudum Kloster, så behøver det at Mads Melchersens søn: Anders i 1726 er ”soldat på Trøstrup Gods i Gudum Sogn” vel sådan set ikke betyde andet, end at det var Just Andersen på Trøstrup Gods, der havde udskrevet ham til soldat i Gudum.

Altså ikke noget, der kan have forbindelse med at Jytte Cathrine Poulsdatter var fra Gudum.

Venligst Margit
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 13/09/2014 22:06
Hej Margit og Arne!

Det her er altså lidt besynderligt, men i min jagt i Tønder kirkebog, støder jeg under døde på navnet Ellina, datter af Matz Milkorsen 'Arbeitsmannes in Timmering Dorf und Gemeinde in Jütland". Moderen skulle være en Anna Christina, født Clausen. Ellina må være født ca. 1713.

Kan det virkelig passe for mig? Læser jeg forkert? I må hellere selv tjekke: Se Tønder kb. 1763 - 1785, opslag 548.

Vh.

Jytte

Siden kan også ses her:
http://78.156.97.214/data_kirkeboeger_AA040_A_018_K10-06-A.gif
mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/09/2014 00:41
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/09/2014 22:37
Hallali'løjsa.... Nu begynder det at blive rigtig spændende.!

Mit meget begrænsede tyske rækker ikke til at tyde hele teksten. Men det du citerer kan da vist ikke misforstås.

Har hun så også været gift med denne Lorens Lorensen og har sønnen Martinus med ham, eller.?

De af Mads Melchorsens børn vi kender fra skiftet er jo af første ægteskab, og er alle voksne i 1726.

Om der overhovedet eksisterer et andet ægteskab ved vi pt. ikke, men det er vel ikke usandsynligt at det er tilfældet. Ihvertfald må Ellina jo være af andet ægteskab og formentlig kaldt op efter den første kone Ellen. Hvem Anna Christina Clausen så er, det er vist det man kalder et godt spørgsmål.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 14/09/2014 08:50
Kære Arne!

Ja, jeg syntes da også, det var helt surrealistisk, da det navn du søgte, pludselig stod i Tønder kb. Men er der tale om den samme mand? Der står så vidt jeg kan se 'Arbejdsmand i Timmering by og sogn i Jylland Matz Milkorsen'. Kan der være andre steder med det navn?

I referat står der i øvrigt, at Ellina havde været gift med 'stadsstøber' Lorenz Lorenzen og efterlader sig to sønner: Lorenz Lorenzen og en ældre søn Martinus Lorenzen, som er stukket til søs og ikke har ladet høre fra sig i 17 år.

Vh.

Jytte



 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 14/09/2014 12:34
Hej Jytte, Arne og andre interesserede.

Det her rejser jo en hel række af spørgsmål:

Hvornår/hvor blev Ellina gift? Hvornår fik hun børn/hvor mange børn fik hun? Hvornår døde hendes mand?

Svarene på disse spørgsmål skal vel søges i Tønder og her har jeg det samme problem som Arne Feldborg: jeg er bestemt ikke god til tysk.

Mads Melchersen og Anne Christina Clausen/Clausdatter fra Timring fik en datter gift/bosat i Tønder. Hans Jespersen og Anne Cathrine Iversdatter fra Vildbjerg fik en datter gift/bosat i Tønder: se tråden: to søstre fra Bredvig, Ørre sogn …

Er der her tale om tilfældigheder eller kunne der tænkes at være en eller anden forbindelse mellem de to familier?

Og hvad med navnet Claus/Clausen/Clausdatter: det er vel ret begrænset, hvor mange af det navn, der har været her i området på den tid:

Er der en forbindelse mellem Thomas Clausen i Bredvig i Ørre og Anne Christina Clausdatter i Timring?

Optræder navnet Claus/Clausen/Clausdatter andre steder her i området, hvor en forbindelse måske kunne findes?

Ja, det var så nogle af spørgsmålene. Med hensyn til svar, så tror jeg nu nok, at vi her er ude i noget, som overstiger min evner, så:

Skulle der mon være en eller flere slægtsforskere derude i den store vide verden, som kunne tænke sig at hjælpe os lidt?

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 14/09/2014 13:14
Kære Arne og Margit - og evt. andre interesserede!

Jeg HAR skam også tænkt tanken om en forbindelse mellem Thomas Clausen i Bredvig og Anna Christina Clausdatter i Timring. Også fordi de to Timring-piger, der kom til Tønder, blev gift med en mand inden for samme fag.

I det hele taget er Thomas Clausen i Bredvig, Ørre vist en helt ukendt størrelse, men jeg tror Hammerum herreds tingbog kan hjælpe, fordi han åbenbart var en stor pengeudlåner. Jævnfør mit spørgsmål desangående i en anden tråd.

Jeg kan sagtens tjekke Lorenzen-familien i Tønder kirkebog, men det kommer til at tage tid, fordi jeg har travlt på mit arbejde. Vielsen mellem Ellina og Lorenz kan vi ikke finde, for de må være gift, før vielser er registreret i Tønder - desværre sker det først fra 1763.

I øvrigt er Tønder kirkebog meget velstruktureret og derfor nem at gå til …. bortset fra det tyske. OG jeg har fundet op til flere vestjyder på afveje …. dog ikke lige andre af umiddelbar interesse for mig selv :-)

Ja, nu er der tre tråde i gang om Thomas og Maren i Bredvig, men ingen havde vel forventet, at Mads Melchiorsen også skulle dukke op i den forbindelse.

Venlig hilsen

Jytte

Redigeret af jytteduholm d. 14/09/2014 13:15
 
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/09/2014 00:10
Nu ved vi vel stadigvæk ikke med sikkerhed om det vitterligt er Timring i Ulfborg herred der omtales. Men når der står "in Jutland" så er det ihvertfald noget der ligger nord for Kongeåen, og ikke et lokalt stednavn.

Jeg fandt lige disse på FS. Om det så er 'vor' Lorents og 'vor' Helena er vist også et åbent spørgsmål.

Hans Peter Lorentzen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 13 December 1750, TONDER, TONDER, DENMARK
father: Lorentz Lorentzen
mother: Helena

Catharina Lorentzen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 18 Juli 1753, TONDER, TONDER, DENMARK
father: Lorentz Lorentzen
mother: Helena

Andreas Lorentzen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 10 August 1755, TONDER, TONDER, DENMARK
father: Lorentz Lorentzen
mother: Helena

Lorentz Lorentzen
Denmark, Baptisms, 1618-1923
christening: 9 August 1758, TONDER, TONDER, DENMARK
father: Lorentz Lorentzen
mother: Helena

Hvis Jytte har ret mht. Ellinas alder så ville hun være omkring de 45 år i 1758, så - eh.?

Martinus, der i 1785 er stukket til havs for 17 år siden, må formodes at være født ca. 1750 eller tidligere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor kom Mads Melchorsen fra
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/09/2014 00:33
Fra Jens V. Olsen har jeg modtaget:

1.
Med hensyn til de fire børn af Lorentz Lorentzen, så er det temmelig sandsynligt, at det er
vore.

Ved den sidste søn: Lorentz' dåb, benævnes faderen som Rothgiesser - det samme erhverv,
som er nævnt ved Ellinas begrvelse.

2.
En lille detaille.

22 jan 1785 dør apotekeren Lorenz Lorenzen 60 år gammel. Hans hustru hed (også) Helena. Hun var datter af Christian Jessen og hustru Gude.

Der nævnes en søn Hans Lorenzen. Blot for at undgå en sammenblanding.

Jeg har forgæves søgt vor Lorenz død i perioden 1763-1785.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk