hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 26/02/2012 16:59
Hej

Jeg har et par spørgsmål om Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751.

Laurids Nielsen giftede sig i 1726 med Dorthe Pedersdatter, der var enke efter Christen Madsen i Holing. Han blev senere gift med Mette Nielsdatter. Hun døde i 1789 – Mette Vestergård. Hendes tilnavn indikerer, at hans fæstegård var/hed Vestergård.

Han burde ses i Holing ved salget af Herningsholm i 1751, men jeg kan ikke finde ham. (se http://www.hammerum-herred.dk/skifter/andre/jens_bang/Herningsholm%20salg.doc).

Jeg har læst mig til, at ”herremanden på Herningsholm [har] foretaget en egalisering af jorden hørende til de tre østligste helgårde i Holing - kun Vestergaard er urørt.
I 1704 havde de tre hel-gårde flg. hartkorn: 6-4-2-1, 6-2-3-1 og 6-5-2-1, ialt 19-5-0-0
I 1751 havde alle seks ½-gårde samme hartkorn: 3-2-0-2, ialt 19-5-0-0.”
(se http://www.hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=3)

Jeg kan se i ovennævnte afskrift, at alle gårde i Holing i 1751 – bortset fra én, gård nr. 4 – er sat til hartkorn 3-2-0-2. Denne gård havde i 1704 et hartkorn på 7-1-2-1 og var fæstet til Mads Christensens enke.
Gård nr. 4 havde i 1751 et hartkorntal på 3-4-3-½. Den var dette år fæstet til Mads Christensen.
Jeg vil tro, at det er Vestergård, eftersom den ikke er egaliseret. Og jeg mener, uden at være særlig kyndig i at dividere hartkorntal, at 3-4-3-½ er præcis det halve af 7-1-2-1 – det hartkorntal, som Mads Christensen enke sad på i 1704.

Jeg tror derfor, at Mads Christensens enke afstod gård nr. 4 til en søn, Christen Madsen. I 1726 overtog Laurids Nielsen både enke og fæste, og på et tidspunkt deltes gården så i to halvgårde, hvoraf den ene fæstedes til Mads Christensen, sikkert en søn af Christen Madsen. Det er så den halvgård, der ses i salgsoplysningerne 1751.

I 1751 sad Mads Christensen altså på fæstet af gård nr. 4 i Holing – og med et hartkorntal på 3-4-3-½. I 1704 var hartkorntallet som nævnt på 7-1-2-1. Hvor er de resterende 3-4-3-½ blevet af? Er Laurids Nielsen blevet glemt i afskriften?

mange hilsener
Jørgen
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 27/02/2012 16:33
Er der nogen der ved, hvor dokumenterne over Herningsholms salg 1704 og 1751 kan findes, jeg har tidligere gennemgået Herningsholm Godsarkiv uden at finde dem, jeg ville godt kontrollere det afskrevne.
Min interesse i denne tråd er, at Christen Madsen i Holling, død 1723, og hustru Dorthe Pedersdatter, død 1741, og gift 2.gang med Lars Nielsen, er mine tip 5 oldeforældre. Deres datter Kiersten Christensdatter og hendes mand Jens Nielsen
i Lundmølle er mine tip 4 oldeforældre.

Christen Madsens søn Mads Christensen blev gift i 1743, så det passer nok med, at han overtog den ½ gård som arv efter moderens død.
I Jordebogen dateret 21.okt. 1771 er Lars Nielsen stadig angivet som beboer af den gård, som hans søn Christen Laursen overtog efter Lars Nielsens død i 1770.
I skiftet, der begynder 2.marts 1770, står gårdens hartkorn til 4 td. 4 skp. 3 fk. ½ alb., og som det fremgår af nedenstående, så er der lavet om på gårdenes antal og størrelse mellem 1751 og 1770.

Det samlede hartkorn af nedenstående fra 1776 får jeg til: 26 - 6 - 2 - 1
Med 6 gårde i 1751 á 3 - 2 - 0 - 2 og 2 x 3 - 4 - 3 - ½ er det: 26 - 6 - 2 - 1

Det ser ud til, at man har glemt Lars Nielsens gård enten i afskriften, eller i originalen.
Mads Christensen kom på Lillelund, og der efterfulgt af sønnen Peder Madsen, måske i forbindelse med nedlæggelsen af gården i Holling.

Jordebog over Herningsholms Hovedgaard,
med underliggende Bøndergods m.m.,
dateret 6.sept. 1776.

Herning sogn, Holling by. Hartkorn.
Beboernes navne. Tdr. Skp. Fk. Alb.
Jens Kiølbæck (1751, Nr. 1) 4 4 1 1
Jens Andersen (1751, Nr. 3) 4 2 - 2
Pouel Christensen (1751, Nr. 2) 4 2 - 2
Christen Andersen (1751, Nr. 6) 4 2 - 2
Christen Thommesen 4 4 3 ½
Christen Laursen 4 4 3 ½
Børge Børgesen - 2 - 2
Peder Olesen - - - -

Alle 6 gårde gav samme landgilde, nemlig:
rug, byg og havre af hver sort 1 td. 2 skp. 2 2/3 fk., samt smør 1 lispund 5 1/3 pund.
Børge Børgesen gav 2 Rdl. 4 mk., samt 1 snes æg og 4 kyllinger.
Peder Olsen gav 2 Rdl.
Iflg. en tilsvarende jordebog forrettede de 6 gårdmænd hver ½ plovdag i hoveri.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 28/02/2012 11:26
Mange tak for hjælpen. Min interesse i Laurids Nielsen – og Mette Nielsdatter, forstås – hænger sammen med deres datter Dorthe Lauridsdatter, der blev gift med Niels Lauridsen Kjærsgård/Sahlholt i 1766.

Jeg er overbevist om, at Laurids Nielsen er blevet glemt i afskrift eller original – vel mest sandsynligt i det første. En forglemmelse kan forklare, hvorfor han ikke ses i 1751-opstillingen, og hvorfor der mangler 3-4-3-½ i hartkorntallet for Holing. Mads Christensen, som sad på den ene halvdel af gård nr. 4, kaldes i øvrigt Mads Vestergård i kirkebogen, og også Laurids/Las Nielsen har dette tilnavn i kirkebogen. Der er ingen tvivl om, at gård nr. 4 i Holing var Vestergård, og at Mads og Laurids havde fæstet hver en halvdel.

Jordebogsoplysningerne fra 1776 var meget velkomne. Jeg havde set skiftets oplysning om Laurids Nielsens i hartkorntal 1770/1771 og spekuleret over, hvorfor det var anderledes end i 1751. Her var så forklaringen. Dit regnestykke med hartkorntal virker overbevisende, så de 8 gårde i 1751 er blevet til 6 gårde i 1776, hvilket selvfølgelig forklarer det forøgede hartkorntal.

Jeg ved desværre ikke, hvor originalmaterialet vedrørende Herningsholms salg i 1704 og 1751 findes. Tilsyneladende ikke under Herningsholm på sa.dk. Men jeg kan se på sa.dk (Herningsholm - Forskellige sager) at der findes en jordebog 1745. Den kan måske kaste lidt lys over sagen.

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/02/2012 12:25
Selve handlerne findes vel noteret i Landstingets skøde og panteprotokol.?

Hvis det kan vente så længe, og hvis hun ikke selv melder sig på banen, kan jeg torsdag køre ind til Doris på arkivet i Herning og se på hvad hun har.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 28/02/2012 13:51
Jørgen skrev:
Men jeg kan se på sa.dk (Herningsholm - Forskellige sager) at der findes en jordebog 1745. Den kan måske kaste lidt lys over sagen.


Desværre ikke, da du har læst oplysningerne forkert. Årstallet 1745, 1778 hører til Fæstebreve, der står bagefter. Jordebøgerne er fra 1771 og 1776, desuden er der en udateret, men den er måske en kladde til 1776, der så ikke er daterer og underskrevet. Niels Laursen er på Salholt i alle 3 jordebøger, mens Mads Christensen var på Lillelund i 1771, og hans søn Peder Madsen i de 2 sidste.
Der er også en jordebog fra 1776 for Schaafhuuset (Skophus), samt en udateret, som er samtidig. Jeg har affotograferet hele pakken G 428 - 4.

Feldborg skrev:
Selve handlerne findes vel noteret i Landstingets skøde og panteprotokol.?

Ja det har også været i mine tanker, men der er jo så mange bøger, så man kan vist ikke finde den rigtige til hjemlån. Jeg har ikke set i disse bøger, siden de stod i et mindre rum ved siden af den gamle læsesal i Viborg. Det ville være fint, hvis du ville undersøge, hvad Doris har på lokalarkivet.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 28/02/2012 14:33
Til Niels Okkels
Jamen, du har helt ret. Jeg har læst oplysningerne på sa.dk forkert. Årstal står før materialets art, og det er jeg ikke vant til. Beklager.

Og til Feldborg
Det var vældig pænt af dig at tilbyde at hjælpe, og det kan sagtens vente – også længere end torsdag. Hvis det passer dig bedre at køre til Herning en anden dag, så er det bestemt ikke noget problem.

mvh Jørgen
 
Forfatter RE: Ang. Laurids Nielsen i Holing
Annamarie
Medlemmer

Antal indlæg: 27
Bopæl:
Tilmeldt: 26.08.07
Lagt på d. 28/02/2012 16:41
Ang. Laurids Nielsen (ca. 1700-1770) i Holing kan nævnes, at han er ane, 2xtip oldefar, til bondepigen født i Sunds, som blev krokone i Hvidsten: Gudrun Fiil.

I den slægtsoversigt, som Svend Aage Nielsen har lavet, og som for nylig er lagt her på hjemmesiden er Laurids/Lars Nielsen søn af Niels Mikkelsen, Holing og Mette.
I en tidligere tråd her på siden ”Niels Christensen Linå og/eller Holingholt” kunne Laurids Nielsen muligvis være født i 1701 i Sunds og være søn af Niels Christensen og Else Lasdatter – hvis jeg har forstået rigtigt. Hvor mon Svend Aage Nielsen har oplysningen om Niels Mikkelsen fra?
Mvh. Annamarie
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 28/02/2012 18:14
Det var en rigtig sjov og interessant oplysning. Jeg havde ikke kigget i materialet om Gudrun Fiil, men nu vil jeg da tænke på det fjerne familieforhold, når jeg ser filmen.

Jeg er ret sikker på, at Laurids Nielsens forældre var Niels Christensen og Else Lauridsdatter i Linå. Sunds sogn. Her kommer argumentationen i let forkortet form:

I 1755 var Laurids Nielsen i Holing lavværge for Birgitte Nielsdatter, der må formodes at være en slægtning, måske en søster:

44 Christen Jensen i Holingholt. 13.2.1755, fol.120.
E: Birgitte Nielsdatter. LV: Laurids Nielsen i Holing. B: Else 12, Niels 4. FM: Jens Nielsen i Fjederholt.

Birgitte Nielsdatter var altså gift med Christen Jensen i Holingholt og ægteskabet var der to børn: Else på 12 år og Niels på 4 år. Hun blev efter Christen Jensens død gift med Søren Sørensen (Sønderås). Kirkebogen for Sunds er jo desværre ikke-eksisterende i en lang periode, men beviset for ægteskabet ligger i børnenes konfirmationsoplysninger. I 1760 blev Else Christensdatter, der var "Søren Sørensens steddatter i Hollingholt" konfirmeret - altså den Else, der i 1755 var 12 år gammel. Og i 1768 blev samme mands stedsøn Niels Christensen i Holingholt konfirmeret 16 år gammel - altså den Niels, der i 1755 var 4 år gammel.

Birgitte Nielsdatter er derfor uden tvivl identisk med den Birthe Nielsdatter, der i folketællingen 1787 ses sammen med Søren Sørensen og som døde samme år, 82 år gammel. Hun må altså være født omkring 1706. Hendes lovværge Laurids Nielsen i Holing døde i 1770, 69 år gammel, altså født omkring 1701.

Det betyder, at vi leder efter en Niels, der fik en søn Laurids omkring 1701 og en datter Birgitte omkring 1706 – hvis vi antager som arbejdshypotese, at Laurids er lovværge for sin søster.

I 1706 fik Niels Christensen i Holingholt en datter Birgitte. Men han har ikke fået nogen Las/Laurids. Præsten er ikke konsekvent med stedsbetegnelserne, men der er tilsyneladende ingen Niels Christensen i Holingholt før omkring 1705.
Niels Christensen i Linå har imidlertid en Las - født 1699 og død 1700. I 1701 fik Niels Christensen i Linå "et barn" – det kunne nemt være en ny Las, opkaldt efter den afdøde bror. Men Niels Christensen i Linå har ingen Birgitte.

Dvs. en Niels Christensen i Linå med en sandsynlig Laurids født 1701, og en Niels Christensen i Holingholt med en Birgitte født 1706. Forklaringen er sikkert, at det er samme mand. Niels Christensen i Linå flyttede omkring 1705 til Holingholt, hvor to af hans børn blev født.
Altså er Birgitte Nielsdatter, født i Holingholt i 1706, søster til Laurids Nielsen, født i Linå i 1701. I 1755 var sidstnævnte derfor lovværge for sin søster.

Og derfor er Laurids Nielsen i Holing søn af Niels Christensen og Else Lauridsdatter i Linå, Sunds sogn.

mvh Jørgen
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/03/2012 01:43
feldborg skrev:
Hvis det kan vente så længe, og hvis hun ikke selv melder sig på banen, kan jeg torsdag køre ind til Doris på arkivet i Herning og se på hvad hun har.

Det blev så først fredag jeg kom der ind. Doris har kopier af de samme jordebøger osv. som har været nævnt her - men ikke af det famøse skøde af 1751.

Det ligger tilsyneladende heller ikke under Herningsholm Godsarkiv. Men Jens Bang har haft fat i den, og Bernhard Larsen citerer flittigt fra den i Ikast Sogn. Så det må jo findes et sted på LAV.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 03/03/2012 15:56
Det var ærgerligt, men sådan går det jo somme tider. Du skal i hvert fald have mange tak for hjælpen.

mvh
Jørgen
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/03/2012 11:54
Jeg har fra Niels Okkels modtaget kopier af de her i tråden nævnte jordebøger mv. De bliver lagt op på siden snarest.

Næste gang jeg kommer til Viborg vil jeg prøve om jeg kan finde det omtalte skøde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/03/2012 19:22
Så lykkedes det mig at finde ihvertfald en afskrift af skødet fra 1751 i Landstingets Skøde og Panteprotokol. Og måske ligeså interessant et samtidigt pantebrev udstedt af H. A. Høeg i forbindelse med købet.

Så snart jeg får tid bliver billeder lagt op på siden sammen med de billeder jeg har modtaget fra Niels Okkels. Men foreløbig kan skødet ses her:
http://78.156.97.214/herningsholm/

Men der er jo iøvrigt mange andre muligheder som jeg slet ikke har fået set på. Der er et skifte efter Peder Lassen i 1738, og gården handles igen i 1759, 1769, 1775, 1778, 1780, 1790, 1792, osv..


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
ggpe
Medlemmer

Antal indlæg: 45
Bopæl:
Tilmeldt: 13.08.07
Lagt på d. 08/03/2012 20:16

Jeg har lige øjet et par images igennem og i image 3134 fundet Lars/Laurids Nielsen i Holling med et hartkorntal på 3-4-3-½ - ganske som forventet. Han var blevet glemt i afskriften. Det bliver interessant at se materialet nøjere igennem.

Mange tak for indsatsen.
Jørgen
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 08/03/2012 22:07
Tak for billederne af skøderne, det var hurtigt. Ja så fik vi afklaret mangelen af Lars Nielsen i Holling. Jeg kan se at Bang har fejlfortolket hartkornene i Sunds by, han skriver 3 tdr. 2 skp. 0 - 0, men der står 3 tdr. 2 fkr.
Jeg søgte iøvrigt efter hans afskrift her på HH, men jeg kunne ikke finde den, er den forsvundet, eller husker jeg forkert?
Jeg vil glæde mig til at se skiftet fra 1738, hvis du vil affotografere det, så kan jeg måske få opklaret, om Christen Jensen i Sunds, som vi lige har berørt i et indlæg, om han ikke skulle være fæster af Vestergård, der har Bang placeret Christen Væver i stedet for. Jeg ved ikke, om han har raflet om placeringerne, eller han har noget viden om det.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/03/2012 23:51
Trap Danmark nævner Herningshom ved skiftet efter skiftet efter Peder Th. Lassen (de Lassen) i 1738 overgår til sønnen Thøger Lassen.

Er der nogen der ved hvor dette skifte findes. Han dør vel på Rødslet i 1737.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/03/2012 09:13
Niels Okkels Folkjær skrev:
Jeg søgte iøvrigt efter hans afskrift her på HH, men jeg kunne ikke finde den, er den forsvundet, eller husker jeg forkert?

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=107


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
JVO
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 14/03/2012 22:33
ggpe skrev:
Det betyder, at vi leder efter en Niels, der fik en søn Laurids omkring 1701 og en datter Birgitte omkring 1706 – hvis vi antager som arbejdshypotese, at Laurids er lovværge for sin søster.

I 1706 fik Niels Christensen i Holingholt en datter Birgitte. Men han har ikke fået nogen Las/Laurids. Præsten er ikke konsekvent med stedsbetegnelserne, men der er tilsyneladende ingen Niels Christensen i Holingholt før omkring 1705.
Niels Christensen i Linå har imidlertid en Las - født 1699 og død 1700. I 1701 fik Niels Christensen i Linå "et barn" – det kunne nemt være en ny Las, opkaldt efter den afdøde bror. Men Niels Christensen i Linå har ingen Birgitte.

Dvs. en Niels Christensen i Linå med en sandsynlig Laurids født 1701, og en Niels Christensen i Holingholt med en Birgitte født 1706. Forklaringen er sikkert, at det er samme mand. Niels Christensen i Linå flyttede omkring 1705 til Holingholt, hvor to af hans børn blev født.
Altså er Birgitte Nielsdatter, født i Holingholt i 1706, søster til Laurids Nielsen, født i Linå i 1701. I 1755 var sidstnævnte derfor lovværge for sin søster.

Og derfor er Laurids Nielsen i Holing søn af Niels Christensen og Else Lauridsdatter i Linå, Sunds sogn.

mvh Jørgen

Det er en meget interessant teori, der bekræftes af børnenes navne:
Lars Nielsens:
Niels, f. 1743 opkaldt efter farfar (eller morfar)
Dorthe, f. 1746 opkaldt efter fars første kone
Christen, f. 1749 opkaldt efter oldefar, (evt. fars første kones første mand)
Kirsten, f. 1752 opkaldt efter mormor
Else, f. 1756 opkaldt efter farmor
Niels, f. 1759 opkaldt efter morfar (eller farfar)

Birgitte Nielsdatters:
Else, f. ca. 1743 opkaldt efter mormor
Niels, f. ca. 1751 opkaldt efter morfar

Hvorfra haves iøvrigt Else Lauridsdatters navn.

Oplysningen om den ovenfor nævnte Niels Michelsen som far til Lars Nielsen stammer fra diverse slægtsbøger fra 1960-erne, bl. a. Slægten fra Overgaard i Gullestrup (Fredericia 1967).
I Jb 1704 optræder Niels Michelsen som fæster i den østligste gård i Holing.
Det er sandsynligvis, fordi han var den eneste Niels i Holing, at han blev valgt.

Lars Nielsen Vestergaard er min tip-3 oldefar (2 gange), jfr.
http://jvo.dk/jvo/midt_jyl/fam000xx/fam00037.htm

Med venlig hilsen Jens V. Olsen


Jens V. Olsen
4000 Roskilde
jvo.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/03/2012 22:53
JVO skrev:
Hvorfra haves iøvrigt Else Lauridsdatters navn.

De bliver trolovet i Sunds 08 mar 1696 og gift 24 apr 1696.

I sine notater på Herning Lokalarkiv nævner Karenn Goll iøvrigt, at det må være dem der senere flytter til Hollingholt og får yderligere to børn der, som Jørgen også skriver.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
JVO
Medlemmer

Antal indlæg: 28
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 14/03/2012 22:57
JVO skrev:
Hvorfra haves iøvrigt Else Lauridsdatters navn.


Jeg har nu set i afskriften af Sunds kirkebog, at
Niels Christensen i Linå og Else Lasdtr. bliver trolovet 8/3-1696 og viet 26/4-1696.

Niels Christensen i Linå får sønnen Jens døbt 16. s.e.Tr. 1703.

mvh


Jens V. Olsen
4000 Roskilde
jvo.dk  
Forfatter RE: Laurids Nielsen i Holing og salget af Herningsholm 1751
Erik Brejl
Medlemmer

Antal indlæg: 230
Bopæl:
Tilmeldt: 28.07.05
Lagt på d. 14/03/2012 22:57
Trap Danmark nævner Herningshom ved skiftet efter skiftet efter Peder Th. Lassen (de Lassen) i 1738 overgår til sønnen Thøger Lassen.

Er der nogen der ved hvor dette skifte findes. Han dør vel på Rødslet i 1737.?


I registranten: Private personarkiver i LAN. Udgivet 2005 ses:
Pr 1223 Lasson, Peder Thøgersen (1667-1737), godsejer, Rødslet, Vadum sogn, Ålborg amt. 1738 skifte. 1. bd.
(Se også arkivet efter hustruen Anne Jensdatter Lasson)
Erik
www.brejl.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk