hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 14/04/2014 11:55
Hej,

Jeg har fået lavet en Y-DNA test af mit fædrende ophav.
Det har der ikke været noget i, indtil jeg fik en mail fra en spanioler om at hendes fædrende ophav og mit fædrende ophav har 100% match på 37 makører. Det lyder lidt teknisk. (jeg ved ikke hvor langt tilbage i tiden det gælder, inden der er mutation)

Jeg kan også se på den hjemmeside, hvor jeg har fået testen lavet, at vi har 100% match.
Indtil videre stoler jeg på, at det er rigtig.

Min direkte faderlige linie er nedenstående:
John Bach Thygesen (f: 1960, Haderslev)
Henning Thygesen (f: 1940, Ådum)
Alfred Thygesen (f: 1912, Fasterlund)
Knud Thygesen (f: 1873, Ørneborg)
Tyge Knudsen (f: 1825, Boris)
Knud Sørensen Sønderborg (f: 1788, Borris)
Søren Knudsen Søndergaard (f: 1746, Borris)
Knud Christensen Søndergaard (f: 1716, Borris)
Christen Søndergård (f: ca.1680, Borris)

Jeg har set ovenstående slægt er nævnt her på siden flere gange, så der er nogen der forsker i den.

Mit spørgsmål er nu: Kender nogen til at Christen Søndergaard f:ca 1680 har noget spansk blod i sig?

Hende jeg skriver med siger: at hun har styr på hendes familie ca 300 år tilbage i tiden, lige som jeg har.

Med venlig hilsen John Bach Thygesen
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/04/2014 15:30
Christen Søndergaard formodes vel at hedde Christen Jensen, og at være søn af Jens Christensen i Søndergaard. Men det hjælper jo ikke alverden i den her situation.

Kan man være sikker på, at det drejer sig om lige fædrene linje, eller kan det ligeså godt være via en hvilken som helst af din fars aner.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 14/04/2014 17:06
Ja det er rigtig. Jeg glemte lige at få Jens Christensen i Søndergaard med.
Som jeg har forstået det, så er Y-DNA den direkte faderlige linie.

Kom til at tænke på, at fordi der er 100% match med en spanioler så behøves det jo ikke være Jens Christensen der ned stammer fra en spanier. Det kan jo også være en spanier der nedstammer fra en af Jens Christensen forfædre. Men det er jo nærliggende da der har været spanske soldater m.m. her i landet.

Redigeret af JohnThygesen d. 14/04/2014 17:22
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 15/04/2014 18:55
Den mest logiske forklaring: en af dine formødre kan have muntret sig med en spaniol eller en efterkommer efter en spaniol, evt. en efterkommer efter en spansk soldat

Mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 15/04/2014 21:49
Muntret sig med en eventuel soldat - hvor har du det fra. ????





MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 15/04/2014 22:18
Det ved jeg naturligvis intet om - rent gæt.
Jeg havde aldrig hørt om Y-DNA test, så da jeg læste Johns beretning måtte jeg søge hjælp hos Wikipedia. Og sådan som jeg læser Wikipedia (engelsk version), så må 100% match på så mange markører indicere en fælles forfader for ikke ret mange generationer siden. Det er altså usandsynligt, at den fælles forfader er en viking, der har været på togt i Spanien.
Og så var det, jeg kom til at tænke på, at en spansk soldat (1808) kunne være fælles forfader - en sådan soldat kan sagtens have haft søn(ner) både i Danmark og i Spanien.
Men John finder aldrig ud af, om den (kulørte) teori er rigtig. Det som John har læst i kirkebøger om fædrene forslægt fortæller en anden (en meget mere ærbar) historie
mvh,
Ove
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
Peter Henningsen
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.12
Lagt på d. 16/04/2014 20:58
I givet fald skulle den spanske soldat have været tæt på en efterkommer af én af mine forfædre - Kirsten Thygesdatter, der var gift med Knud Sørensen Søndergaard. Men Kirsten blev født i 1798 og har derfor kun været 10 år, da de spanske soldater trak hjemover - så den forklaring er ikke gangbar ...
Medmindre der er tale om en desertør, der er blevet i Danmark. Thyge Knudsen bliver født på et ret sent tidspunkt i ægteskabet.
Hvis soldaterne sydfra medbragte egne damer, er selvfølgelig også muligt, at Knud har haft en tæt forbindelse til én af dem, så der er fælles gener begge steder.
En sidste mulighed er, at én af Johns nærmere ophav på den kvindelige side har været på en festlig tur til Spanien ...



Venlig hilsen

Peter Henningsen


PH
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
Peter Henningsen
Medlemmer

Antal indlæg: 61
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.12
Lagt på d. 16/04/2014 22:07
Ved nærmere eftertanke var det måske næstsidste mulighed ...

;-)

Venlig hilsen

Peter Henningsen




PH
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 16/04/2014 23:06
Stort set alt kan tænkes - men "den næstsidste mulighed" duer i hvert fald ikke, for det centrale er, at vi taler om et Y-kromosom, som (åbenbart) afleveres næsten fuldstændig intakt fra generation til generation. Så en eventuel "frille", som en spansk soldat har medbragt: nej, den tæller ikke

Jeg tror i øvrigt ikke, at de spanske "hjælpetropper" medbragte ret mange damer - men det afgørende er, at vi taler om nedarv på mandesiden - det er kun os, der har Y-kromosomer

Den sidste mulighed: det kan teoretisk set udmærket være tilfældet.

Min favorit hypotese er dog stadig, at en spansk soldat har videregivet sit Y-kromosom, mens han gjorde tjeneste i Danmark (altså: til en søn). Denne søn - eller en sønnesøn - kan så (på en eller anden måde - tsk, tsk) - have videregivet det famøse Y-kromosom til John - og måske også til dig, Peter
mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 16/04/2014 23:41
Ooops: jo en dansk mand kan jo, teoretisk set, godt have afleveret sit Y-kromosom hos en "medbragt spansk frille", som så senere har født en søn i Spanien.

Men det er altså ikke særlig sandsynligt, for jeg mener ikke, der var mange senoritas/senoras med her i DK. Og de officerer, der evt. havde damer med, har formodentlig holdt dem i kort snor. Det store "slæb" af kvinder, når en hær rykkede i felten, så skal vi vist længere tilbage i tiden, skal vi ikke det?

Jeg gætter stadig på, at en spansk soldat har charmeret en dansk pige, hvis (mandlige) efterkommer på et eller andet tidspunkt har blandet sig i Johns forslægt (uden at det kan læses i kirkebogen)

mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 17/04/2014 09:00
Mange tak for alle de gode svar.
Har også læst lidt mere om emnet og fundet ud af at Y-kromosomet IKKE går igennem kvinder så det er kun mande siden, som I også er inde på.
Derudover er der noget langhåret statistik for hvornår Y-krosomer muterer. Nogle er meget stabil og andre igen mindre stabile. I allerværste tilfælde kan det gå op til 40 generationer hvor der der ikke sker mutation - 1000 år.
Mere nærliggende, i det her tilfælde, er omkring 20 generationer.

Har også udtænkt mange scenarier hvor en spansk soldat lige er smuttet ind under dynen i et ubevogtet øjeblik. Men gætværk!

Det kan vi måske finde ud af, hvis der er nogle af efterkommerne til Jens Christensen i Søndergaard, på mande siden, der lader sig Y-DNA teste. Stiller gerne alt mit materiale til rådighed.
Se mere: http://www.bbsyd.dk/medumgaard/dna-materiale.html

Hilsen John
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
beskpe
Medlemmer

Antal indlæg: 67
Bopæl:
Tilmeldt: 29.06.05
Lagt på d. 17/04/2014 13:08
Det var jo ikke kun spanioler, der var soldater og kom omkring ! - jeg har en note ved en af "mine" Skaarup'er - Lucas Pedersen Skaarup:

"Opkaldt efter ejeren af Lundenæs Lucas von Klippe, som stod fadder ved hans dåb. Var med i Brødremenigheden i Skjern.
Var soldat under Napoleonskrigene og var angiveligt soldat i 13 aar ! (1801-14 ?) ifølge erindringer fra et oldebarn Agner Kristian Thomsen - kom hjem ridende på en hest og med så lange fletninger, at han kunne sidde på dem !"

Sådan en karl med lange fletninger kunne vel også have gjort indtryk på en pige under sydligere himmelstrøg ?

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
ovemadsen
Medlemmer

Antal indlæg: 98
Bopæl:
Tilmeldt: 22.06.11
Lagt på d. 17/04/2014 13:17
Ja. Der var danske soldater i NordvestFrankrig (4 auxilliærkorps: 1815 - 1818). Men jeg har aldrig hørt om danske soldater i Spanien - sådan i nyere tid.

Ved du om din forfader var i Frankrig? Jeg er nemlig interesseret i dette auxilliærkorps.

Mvh,

Ove
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 18/04/2014 13:11
Indtil i morges var jeg 100% sikker på at min etniske oprindelse var jysk og det gælder mange år tilbage i tiden.

Men så fik jeg en mail fra min spanske penneven som sagde følgende: Jeg kan se på billedet af din far og din farfar, at de har kulsort hår, ligesom en spaniolers!!!!!!

Er der nogen af jer, der er i lige linie på fædresiden som ovenstående, som har et billede af jeres far, farfar, dennes far?
Hvad er hårfarven?
Kan man udlede noget af det?

Hilsen den bekymrede.

Redigeret af JohnThygesen d. 18/04/2014 13:16
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
Marit Andersen
Medlemmer

Antal indlæg: 23
Bopæl:
Tilmeldt: 25.10.05
Lagt på d. 18/04/2014 15:32
Jeg tror, du har mange ligestillede uden beviser. Andre med kulsort hår i slægten kunne fristes til DNA-test. Det specielle er, at du har fået kontakt i Spanien. Det ville være sjovt, om hun kunne finde tilbage til en ane, som har været heroppe. Husker Uffe Ellemann Jensen efter familiesnakken havde en spansk soldat som ane, men da slægtsforskere kom på, kunne det ikke bevises. Det var ikke unormalt, at andre påtog sig et faderskab af forskellige grunde. Enten var kvinden gift, eller der var en god medgift. Fra Spanien kunne vel også komme sigøjnere.

M.v.h. Marit Ørregaard Andersen (af Meedom-slægt, efterkommer af Mads Christensen)
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 20/04/2014 21:11
Jeg vil følge tæt op på det, men det kan jo tage tid. Er efterfølgende kommet til at tænke på at hårfarve kan gå fra mor til søn. Så nu er jeg lige vidt.
Så er vi i familie Marit. Jeg bor forøvrigt på den gård som Mads Christensen's far Christen Madsen købte fri i 1785.

Mvh John
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/04/2014 12:09
Nu nævner du selv hårfarven John:

Borris-Faster kirkebog nævner "Sorte Niels soldat" i 1708 og 1710.
Kan han bruges til noget?

Mvh
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til Christen Søndergaard f:ca 1680 Borris.
JohnThygesen
Medlemmer

Antal indlæg: 34
Bopæl:
Tilmeldt: 23.01.08
Lagt på d. 28/04/2014 07:32
Mange tak Ruth,
jeg vil i hvertfald lige notere det, måske kan det bruges senere. :-)
Mvh John
http://www.bbsyd.dk/medumgaard/index.html  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk