hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/08/2014 11:19
Der er jo ingen der forlanger at du kan dokumentere dine teorier, sålænge de er definerede som teorier. Men for at komme videre er vi da nødt til at vide hvilke forudsætninger du bygger dine teorier på.

Og hvornår der er tale om konkrete samtidige kiler (som feks. fadderskaber og lign.), og hvornår der er tale om følgeslutninger baseret på navnelighed, mulige opkald osv.

Og Det er jo også vigtigt at pille de ting ud som vitterligt er forkerte, for ikke at videreføre dem i flere led.

Det helt grundlæggende, og for mig at se det afgørende nye, i din teori er jo, at det er Christen Christensen Skinderholm der overtager Trøstrup efter Just Holst død.

Udover at det er sandsynligt udfra navn, tid, og sted, samt den omstændighed at han var Birkefoged på Hernigsholm og altså har kendt Både Just Holst og de andre funktionærer med tilknytning dertil, har du så fundet egentlige kilder der bekræfter teorien?

Jeg finder som som nævnt dette udgangspunkt særdeles interessant og også både muligt og sandsynligt, men vi skulle jo gerne have så høj grad af sikkerhed som muligt.

Og der er også din omtale at bla. Skinderholmfamilien ting jeg finder meget tvivlsomme. Og dem må vi jo nødvendigvis også tage fat i og se om de kan be- eller afkræftes.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/08/2014 12:52
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 04/08/2014 13:37
Arne Feldborg
spurgte, om jeg kunne uddybe forholdene omkring Jens Nielsen Amtrup.
Her er, hvordan jeg kom frem til ham.

For at starte med slægten Nygaard.

Jens Johansen Nygaard (1825-1917) blev g.m. Christine Andersdatter Aagaard

Christine Andersdatter Aagaard var datter af
Anders Christensen Aagaard f. 1803 i Vildbjerg, som var søn af kilde: kirkebog
Christen Pedersen i Burgaard f. 1770 i Vildbjerg, som var søn af kilde: kirkebog
Peder Jensen i Burgaard f. 1734 i Vildbjerg, som var søn af kilde: kirkebog
Jens Pedersen Barfoed i Burgaard f. ca.1680, som var søn af kilde: internettet

Peder + Maren Jensdatter Barfoed
http://ole-munk.dk/phpgedview/individual.php?pid=I8916&ged=Mikkel.ged

Disse forældre havde også en søn

Niels Pedersen Barfoed i Burgaard f. ca. 1683 i Vildbjerg død 1755 i Hodsager g.m. Karen Jensdatter
http://stamtavle.barfod-barfoed.dk/getperson.php?personID=I1881&tree=barfod1

søn af dette ægteskab

37 Jens Nielsen Amtrup i Trøstrup. 15.6.1784, fol.71B.
Enkemand efter Else Pedersdatter, skifte 7.6.1769.
B: Maren Jensdatter, [skifte 29.5.1780 lbnr.19], var g.m. Niels Graversen i Over Amtrup, nu i Stovbæk. 3B: Anne Marie 16, Else 14, Jens 11,
Karen Jensdatter, [skifte 26.3.1781 lbnr.27], var g.m. Christen Vad i Trøstrup. 2B: Christen 7, Else 5,
Niels Jensen Amtrup i København,
Peder Jensen Amtrup sst.


Og de havde en datter

Maren Pedersdatter i Burgaard g.m. Peder Iversen i Burgaard (af Hjortsballe)

http://www.amtrup.dk/amtrup/merrild1.htm

Fkt-1787; Timring - Trøstrup ; 2.Fam;
187; Iver Pedersen; m; 57; gift,1; ; ; Mand / Husmand og gaar i Dagleie Far: Peder Iversen - Mor: Maren Pedersdatter
188; Bodil Rasmusdatter; k; 52; gift,1; ; ; Kone
189; Ane Johanne Iversdatter; k; 13; ugift; ; ; Barn

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 04/08/2014 14:35
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 04/08/2014 16:28
Ud fra de ting jeg citerede fra Konrad Understrup, ser jeg det stadig som en mulighed, at Christen Christensen Skinderholm jun. kom til Trøstrup, og at der er flere andre end Niels Christensen fra Nygaard, der er efterkommere af ham i området øst for Vorgod Å i årene op til 1787.
Jeg mener også stadig selv, at den research der foreligger, og som viser sig ved de efterfølgende ejere af Nygaard, beviser den del af teorien.

Et centralt punkt for, om muligheden er til stede for at Christen Christensen kommer til Trøstrup synes jeg er, at salget af Møltrup til Christen de Linde IKKE indeholder de ejendomme, som vedrører min teori, og at de derfor må være en del af det bøndergods, som Laurids Nielsen Nyboe sælger som ejer af Trøstrup. med mindre der er tale om selvejere, der bare er tilknyttet Møltrup.

Niels Christensen Nygaard synes at have været en mand med en vis status, når han kan gifte sig med en præstedatter, og hans søn Alexander bliver kaldt Sr. ved sit giftermål.
Hans herkomst har givetvis været bedre end middel.

Konkret dokumentation for, OM Christen Christensen blev ejer af Trøstrup har jeg ikke fundet.,
- men vil gerne høre jer andre, om I har støtteoplysninger til den teori.
Jeg føler lidt at jeg gentager mig selv, men er åbenbart ikke tydelig nok.

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 04/08/2014 21:30
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/08/2014 23:57
Annette Sass skrev:
Arne Feldborg
spurgte, om jeg kunne uddybe forholdene omkring Jens Nielsen Amtrup.

Dels det, og dels, og især, Anders Jensen (Tvevad).

Her er, hvordan jeg kom frem til ham.

Ok. Jeg kender godt de slægter du nævner og også de bøger mv. der er skrevet om dem.

Det jeg feks. kan være usikker på er hvorvidt Jens Nielsen Amtrup nu også er søn af Niels Pedersen Barfoed og derfor er det da interessant at vide hvordan du er kommet frem til det resultat. Og om du iøvrigt har nogle oplysninger om ham.

Og tilsvarende for at Anders Jensen (Tvevad) står nævnt som søn af Jens Nielsen Amtrup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2014 01:12
Annette Sass skrev:
Ud fra de ting jeg citerede fra Konrad Understrup, ser jeg det stadig som en mulighed, at Christen Christensen Skinderholm jun. kom til Trøstrup, og at der er flere andre end Niels Christensen fra Nygaard, der er efterkommere af ham i området øst for Vorgod Å i årene op til 1787.

Det er der vist ingen der har noget at indvende imod. Og som jeg også har nævnt flere gange en både ny, interessant og sandsynlig teori. Og selvom der ikke er klare holdepunkter, så er der da meget i din udredning der overordnet set bestyrker teorien.

Men feks. synes jeg også at det er meget interessant at du skriver:
Yngste søn af Christen Lassen i Nygaard var Christen Christensen
Skinderholm (1649-1711), der ikke arvede fædrenegården, men måtte nøjes
med Skinderholm, som formodes at have hørt under Nygaard/Skaaphus på det
tidspunkt

Det er da en spændende, og for mig helt ny, teori. Og derfor må jeg da spørge: "Hvad bygger du det på".? Hvorfra ved man at Christen Lassen overhovedet havde en søn ved navn Christen.?


Christen Christensen Mølsted, der var en ganske ung mand (1708-
1791), går sammen med Jens Madsen (f. ca 1698 - hans senere svoger),
og overtager den gamle vandmølle "Mølsted" i Timring.
Nyt møllested bliver Grimstrup Mølle.
Forældre var Christen Pedersen Mølsted og Inger Christensdatter Linaa,
der var datter af Birgitte Nielsdatter Skophus/Nygaard .

Også her er jeg lidt i tvivl. Mener at Birgitte Nielsdatter vist var gift med Christen Iversen og at hun iøvrigt døde 1679.


Niels Christensen Nygaard synes at have været en mand med en vis status, når han kan gifte sig med en præstedatter, og hans søn Alexander bliver kaldt Sr. ved sit giftermål.

Skulle vi 'nøjes' med en degnedatter.?

At Alexander bliver kaldt Sr. ved vielsen skyldes måske mere brudens stand end hans egen. Aulum præsten Hr. Eiler, der viede dem, var iøvrigt selv lidt af en spøjs fyr (nogle har vist betegnet ham som bindegal...).


Konkret dokumentation for, OM Christen Christensen blev ejer af Trøstrup har jeg ikke fundet.,

Hvis han har ejet Trøstrup i en periode burde der være et skifte efter ham i Lundenæs og Bøvling amters skifteprotokol. Det er der ikke (men det beviser jo ikke, at han ikke har boet der).

Jeg har også i årenes løb flere gange søgt i Landstingets Skøde og Panteprotokol efter skøder vedr. Trøstrup i perioden 1723 - 1745. Foreløbig uden held.

Jeg har fundet er skøde fra 1724 hvor Just Holsts enke sælger en halvgaard i Ørre, men ikke noget vdr. selve Trøstrup.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 05/08/2014 08:52
Yngste søn af Christen Lassen i Nygaard var Christen Christensen
Skinderholm (1649-1711), der ikke arvede fædrenegården, men måtte nøjes
med Skinderholm, som formodes at have hørt under Nygaard/Skaaphus på det
tidspunkt




Nu er det så længe siden, men det var i hvert fald et sted på nettet, som også
opremsede Chr. Skinderholms mange børn.
Igen, usikker kilde.

Forældre var Christen Pedersen Mølsted og Inger Christensdatter Linaa,
der var datter af Birgitte Nielsdatter Skophus/Nygaard .




Inger Christensdatter er født i Sunds d. 6/10 1672 som datter af Christen Nielsen i Linaa, der var gift med Birgitte Nielsdatter Skophus - såvidt jeg har kunnet spore hende.
Birgitte Nielsdatter har jeg til at være født 1630 og død 5/9 1679

At Alexander bliver kaldt Sr. ved vielsen skyldes måske mere brudens stand end hans egen. Aulum præsten Hr. Eiler, der viede dem, var iøvrigt selv lidt af en spøjs fyr (nogle har vist betegnet ham som bindegal...)




Ja, det er sikkert rigtigt, jeg tænkte bare et øjeblik på den Hans Christian Christensen/Thomassen Hjortsballe vi stødte på i forbindelse med Johanne Marie Stabye, der også blev kaldt Sr.
To familier, der var så tæt forbundne i flere led. Der må være en fælles baggrund vi bare ikke kender ?
Først troede jeg, at de var fætre, men det viste sig, at faren til Thomas Hansen ikke var en farbror alligevel og moren kan jeg slet ikke spore (Anne Cathrine Thomasdatter død i Timring 1790)
67 Anne Cathrine Thomasdatter i Grimstrup i Timring sogn. 1.6.1790, fol.121.
E: Christen Madsen. B: Maren g.m. Mourids Christensen Vestergaard i Rødding. Af første ægteskab B: Thomas Hansen i Hjortsballe i Timring sogn, Kirsten Hansdatter, død, var g.m. Christian Fæddersen, guldsmed i Tønder.


Hvis han har ejet Trøstrup i en periode burde der være et skifte efter ham i Lundenæs og Bøvling amters skifteprotokol. Det er der ikke (men det beviser jo ikke, at han ikke har boet der).

Jeg har også i årenes løb flere gange søgt i Landstingets Skøde og Panteprotokol efter skøder vedr. Trøstrup i perioden 1723 - 1745. Foreløbig uden held.

Jeg har fundet er skøde fra 1724 hvor Just Holsts enke sælger en halvgaard i Ørre, men ikke noget vdr. selve Trøstrup.




Der er jo en mulighed for, at det var boet efter Just Andersen Holst, der ejede Trøstrup, og at det var Christen Christensen der boede der, men så må man kunne se i skødet til Christen Pedersen Hannerup, hvem der var sælger. Han var jo selvejer jvf. selvangivelse af 2/10 1743.

Hvem købte halvgården i Ørre ?

Hvordan får jeg de citatbokse til at være i samme bredde som den øvrige tekst ??
M.v.h.
Annette Sass

Redigeret af asa d. 05/08/2014 09:19
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 05/08/2014 09:32
Iøvrigt blev Inger Christensdatter Linaa og Christen Pedersen Mølsted gift d. 1/5 1696 i Sunds
Christen Pedersen Mølsteds far har jeg til Peder Andersen Mølsted, (fra optegnelser om Sunds matrikler) Han var g.m. Kirsten Christensdatter Skophus, datter af Christen Lassen Nygaard. Hun var også g.m. Anders Nielsen Hvejsel. Jeg kender ikke rækkefølgen.

/Annette

Redigeret af asa d. 05/08/2014 09:51
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2014 11:47
Annette Sass skrev:
Iøvrigt blev Inger Christensdatter Linaa og Christen Pedersen Mølsted gift d. 1/5 1696 i Sunds

I flg. Sunds Kirkebog er det den 21 maj hun bliver gift. Det er formentlig også hende der bliver trolovet 8 marts.

Jeg skal gerne medgive at både dato og gommens navn kan fejlfortolkes. Men der står faktisk den 21. Og gommen hedder enten Christen Iversen eller Christen Jensen. Der kan ihvertfald ikke stå hverken Andersen eller Mølsted.

Christen Pedersen Mølsteds far har jeg til Peder Andersen Mølsted, (fra optegnelser om Sunds matrikler) Han var g.m. Kirsten Christensdatter Skophus, datter af Christen Lassen Nygaard. Hun var også g.m. Anders Nielsen Hvejsel. Jeg kender ikke rækkefølgen.

Det må være en forveksling med en anden. Kirsten Christensdatter fra Skophus var gift først med Michel Nielsen i Hollingholt, og senere med en Jens Madsen fra Vig (dvs. Herningsholm). Der er et antal kendte børn af første ægteskab.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 05/08/2014 11:47
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2014 13:22
Annette Sass skrev:
Der er jo en mulighed for, at det var boet efter Just Andersen Holst, der ejede Trøstrup, og at det var Christen Christensen der boede der, men så må man kunne se i skødet til Christen Pedersen Hannerup, hvem der var sælger. Han var jo selvejer jvf. selvangivelse af 2/10 1743.

Jytte Poulsdatter og / eller boet har nok ejet gården ihvertfald frem til engang i 1724 hvor boet bliver gjort endeligt op. Det har undret mig at jeg ikke har kunnet finde noget om gården i landstingets skøde og panteprotokol for årene derefter.

Det er en Michel Quistgaard der køber halvgården i Ørre, og det sker først i slutningen af 1724. Så det er måske ikke een der har tilhørt boet. Ved den lejlighed får vi at vide, at den tidligere nævnte Peder Didriksen bor i Mølsted.

Men uanset hvem der ejer Trøstrup har der jo givetvis boet nogen på stedet. Og meget tyder jo på, at det kunne være den gren af Skinderholmfamilien du som du har fat i.

Måske en ide at glemme forslægten lidt, og starte en ny tråd om efterslægten som du jo har godt fat i. Og hvor der, foruden Margit, nok også er flere andre kan bidrage.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 05/08/2014 13:39
Ja - , jeg har godt set, at der har været en tråd om hvorvidt det var Maren Christensdatter eller Kirsten Christensdatter, der var gift med Michel Nielsen

http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=327&rowstart=20

Indlæg af Ole Bech Knudsen har fordelt ægtemændene.

Det andet med Kirsten Christensdatter kan jeg godt se ved nærmere eftersyn nok snarere er Christen Jensen - Iversen ??
Men i hvert fald en rettelse i mine data. Tak for den oplysning.

mvh
Annette

Redigeret af asa d. 05/08/2014 14:04
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 05/08/2014 18:26
Ved nærmere undersøgelse er jeg måske ikke helt forkert på den.

Jeg tror det er kirkebogen/bøgerne - den håndskrevne og den maskinskrevne - der er fejl i.
Har fundet dette.

trol. 13/1 Chr. Jensen fød i ..... og Karen Olufsdatter i Mølsted (tidligere g.m. Morten Andersen Mølsted død 1693)

1696
d . 5.04 palmesønd . Anne
Far : Chr . Jensen i Mølsted (Christen Pedersen Mølsted Sunds - i den håndskrevne)
Fadcl. . : Anne Jensdtr. fra Laulund bar b ., Poul Christensen
sst ., Madtz Christensen i Røjen, Jahan
Olufsdtr ., Maren Olufsdtr ., Maren Nielsdtr.
fra Holtbjerg

21/5 Chr . Iversen og Inger Christensdtr . i Linå . (Christen Jensen i den håndskrevne)
"Her Thomas Viede ."

1697
hjd, 24/5 Peder "for Svagheds Skyld inddøbt"
Far : Chr . Pedersen i Sunds (Christen Pedersens barn af Sunds- i den håndskrevne)
Fadd . : Anne Graursdtr . bar b ., Peder Nielsen i Sønderås,
Niels Hollingholt, Chr . Erichsen, Chr . Vestergaard
i Sunds, Maren Knudsdtr . i Torup, Maren Christensdtr .

se også
http://www.toveogflemming.dk/tove/per02035.htm

Redigeret af asa d. 05/08/2014 18:27
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2014 19:41
Annette Sass skrev:
Indlæg af Ole Bech Knudsen har fordelt ægtemændene.

Spørgsmålet er aldrig blevet endeligt afklaret. Udfra retsdokumenterne alene kan man ikke se hvem der er gift med hvem, hvilket også fremgår af tråden.

Det er så til gengæld rigtig at feks. børnenes navne kan tolkes derhen, at det er Maren der er gift med Michel Nielsen i Hollingholt. Det burde jeg naturligvis have nævnt, men heller ikke det er entydig.

Men uanset hvem af de to der var gift med Anders Nielsen Hvejsel, så har jeg svært ved at se at hun derefter skulle være gift med en Peder Andersen Mølsted og har fået børn med ham.

Iøvrigt er det Anders Mortensen og Morten Andersen der bor i Mølsted på den tid.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/08/2014 20:05
Annette Sass skrev:
trol. 13/1 Chr. Jensen fød i ..... og Karen Olufsdatter i Mølsted (tidligere g.m. Morten Andersen Mølsted død 1693)

Vielsen mangler i kirkebogen. Men de får et barn døbt 1696, derefter ses de ikke mere i kirkebogen. Han er efter min mening ikke identisk med Christen Pedersen i Sunds.

21/5 Chr . Iversen og Inger Christensdtr . i Linå . (Christen Jensen i den håndskrevne)
"Her Thomas Viede ."

Ja, det var den jeg nævnte og hvor der var tvivl om hvorvidt det er Iversen eller Jensen.

Jeg har haft lidt kig på Chr. Iversen Skytt der ses i kirkebogen omkring den tid, men det er næppe ham. Og som sagt kan der efter min menig hverken stå Mølsted eller Pedersen.

Og så skal man iøvrigt også være opmærksom på, at der er mange huller i Sunds kirkebog fra den tid. Så der kan sagtens være nogen der er født, døde eller er blevet viet uden at det ses i kirkebogen.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/08/2014 00:30
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 05/08/2014 21:51
Vedrørende Mølsted.
Ja, det er Morten Andersen, der forbliver i Mølsted.
Peder Andersen Mølsted er den der flytter til Sunds, og derfor hedder hans søn Christen Pedersen Sunds selvom han fører Mølsted-navnet videre.
Som nævnt dør Morten Andersen Mølsted allerede i 1693 og hans hustru gifter sig igen.
Jeg tror der er sket fejl mellem Christen Jensen, der gifter sig til Mølsted efter Morten Andersen, og Christen Pedersen (Mølsted), der er flyttet til Sunds.
Men det finder vi nok aldrig ud af.

m.v.h.
Annette
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2014 01:16
Uanset hvordan vi vender og drejer det, så kan denne Christen Pedersen Mølsted ikke være søn af Peder Andersen Mølsted og Christen Lassens datter (hvad enten det så er Kirsten eller Maren).

For det første var han vel søn af Peder Mortensen Mølsted og dennes hustru Mette Andersdatter, der begge døde i 1689, henholdsvis 85 og 74 år gamle. De er formentlig i første ægteskab begge to.

For det andet kan Christen Lassens datter, der i 1680 stadigvæk bor i Hvejsel, ikke være gift anden gang og i 1696 have en giftefærdig søn af andet ægteskab.

For det tredie er hun på det tidspunkt for gammel til at få flere børn.


Mht Inger Christensdatter fra Linaa (hvis mor er Christen Lassens bonusdatter) så vil jeg godt lade flere muligheder stå åbne.

Men hvis hun var gift med Peder Andersen Mølsted, så er det dog påfaldende, at hun i hele perioden ses i kirkebogen som Inger Christensdatter i Linaa - mens hendes formodede mand får bunkevis af børn født i Sunds By.?


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/08/2014 01:20
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 06/08/2014 09:52
Pyh, Nu er det indviklet.
Jeg har registreret Inger Christensdatter, som datter af Christen Nielsen og Birgitte Nielsdatter Skophus, og g.m. Christen Pedersen (Mølsted), og så er vi faktisk ude i, om hun er AF Linaa eller I Linaa. Jeg har hele tiden betragtet hende som AF Linaa, altså nærmest som et efternavn, men boende sammen med manden !.
Jeg anerkender, at en forbindelse mellem Peder Andersen Mølsted og Kirsten Christensdatter Nygaard ser lidt umulig ud. Det må være en anden Kirsten Christensdatter.

Kan vi heraf slutte, at Mølsted-linien ser rigtig ud, men at den på mødrene side halter. ??

M.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 06/08/2014 09:54
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2014 11:19
Annette Sass skrev:
Jeg har registreret Inger Christensdatter, som datter af Christen Nielsen og Birgitte Nielsdatter Skophus, og g.m. Christen Pedersen (Mølsted), og så er vi faktisk ude i, om hun er AF Linaa eller I Linaa.

Den overvejelse kan man gøre sig ved vielsen.

Men når hun op til 10 år senere står fadder som "Inger Christensdatter i Linaa" så vil jeg mene at hun stadigvæk bor der.

En gammel teori er, at den Christen Jensen hun bliver gift med kunne være søn af Jens Jensen i Linaa (død 1696, 78 år gammel). Men udover navnet er der ingen konkrete holdepunkter for det.

Hun ses et par gange som fadder i Lina, uden at det er nævnt hvor hun kommer fra. Hun ses et par gange som Inger Christensdatter i Linaa.

Men jeg ser hende ingen steder som Inger Christensdatter i Sunds, på trods af at hun angiveligt har boet der fra 1696 og selv har fået 6 børn døbt dér?

Kan vi heraf slutte, at Mølsted-linien ser rigtig ud, men at den på mødrene side halter. ??

Jeg kender ikke Mølsted familien godt nok til at kunne sige det. Men det ovenfor nævnte undrer mig.

Det undrer mig også, at jeg i kirkebogen kun ser Christen Pedersen i Sunds omtalt som Christen Pedersen, aldrig som Christen Pedersen Mølsted. Er det fadderskaber der gør, at man formoder at han kommer derfra, eller hvad.?

Hvis det er en følgeslutning af, at nogen har læst navnet ved vielsen den 21 Maj 1696 som Christen Mølsted, så synes jeg måske det er lidt problematisk.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 06/08/2014 15:42
Ja, jeg kan heller ikke komme det nærmere, med mindre man kan udlede noget af, at det er Christen Knudsen der sidder i Mølsted i 1787.
Christen Mølsted er søn af Knud Christensen Kølbæk, der er søn af Christen Christensen Skinderholm. Mon ikke der er noget med arv her? - Og i hvert fald en forklaring på, at Mølsted-navnet ikke blev hængende hos de oprindelige Mølsted'er.

Gennem fadderskaber til Johan Christian Alexandersens yngste datter, hvor Mariane Tornvig optræder, kan jeg se, at hendes søster Anne Marie af Tjørring bliver g.m. Peder Sørensen, der er søn af Søren Pedersen Harreskov og Birgitte Pedersdatter Kølbæk.
Blandt Peder Sørensens faddere er: Thomas Pedersen (Birgittes bror) og hustru af Mølsted og Niels Svendsen af Linaa, kan være søn af Svend Poulsen og Maren Knudsdatter Kølbæk - så der er altså nogle relationer mellem Tornvig, Mølsted og Skinderholm i hvert fald, og måske også Inger Christensdatter Linaa.

m.v.h.
Annette

Redigeret af asa d. 06/08/2014 16:05
 
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/08/2014 23:42
Annette Sass skrev:
Gennem fadderskaber til Johan Christian Alexandersens yngste datter, hvor Mariane Tornvig optræder, kan jeg se, at hendes søster Anne Marie af Tjørring bliver g.m. Peder Sørensen, der er søn af Søren Pedersen Harreskov og Birgitte Pedersdatter Kølbæk.

Jeg er lidt usikker på nogle af personerne her. Dåben hos Johan Alexandersen og Marianne Tornvig er jeg med på.

Kunne du sætte nogle årstal på de andre, eller henvise til folketællinger hvor de ses.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Nye oplysninger om Eulalias familie
asa
Medlemmer

Antal indlæg: 219
Bopæl:
Tilmeldt: 28.05.14
Lagt på d. 07/08/2014 12:12
De personer vil jeg lige vende tilbage til senere.

Lige nu har jeg taget Eulalia op som centrum.

For lige at friske op, hvad det er Eulalia kan vise af relationer.
Eulalia, der først er "anbragt" hos Jens Jensen Vestergaard i Sunds, hvor vi ved, at hans hustru Anne Iversdatter var datter af Kirsten Christensdatter Nygaard.

Da Maren Jensdatter i Vestergaard Sunds er død, kommer Eulalia til Rødding i Vildbjerg hos Mourids Christensens enke i Vestergaard Rødding Maren Christensdatter.
Maren Christensdatter har jeg været i tvivl om, fordi hun i FT 1787 står som f. 1753-1754 mens hun i FT 1801 står som f. 1750-1751
Er hun f. 1753 kan jeg ikke se hende hverken i Timring eller Vildbjerg, men er hun fra 1750 kan hun være datter af Christen Vestergaard (sandsynligt) eller af Christen Madsen i Grimstrup, hvis der skal findes en relation. Kirkebogen 1750 i Timring kan nemlig ikke ses.

Er relationen gennem Mourids Christensen fra Sunds, eller Maren Christensdatter ?

Har Christen Vestergaard i Rødding noget med Vestergaard i Sunds at gøre ?

Her er Mourids Christensens relationer (søsteren er Kirsten Mouridsdatter g.m. Christen Knudsen f. 1720 d. 1758 i Torup Sunds )

1743 Abelone Mouridsdatter i Torup i Sunds sogn. 11.6.1798. VI, fol.32B, 35B.
Enke efter Jens Lauridsen. B: Laurids Jensen i Torup, [skifte 22.3.1797 lbnr.1705], var g.m. Johanne Sørensdatter. Ingen børn.
A:
1) brorsøn Knud Olufsen i Sønderos
2) brorsøn Niels Olufsen i Sønderos
3) søstersøn Mourids Rødding i Vildbjerg sogn, død. 1B:
a Edel Kirstine Mouridsdatter 18. FM: afdødes søskendebarn Niels Kjeldgaard i Linå, stedfar Søren Pedersen i Rødding
4) brorsøn Mourids [Olufsen] Linaa, [skifte 21.4.1797 lbnr.1706]. B: Jens 23, Oluf 20, Christen 18, Niels 16, Anne 15, Christen 12, Peder 10. FM: farbrødre Knud Olufsen i Sønderos, Niels Olufsen sst.
5) søstersøn Knud Christensen i Sunds, død. 6B:
a Mette Knudsdatter g.m. Thomas Nielsen i Sunds
b Edel Knudsdatter g.m. Laurids Pedersen Møller i Sunds Mølle
c Kirsten Knudsdatter 26
d Else Knudsdatter 21
e Christen Knudsen 16
f Jens Knudsen 12. FM: morbror Mads Jensen i Torup
6) brordatter Kirsten Olufsdatter g.m. Niels Kjeldgaard i Linå
7) brordatter Maren Olufsdatter g.m. Jens Lauridsen den ældre i Kærgård
8) brordatter Else Nielsdatter g.m. Iver Markussen i Lind
9) brordatter Anne Cathrine Nielsdatter g.m. Hans Peder Jensen i Sunds.

Naboer i Søndervaas hvor Eulalia befinder sig i 1787 er også lidt interessante

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye ; 1;
171; Mads Christensen; m; 59; gift,1; ; ; Mand / Fæstebonde og gaardbeboer = Mads Christensen Mølsted
172; Kirsten Christensdatter; k; 56; gift,1; ; ; Hans kone = datter af Christen Holing, hvis kone er fadder til Johanne
173; Christen Madsen; m; 21; ; ; ; Af første ægteskab
174; Ingeborg Pedersdatter; k; 28; ; ; ; Tjenestepige

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye ; 2;
175; Maren Pedersdatter; k; 58; enke,1; ; ; Inderste f. 1729 - kender jeg ikke

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye ; 3;
176; Johanne Madsdatter; k; 28; enke,1; ; ; Inderste Mads Mølsteds datter jvf Kirkebogen
177; Niels Nielsen; m; 3; ; ; ; Af første ægteskab
178; Johanne Nielsdatter; k; 7; ; ; ; Af første ægteskab

Fkt-1787; Sunds - Søndervaaes Bye ; 4;
179; Jens Jensen; m; 38; gift,1; ; ; Mand / fæstebonde og gaardbeb
180; Anne Iversdatter; k; 36; gift,1; ; ; Hans kone
181; Maren Jensdatter; k; 8; ; ; ; Af første ægteskab
182; Eulalia; k; 1; ; ; ; et hittebarn
183; Anne Hansdatter; k; 28; ; ; ; Tienestefolk
184; Anne Nielsdatter; k; 20; ; ; ; Tienestefolk
185; Maren Jensdatter; k; 79; enke,1; ; ; Mandens moder

Faddere til Johanne Madsdatter (Mølsted):
Jens Wodde i Thorup, hans kone Anne Cathrine, Mette Patuel, Christen Holings kone.

Bortset fra, at dette igen antyder Niels Christensen Nygaards tilknytnings til Sunds, kan det så fortælle andet ?

Det vil jeg rigtigt gerne have nogle indput til.

Mvh.
Annette

Redigeret af asa d. 07/08/2014 12:20
 
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk