hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Skilsmisse anno 1840
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 03/09/2006 16:55
Min farfars begge forældrepar blev separeret og efter 3 år skilt omkring år 1850. Men som Arne Feldborg ikke kan finde noget om årsag hos hans tipoldeforældre Jacob Jensen og Karen Christensdatter, gift i Aadum 1815, kan jeg ikke finde noget. De er også mine tip´er.
Det andet par er Jens Pedersen i Bukkjær i Assing, der blev skilt fra Sophie Knudsdatter. Han blev gift igen med Maren, datter af Jens Ahle Jespersen i Assing, men noget skriftligt kan jeg ikke finde på net eller i lokalarkivet om vielsen, heller ikke nabosogne og nærmeste købstæder.
Er der nogen der har et godt bud på hvor jeg kan finde oplysninger, uden at jeg skal i landsarkivet?
mvh. Henning Ahler
www.ahler.net  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/09/2006 00:12
Jeg håber der er nogen der kan give lidt hjælp til dit egentlige spørgsmål - om hvordan man i den situation kommer videre herfra. Det kunne også interessere mig en del at høre lidt om.

Men dernæst: Jeg har tidligere luret lidt på hvor du har Ahler navnet fra. men udfra det du skriver her, må jeg formode at den omtalte farfar er Martin Ahler Jensen.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=10394
Og hvor han så har navnet fra er jo en både lang og indviklet historie.


Jeg er naturligvis meget interesseret i, at høre lidt om hvad du ved omkring Jacob Jensen og Karen Christensdatter. For der er jo andre spøjse ting i det spil, end 'bare' det at hun forlader manden efter 30 års ægteskab.

Hvordan kan en en 50 årig fraskildt kvindelig almisselem komme tilrejsende fra et helt andet sogn, og få efter være ejer af Lille Bjerregaard (som trods navnet slet ikke var så lille endda).?

Hun har tilsyneladende ikke giftet sig til det. Og i betragtning af hendes alder og sociale status, og den omstændighed at de folk der iøvrigt er involveret alle er unge gårdmandssønner, har hun næppe heller 'sovet' sig til det.?

Og efter at have overtaget gården og delt den i tre ejendomme til tre af sine børn rejser hun tilbage til sin mand i Aadum og nyder sin alderdom sammen med ham.!

Findes der i din gren af efterslægten (som jo dog var dem der blev længst på Bjerregaarden) nogen overleveringer eller andet materiale der kan belyse dette.?

Et andet problem er Jacob Jensens far Jens Andersen.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2356

Iflg. en notits i Grindsted kirkebog skulle han komme fra Fruergaard i Sdr. Felding. men det har jeg ikke kunnet finde noget om.

Jens Pedersen og hans to koner har jeg i sagens natur ikke beskæftiget mig så meget med. Det er faktisk først for nyligt jeg har bemærket at han blev skildt fra sin første kone, jeg har tidligere troet hun var død.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 21/10/2006 18:52
De gamle bøger er svære at læse,men øvelse gør bedre, men endnu ikke mester - langtfra, derfor søges hjælp:
Jeg kan nu læse at Karen Christensdatter flytter fra Oddum i 1843, set i Oddum kirkebog 1835 - 1846, årg, 1843 opslag 61, nr. 301. Men det er ret vigtigt for mig at få det læst rigtigt, så please!
og tak fra Henn
og så var der lige en mere: Karens svigersøn Niels Jensen flytter vist til Holsten, mon der er et sted dernede der hedder Vogtei, eller er det en slags betegnelse som f. eks. amt?
www.ahler.net  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2006 01:22
Jeg har for nogle dage siden arbejdet med denne tekst, men der er enkelte passager jeg ikke helt har styr på. Men det er jo tydeligvis hendes første rejse efter at hun er blevet separeret.

Som vi før har været inde på, så er det påfaldende at hun, der selv er født og opvokset i Aadum, søger til den fraskildte mands hjemegn, ja sågar til naboejendommen til hans fødested - og nabo til det sted, hvor hun selv som ung har været gårdmandskone.?

Det er vel også påfaldende, at hun jævnligt vender tilbage til Adum. Der er således intet der tyder på, at hun har mistet eller afskrevet kontakten med familien.

Men som vist også tidligere nævnt, så ville jeg godt lige have hele hendes færden kortlagt. (Og trippet til Vorgod kan vi lige vende tilbage til).

Det jeg hidtil har fundet er følgende, og jeg hører gerne om du har kendskab til flere rejser:

Afrejst fra Aadum til Grindsted ved Midsommerstid 1843.
Ankommet til Grinsted fra Aadum den 5 okt 1843

Afrejst fra Grinsted til Aadum den 1 nov. 1845.
Ankommet til Aadum fra Grindsted den 25 nov. 1845,

Ankommet til Borris fra Aadum 25 dec 1845
(Afrejse fra Aadum til Borris efterår 1845, ikke fundet (måske C547_A_007_K03-04-A.Tif men den er stort set ulæselig)

Afrejst fra Borris til Aadum 24/2 (29/3?) 1846
Ankommet til Snejbjerg fra Borris 12 apr 1846
(Ikke fundet hverken til eller afgang i Aadum)

Afrejst fra Snejbjerg til Vorgod den 31 mar 1848
Ankommet til Vorgod fra Snejbjerg den 1 april 1848

Afrejst fra Vorgod til Snejbjerg 7 juni 1848
Ankommet til Snejbjerg fra Vorgod 26 maj 1848
(datoer passer ikke helt sammen, skal checkes)

Afrejst fra Snejbjerg til Aadum 1870-1875.?
Ankomst til Aadum fra Snejbjerg 1870-1875.?

Hun er i Snejbjerg ved fkt. 1870, men dør i Aadum 12 mar 1875


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 23/10/2006 02:29
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 23/10/2006 17:12
Det er godt nok meget du har om hende, så jeg kan vist ikke tilføre ret meget, men jeg ser at Karen dør i Bjølbøl i Ådum hos Laurids Christian Nielsen på 35 år. Måske en svigersøn? Karens datter Johanne kalder sit næste barn Bjølbøl til mellemnavn. Han dør efter 2 dage. Jeg ser ikke Bjølbøl navnet andre steder i vores fam.
Du mener hun har været gårdmandskone i Urup, nyt for mig.
Men jeg er ikke kommet nærmere det oprindelige i hvorfor hun lever dette liv - er der mon taterblod i hende? Og jeg har endnu ikke fundet noget skriftligt om skilsmissen.
mvh henn
www.ahler.net  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/10/2006 19:07
Lige et par ting:

Det med gårdmandskone var nok en fejl. Jeg havde eet eller andent sted noteret mig, at de havde overtaget hans hjem i Nørre Urup, og boet der et par år før de flyttede til Aadum. Men det er vist ikke rigtig, jeg har vist forvekslet det med noget andet. Ihvertfald er alle børn født i Aadum.


Oplysningen om at hans far Jens Andersen skulle være født i Fruergaard, Sdr. Felding stammer fra siden:
http://www.grindstedbib.dk/arkiv/kirkebog.htm
http://www.grindstedbib.dk/arkiv/grinsted/d0001/g0000088.html#I772

Det skulle angiveligt være afskrifter af kirkebogen. Men nu har jeg selv slået det op, og i det her tilfælde er der nu tale om en overfortolkning. Der står ved hans vielse at han er "af Fruergaard i Sdr. Felding" og det er dog ikke ensbetydende med at han også er født dér.


Laurids Christian Nielsen er ganske rigtig en svigersøn, husmand i Bindesbøl og gift med Anne Marie Jacobsdatter født 18 Apr. 1829.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2006 01:10
En anden pudseløjerlig ting er også, at Jacob Jensen går på aftægt allerede i en alder af ca. 47 år (og det er vel at mærke før han og Karen bliver separeret).

Men den 'unge' mand der overtager gården efter ham, og som skal have Jacob på aftægt, er selv 10 år ældre og er iøvrigt urmager.! Ikke destomindre driver han (urmageren altså) gården frem og bliver kendt som lidt af en pioner på landbrugsområdet og en foregangsmand på egnen.

Også lidt pudsigt, at Karen opyser at hun "har ei levet lykkelig med Manden" efter at de lige har haft sølvbryllup og har fået 7 børn.! Hvorefter hun drager ud i verden og tilsyneladende klarer sig ganske godt.

Rettelse: Det skulle være "Skomager" og ikke "Urmager", men dte gør jo nok ikke den helt store forskel.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/10/2006 13:03
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
Henning Ahler
Medlemmer

Antal indlæg: 197
Bopæl:
Tilmeldt: 15.08.06
Lagt på d. 25/10/2006 19:59
Ang. Jens Andersen af Fruergaard, kan vi være sikker på at han er den rigtige? Jeg synes der kan være flere.
Ved ft 1801 er han reg i Urup og ved Jacobs bryllup 1815 er han også af Grindsted.
Men Jacob, førtidspensionist som 47 årig, og så bliver han alligevel 72 år, pludselig død i stalden! Med den tids velfærd og sundhedsvæsen, ret imponrerende.
De har måske begge fået ny energi af skilsmissen. I sandhed et par, der kan sætte fantasien igang, hvis man ikke passer på.
Lillemølle i Bjøbøl, hvor Karen dør, ser ret "tør" ud på de kort jeg har set. Tror du der har været vand nok til en lille skvatmølle?
www.ahler.net  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/10/2006 23:35
Mht. Jacob Jensens oprindelse, så har jeg hidtil troet på oplysningeren på Grindsted lokalarkivs hjemmeside. Det er klart at hans far bor i Urup i Grindsted, men hans oprindelse er for mig at se ret usikker, og efter at jeg selv har set den bemærkning i kirkebogen nok endnu mere usikker.

Det er vel sansynligt nok, at han ved vieslen kommer fra Fruergaard. Og hvis han skulle være født der, så er det jo nok i den periode hvor kirkebogen for Sdr. Felding ikke er ført. Men jeg har som nævnt heller ikke fundet ham konfirmeret, hverken i Assing eller Sdr. Felding. Og hans navn passer heller ikke med de almindligt kendte navne fra Fruergaard, så jeg er mest tilbøjelig til at tro, at han bare har tjent dér.

X---------------------------

Mht. Karen Christensdatter:

Allerførst skal man lige være opmærksom på, at Bindesbøl og Bjølbøl er to forskellige steder. Lillemølle ligger ved en lille bæk ca. midt imellem de to steder og det ser ud som stedet nogen gange regnes til Bindesbøl og nogen gange til Bjølbøl. Det er givetvis den skvætmølle der nævnes under Bindesbøl i 1700 tallet. Nogen egentlig mølledrift har der næppe været tale om, men måske lidt til eget brug. Faktisk har jeg ikke set nogen af beboerne på stedet omtalt som møllere i folketællingeren.

Men jeg kom lige i tanker om noget andet, som jeg lagde mærke til engang for længe siden.

Den 24 Feb. 1875 dør Karens søn Nicolai i Bjerre af lungebetændelse.
Den 4 Marts dør naboen Hans Tagmoses kone Anne Marie af lungebetændelse.
Den 7 Marts dør Hans Tagmose også selv af lungebetændelse.
Den 20 marts dør Nicolais 6 årige søn Søren af lungebetændelse.

Dvs. 4 personer på en måned i to af de fire husstande der dengang var i Bjerre. Og vi kan nok godt regne Karen med som den 5, hun dør jo af lungebetændelse i Aadum den 12 marts 1875.!

Det har åbenbart været en kold vinter Bjerre det år. Og i og med at vi ikke kan finde Karens rejse til Aadum i perioden 1870-75 er det vel sandsynligt, at hun først er rejst efter nytår 1875, og formentlig allerede har været syg da hun rejste.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skilsmisse anno 1840
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/10/2006 14:55
vedr. Karen Christensdatter:
Jeg har nu fundet oplysningen om at karen skulle have været gårdmandskone i Nørre Urup i Grindsted. Jacob Jensen ejer faktisk gården (sin fødegaard) da de bliver gift. Men allerede året efter sælger han og de flytter til Aadum.

Vedr. Jacob Jensens far Jens Andersen:
Der er ingen tvivl om at han ved Vielsen kommer fra Fruergaard, og de bor også der i et par år efter de er blevet gift, og flytter så til Nørre Urup. Men jeg er efterhånden også 99.9% sikker på at han oprindeligt kommer fra Grindsted, nærmere bestemt fra gården Dall hvor han er født som søn af Anders Jensen Dall og døbt i Grindsted 07 Dec 1755.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk