hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 17/09/2006 14:22
Jeg savner lidt information om Trindmosehus i Rind Sogn, og mere specifikt om dets beboer Jens Christian Fauerbys sidste leveår (ml. 1860-1869).

Jeg finder ham sidste gang i Trindmosehus i FT-1860, hvor han bor med sin hustru Jensmine Nielsdatter, og yngste søn Mathias (f. 1855). I 1869 bliver Mathias konfirmeret i Herning, og her står hans far opgivet som afdød. Mathias og Jensmine bor i 1870 i Herning, hvor hun stadig figurerer i 1880.

Men nu har jeg gennemgået den ene tilgangs-, afgangs- og dødsliste efter den anden for såvel Herning som Rind, uden at kunne finde hverken hans død, eller hvornår Jensmine og Mathias (og måske endda Jens Chr. selv) flyttede til Herning.

Kender nogen af jer noget til familien eller Trindmosehus hører jeg meget gerne fra jer.

Venlig hilsen,

Thomas
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 17/09/2006 17:39
Fra Skøde og Pante.
1863: Skøde 26. april, med Påtegning 3. maj, fra Ester Mortensen, enke efter husmand Jens Pedersen af Lind, til Bendix Chr. fra Ikast, på hendes ejendom Trindmosehus i Lind, for købesum 400 rd. Senere samme år nævnes en Jes Jørgensen som ejer.

Det kunne jo tyde på, at Faurby er flyttet derfra før det tidspunkt. Men ihvertfald bliver han begravet i Herning den 2 juni 1865.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 18/09/2006 10:59
feldborg skrev:
Fra Skøde og Pante.
1863: Skøde 26. april, med Påtegning 3. maj, fra Ester Mortensen, enke efter husmand Jens Pedersen af Lind, til Bendix Chr. fra Ikast, på hendes ejendom Trindmosehus i Lind, for købesum 400 rd. Senere samme år nævnes en Jes Jørgensen som ejer.

Det kunne jo tyde på, at Faurby er flyttet derfra før det tidspunkt. Men ihvertfald bliver han begravet i Herning den 2 juni 1865.


Ahh, tak for det. Den havde jeg helt overset.

Jeg fandt også følgende i Skøde og Pante:

"Forligelsescommisionsforretning 24. januar 1859. Hr. Fauerby, Lind i Rind Sogn erklærede at være skyldig 150 rd. til Niels Nielsen Machholm af Nørre Sundby, som han forpligtede sig til at betale i december termin 1860."

Så jeg forestiller mig, at de måske var nødt til at sælge Trindmosehus for at betale de 150rd, og følgeligt flyttede til Herning i efteråret 1860. Har dog ikke fundet nogle optegnelser om det endnu... Kan man forestille sig, at Rind og Herning lå så tæt på hinanden, at ingen fandt behov for at notere det i KB?

Venlig hilsen,

Thomas
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/09/2006 08:38
Det virker som den gode præstemand i Rind-Herning på den tid stort set kun har registreret af- og tilgange for tyende. Det er han nu ikke alene om, det ses faktisk ofte i disse lister. Og netop tyende skulle jo alligvel møde hos præsten og forevise deres skudsmålsbog - så måske derfor.

Mht. dit spørgsmål andet steds om hvormange børn Niels (Christpoher) Jensen og Anne Marie Jensdatter havde, så tror jeg de er forældre til alle de 5 du nævner. Men netop mht. den der nok interesserer dig mest, nemlig Jensmine, er bevisførelsen nok ikke helt så stærk som ønskelig. Men du må se og finde hendes død, hun dør jo ihvertfald efter 1880 og det kunne godt tænkes, at hendes forældre (eller ihvertfald hendes far) er nævnt i den forbindelse.

Ikke at det beviser noget, men der jo ikke noget der direkte tyder på at der har været 2 par forældre med de samme navne i området på den tid (men helt udelukkes kan det vel heller ikke). Under alle omstændighede ligger det fast, at vore venner her har flyttet en hel del rundt.

Vedr. de fem børn du nævner:

nr. 1: Zidsel Kathrine
Døbt som datter af Niels Jensen i Præstegaarden. Så hun er OK.


nr 2: Jensmine
Konfirmeret som datter af Niels Jensen og Anne Marie Jensdatter i Trindmosehuus. Og det passer jo godt med, at det er dér hun selv kommer til at bo efter at hun er blevet gift. Det beviser jo i sig selv ikke noget, men se lige forloverne ved Anne Mettes bryllup.

Ved vielsen i Brande er der ikke noget brugbart. Både ved det første barns fødsel i Brande og ved det andet barns fødsel i Rind er der en Ungkarl Niels Jensen af Rind som fadder. Ned derudover synes fadderne ikke at sige det helt store om hendes familie.


nr. 3: Anne Mette.
Konfirmeret som datter af Niels Jensen og Anne Marie Nielsdatter i Kirkehuset. Og det passer jo fint med, at det er dér Niels Jensen bor på den tid.

Ved hendes bryllup er J. C. Fauerby af Trindmosehuus og Niels Jensen Søbye af Kirkehuset forlovere. Der kan vist næppe være tvivl om, at det er henholdsvis hendes svoger og hendes far. Og hvis det holder, så har vi jo også Jensmine placeret.


Nr. 4 - 5: Jens og Jacob
Er hos forældrene i henholdsvis 1834 og 1840.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 20/09/2006 11:22
Endnu engang tak.

Dine beviser (indicier) virker nu ret overbevisende, selvom du da har ret i, at jeg må finde Jensmines død. Det kan iøvrigt tilføjes, at Niels Jensen ved Jensmines dåb benævnes Niels Jensen Søbye, hvilket passer fint med øvrige Søbye referencer, f.eks. ved hans vielse og hans første datters fødsel (så vidt jeg lige husker).


Venlig hilsen,

Thomas
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 20/09/2006 23:04
Til Thomas!

Jens Christian Fauuerbys død finder du i Herning sogns Kirkebog 1863-1875 på opslag 304-305

Med venlig hilsen

Erna
 
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 21/09/2006 07:26
Tak for det Erna, men jeg havde nu fundet det efter Arne gav mig begravelsesdatoen

-Thomas
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/09/2006 09:26
thf1977 skrev:

Dine beviser (indicier) virker nu ret overbevisende, selvom du da har ret i, at jeg må finde Jensmines død. Det kan iøvrigt tilføjes, at Niels Jensen ved Jensmines dåb benævnes Niels Jensen Søbye, hvilket passer fint med øvrige Søbye referencer, f.eks. ved hans vielse og hans første datters fødsel (så vidt jeg lige husker).


Jeg mener som nævnt også at han bliver konfirmeret under navnet Niels Jensen Søby. Bare iriterende at han ikke bruger mellemnavnet Christopher, for så havde han jo været noget nememre at holde styr på.

Men een ting undrer mig dog. Jeg mener at han i een eller andne sammnehæng står nævnt som "af Fejerskovhuuse". Og det var bestemt ikke et sted, hvor pæne menesker boede på den tid. Men ihvertfald er der ingen tvivl om, at han flytter ganske meget rundt i sognet.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 21/09/2006 11:23
feldborg skrev:

Men een ting undrer mig dog. Jeg mener at han i een eller andne sammnehæng står nævnt som "af Fejerskovhuuse". Og det var bestemt ikke et sted, hvor pæne menesker boede på den tid. Men ihvertfald er der ingen tvivl om, at han flytter ganske meget rundt i sognet.


Aha - jeg kender ikke så meget til lokaliteterne i området, så du må meget gerne uddybe.

Niels Christopher kan jeg ikke huske at have set i Fejerskouhuse, men hans datter Anne Mette, og svigersøn Peder Chr. Mikkelsen boede der fra ihvertfald 1850 til efter 1880 (muligvis til 1894), og deres søn, murer Niels Søbye Pedersen (f. ca. 1847) opkøbte i 1894 en del areal i området, bl.a. matriklerne 23b, 26 (fra sin far), 29, 30b og 32 i Lind - de sidste tre blev specifikt benævnt Fejerskouhuse i Skøde-registeret (tror jeg det var).

Og et lille tillægsspørgsmål: En af Niels Christophers og en af Niels Søbyes sønner blev begge døbt Jacob Ølholm (henholdsvis Nielsen og Søbye Petersen) - nogen idé om hvorfor navnet Ølholm pludselig kommer ind i fortællingen?

Venlig hilsen,

Thomas

Redigeret af thf1977 d. 21/09/2006 11:31
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/09/2006 08:35
Fejerskovhuuse eller Fejerskovhede var et ret øde område ude mellem Fejerskov og Gunderup. Det var i første halvdel af 1800 tallet eet af Rind-kjæltringerens tilholdssteder, det var også dér man i det hele taget sendte fattiglemmerne hen, og det var dér man allerede i starten af 1800 tallet bygede det første fattighus.

Senere kommer der så folk der dyrker heden op, og der bliver efterhånden mere skik på tingene, ikke mindst efter at naboen Pæ' Fejerskov bliver sognefoged. Han havde en naturlig autoritet og var respekteret af såvel 'almindelige' folk som af kjæltringerne. Desuden var han både stor og brølstærk, og kunne også slå en proper næve, hvis det var det der var brug for.

Men når du nu nævner Niels Søby, så er det måske den samme som H. P. Hansen omtaler (Natmandsfolk og Kjæltringer bind 2, side 173):

Da nu afdøde Niels Sjøby købte sin ejendom i Gunderup i 1871, fulgte Kræ Caspersens jord med. Men så længe fæstepengene blev betalt, kunne fæsteren ikke siges op, og kommunen trak disse penge fra i ejerens skat. Så et år, da Chr. Smedegård glemte at trække fæstepengene fra i Niels's skat, blev Kræ Caspersen sagt op ved stævningsmændene. Sagen blev dog ordnet således, at Kræ Caspersen fik lov til at blive boende der, til han døde, eller til huset faldt ned, hvad det forresten allerede gjorde året efter, i 1875. Og så kom Kræ Caspersen hen til Nr. Vejen. Fra Kræ Caspersen i Øster Lind (Gunderup) og hen til Anders Bjøstrups, vest for Siig, havde kjæltringerne deres strøg -



Mht navnet Ølholm, så er der jo en generation imellem de to du nævner. Der er vel næppe tvivl om, at den yngste er opkladt efter den ældre.

Men den ældre er også interessant på sin egen vis, og kan måske være et hint du kan bruge i den videre søgning. Dengang gav man jo ikke folk tilfældige navne. Når knægten her i 1826 (var det vist?) bliver døbt med mellemnavnet Ølholm, så er det for at markere en forbindelse til eet eller andet. Det kan være en nyligt afdød slægtning, en god ven, en tidligere husbond, eller noget andet, men ihvertfald er der en mening med det.

Ølholm er meget sjældent brugt som personnavn, men det eksisterer som stednavn i Langskov sogn i Vejle amt. Og Langskov er tilfældigvis nabosogn til Hvejsel, hvor knægtens farfar angiveligt voksede op hos sin morbror.!

Måske en messe værd..??


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Chr. Fauerby på Trindmosehus
thf1977
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 02.08.06
Lagt på d. 25/09/2006 22:07
Tak for al hjælpen. Jeg går naturligvis også selv ud fra, at den yngre Jacob Ølholm er opkaldt efter den ældre, men

At det er den samme Niels Søby som nævnes i Natmandsfolk og Kjæltringer lyder meget sandsynligt - i 1873 fremgår det ihvertfald af Skøde- og Pante at:

"Panteobligation 9. jan, tinglæst 25. jan, fra Niels Søbye Pedersen, Lille Ginnerup, til hans fader Peder Chr. Mikkelsen for et laan på 400 rd., på hans ejendom i Rind."

I FT-1880 bor han da også i Lille Gunnerup, nu stavet rigtigt. Og hvad hans fars status og ejendom angår fandt jeg følgende:

"Panteforskrivning af 13. juni, tinglæst 15. juni, 1872, fra Peder Christian Mikkelsen, Feierskovhus i Rind Sogn, til den vest- og sønderjydske Creditforening, for et laan på 700 rd., på hans ejendom Feierskovhus i Lind by, Rind sogn."

Så det virker som om slægten i høj grad var med til at udbygge (el. opbygge) området.

Venlig hilsen,

Thomas

Redigeret af thf1977 d. 25/09/2006 22:41
thf@fzc.dk tfrandzen http://www.frandzen.eu/  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk