hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvordan tilføjer jeg eller retter jeg en FT ?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 28/08/2006 10:34
Jeg søger for tiden i mine østjyske rødder og fandt denne ægteskabsbevilling på Kurt Kermit's hjemmeside:

153
Bønderfolkene Lauritz Jørgensen af Lemb Sogn [Lem] og Ide Peders Datter af Herning Sogn, maa udi Egteskab sammenkomme, uanseet at de skal være hinanden udi 2det lige Leed beslægtede. Christiansborg 23 Februarii 1776.
Att: De sidder kuns i maadelig tilstand, og beboer et ringe og skarp sted, somhand for nogen tiid siden har tilkiøbt sig, men dertil laant pengene af en anden, hvilke hand aarlig forrenter. Lemb Præstegaard. Sign. Bolderup.


I FT 1787 og 1801 står der:

Fkt-1787; Sønder Lem - Lambech Bye; 68;
262; Laurids Jørgensen; m; 40; gift,1; Mand / Bonde og gaardbeboere
263; Ide Andersdatter; k; 35; gift,1; Hans kone
264; Jørgen Lauridsen; m; 10; ugift; Deres børn
265; Maren Lauridsdatter; k; 8; ugift; Deres børn
266; Else Lauridsdatter; k; 4; ugift; Deres børn
267; Karen Lauridsdatter; k; 1; ugift; Deres børn


Fkt-1801; Sønder Lem - Lambek Bye; 9; -
33; Lauritz Jørgensen; m; 56; gift; Huusbonde / Bonde og gaardbeboer
34; Jide Pedersdatter; k; 49; gift,1; Hans kone
35; Jørgen Lauritzen; m; 24; ugift; Deres børn
36; Peder Lauritzen; m; 5; ugift; Deres børn
37; Else Lauritzdatter; k; 16; ugift; Deres børn
38; Karen Lauritzdatter; k; 13; ugift; Deres børn
39; Johanne Lauritzdatter; k; 11; ugift; Deres børn
40; Kierstine Lauritzdatter; k; 9; ugift; Deres børn

Det rigtige navn må være Pedersdatter, hvilket fremgår af kirkebogen for sønnen Peders dåb i Lem Kirke i 1796.

Tilbage til overskriften vil jeg gerne vide, hvordan man retter eller laver en tilføjelse til en folketælling.

Mvh
Ruth Neumeister
 
Forfatter RE: Hvordan tilføjer jeg eller retter jeg en FT ?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/08/2006 01:11
Først vil jeg lige gøre opmærksom på, at Herning i den her forbindelse nok er Vester Herning = Hanning.

Mth dit spørgsmål: hvordan man retter eller laver en tilføjelse til en folketælling.. Det korte svar er: at det gør man ikke.

Det lidt længere svar er, at der jo godt nok på siden http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/korrektur.htm er et link til et fejlindberetningsskema (tror jeg nok det hedder).

Problemet er bare, at man kan jo ikke bare uden videre gå ind og rette i andre folks indtastninger. Og desuden skal alle rettelser jo efterkontrolers af en absolut skriftkyndig der har adgang til den origianle tælling. Ellers kunne man jo sagtens forestille sig, at folk i den bedste mening indsatte 'rettelser' som måske var endnu mere forkerte end det oprindlige. Og endelig er der jo også muligheden for, at der faktisk står forkert (eller ihvertfald anderledes) i den originale tælling. Og så skal rettelsen jo ud i kommentarfeltet og ikke i selve indtastningen.

Da denne efterkontrol skal foretages af frivillige og ulønnede folk med nær tilknytning til selve kip-projektet, og disse normalvis har deres tid så rigeligt besat indenfor projektet, har opdateringer og rettelser tilsyneladende (og måske forståeligt nok) en meget lav prioritet. Faktisk er det den almindelige opfattelse, at det på det nærmeste er ikke eksisterende.

Jeg har iøvrigt selv været ude for, at det på trods af gentagne henvendelser ikke har været muligt at få rettet et par af mine egne indtastninger - og det burde jo da ellers være en formssag.

Pheeew......
Nå, men så fik jeg da i det mindste lidt luft for en ting som også ofte har iriteret mig, men som jeg på den anden side heller ikke lige har nogen genial løsning på.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvordan tilføjer jeg eller retter jeg en FT ?
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 29/08/2006 18:38
Hej Arne.

Tusind tak for et fyldestgørende svar.

Du har ret i, at det drejer sig om Vester Hanning i Bølling herred. Ide Pedersdatter er fra Gadgaard.

Jeg fik mit spørgsmål stillet som om jeg selv ville ind at rette i en FT. Det var en fejl fra min side. Det kunne jo blive til mange "sjove" folketællinger, hvis alle i tide og utide selv kunne rette til.

Indtasterne laver et fantastisk stykke arbejde, og det er forståeligt, hvis rettelser ikke har den højeste prioritet, men jeg tror alligevel jeg prøver fejlindberetningsskemaet.

Tak for hjælpen.
Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk