hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 10/12/2011 17:56
For år tilbage fandt jeg disse informationer på en hjemmeside:

Anders Pedersen, døbt 02-03-1692 i Hoven (Ørbæk), gårdmand i Hoven, begr. 31-05-1751 i Hoven.
Gift ca. 1720 i Ådum med
Mette Christensdatter, døbt 17-08-1699 i Ådum (Rabæk), begr. 28-07-1765 i Hoven (Ørbæk).
Børn
Anne Andersdatter (1721);
Sidsel Andersdatter (1724-40);
Peder Andersen (1733-77).


(Derudover fødes der en datter Anne i 1727, min anm.)

Jeg har ikke kunnet finde Mette Christensdatters dåb og heller ikke vielsen med Anders Pedersen.
Hvem kan hjælpe?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 10/12/2011 19:27
Hej.
Mon ikke det er hende, der er nævnt i Aadum Kb. 1694-1814, AO 6, nr. 2 fra neden.

1698
dito (= -? -? Trin.)
Stæder: Rabech
Faders navn: Christen ----sen?
Barnets navn: Mette

M.v.h. Niels Okkels

P.S. Vielsen har jeg ikke tid til at se efter lige nu, måske lidt senere.
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 11/12/2011 10:13
Jeg har kigget lidt rundt på nettet, og er nu blevet noget rundforvirret.
Sker der ikke en sammenblanding af Christen Jensens og Christen Iversens børn på nogle af hjemmesiderne?

Udover en Peder Sørensen, er der både en Christen Jensen og en Christen Iversen i Rabæk, der får børn i årene 1695-1708.

Er der en af jer, der vil efterse, om jeg har tydet børnenes fædre rigtigt (Er Birgitte rigtigt?)

AO 4
(Ulæseligt) 1695 Rabæk Christen Jensen Maren
AO 5
14 april 1696 Rabæk Christen Iversen Maren
AO 6
(?) 1698 Rabæk Christen Jensen Mette
AO 7
19. trin. 1699 Rabæk Christen Iversen Birgithe?
AO 8
(?de) April 1701 Rabæk Christen Jensen Ingeborg
AO 9
17 Febr. 1703 Rabæk Christen Iversen Viste
26 Juni 1703 Rabæk Christen Jensen Karen
AO 12
Palmes. 1708 Rabæk Christen Iversen Hans
AO 13
14. nov. 1708 Rabæk Christen Jensen Anne

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 11/12/2011 19:28
Ja dine fædre ser rigtige ud, og Birgithe må være med th. Christen Ivarsen er med a bortset fra 1699, hvor det ligner e.

AO 4
(Ulæseligt) 1695 Rabæk Christen Jensen Maren Ja
AO 5
14 april 1696 Rabæk Christen Ivarsen Maren Ja
AO 6
(?) 1698 Rabæk Christen Jensen Mette Ja
AO 7
19. trin. 1699 Rabæk Christen Iversen Birgithe Ja
AO 8
(?de) April 1701 Rabæk Christen Jensen Ingeborg Ja
AO 9
17 Febr. 1703 Rabæk Christen Ivarsen Viste Ja
26 Juni 1703 Rabæk Christen Jensen Karen Ja
AO 12
Palmes. 1708 Rabæk Christen Ivarsen Hans Ja
AO 13
14. nov. 1708 Rabæk Christen Jensen Anne Ja

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/12/2011 21:17
I et gammelt notat fra Erik Rabek Østergaard finder jeg:

Christen Iversen, 1660 Staustrup, selvejerbonde
gift med:
Karen Jensdatter, 1665 Rabæk

som forældre til:
Jens Christensen Rahbek, 1690 Rabæk
gift med:
Mette Madsdatter Ahler, 1707 Ahlergaard

Christen Iversen Staustrup er af en gammel Staustrupfamilie.

Karen Jensdatter Rabæk er af den gamle herredsfogedfamilie Vistisen / Lassen.

Mette Madsdatter Ahler er af Ahlergaardfamilien med rødder både i Borris og i det gamle Ribe.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Niels Ask
Medlemmer

Antal indlæg: 37
Bopæl:
Tilmeldt: 10.08.05
Lagt på d. 14/12/2011 23:34
Rundforvirringen er forståelig al den stund forskellige hjemmesider har divergerende oplysninger om de samme personer.
Lad os starte med at fastslå at Mette Christensdatter er født og døbt 1698 iflg. kirkebogen, dåbsdatoen er ulæselig.
De børn der opremses er de samme alle steder, dog er Sidsels død angivet til 1740 et sted og et andet sted er hun gift 1749 og bosiddende i Graul (hvor det så end er?). Fakta er, at et barn af Anders Pedersen i Ørbæk bliver begravet 1740. Kan det være et dødfødt barn født i 1740???
Et sted har jeg set at Anders Pedersen er gift med en Maren Ovesdatter, født 1700 i Vinding, Ådum sogn og datter af Ove Christensen, her er børnene også de samme. Anne født 1721 må være død før 1727 hvor der fødes et barn der døbes Anne.
Jeg hjalp vist ikke meget til at gøre forvirringen mindre, måske en anden kan gøre det bedre.
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 21/12/2011 17:59
Hejsa.
Jeg forsøgte med lidt nærmere forskning omkring emnet, men der gik jul i min fritid, og det bliver bestemt ikke bedre de næste par dage.
Jeg vender tilbage til emnet i juleferien.

Tak for jeres indlæg.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 24/12/2011 20:56
Herredsfoged Visti Lassens datter Maren var gift med præstens søn Jens Christensen. Jeg kender kun 2 af børnene af dette par, sø,,3e, Christen og datteren Maren, som bliver gift med selvejerbonden Ivar Madsen i Stoustrup, Christen.
De to svogre overtager fæstet af deres forældre/svigerforældres gård "Rabæk".
Christen Ivarsens 2 ældste sønner, som var født før Oddum kirkebog er bevaret kendes som hhv.Mads på Ahlergaad og Mathiaa ,Knud Lyhnes farfar,Visti blev gift med Karen Wendelbo og boede i Kodbøl, i Borris, medens den yngste søn Hans, blev gift med Niels Boels datter fra Bundsgaard i Oddum. Efter i få år at have boet hjemme hos hans far på Rabæk, overtog Hans svigewrfaderens gård, Bundsgård.
Christen Ivarsens datter Birgittes skæbne kender jeg ikke, men datteren Maren blev gift med Christen Jensen Debel.og de overtog Marens fødegård.
De fik ikke nogen levedygtige børn, 0g testamenterede i 1762, den gård som de havde frikøbt til Marens brodersøn Christen Hansen.
Christen Hansen blev gift med den 13 år yngre Karen Jensdatter, datter af Jens Jensen Debel, jun. fra Tarm.
Denne familie er min kones aner.Derfor ville jeg meget gerne finde en evt forbindelse mellem Christen Jensen Debel på Rabæk og Jens Jensen Debel jun i Tarm ?

Derimod kan jeg desværre ikke hjælpe med Christen Jensens efterkommere

Mvh Egon Hansen
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 26/12/2011 19:37
Hej igen.

Jeg fandt nogle gamæle notater fra dengang jeg forskede i Oddum-slægter. Der var også noget om Christen Jensens piger, Mette,Maren og Anne og deres ægtefæller og børn.
Der er tale om nogle mangelfulde efterslægtstavler for herredsfogedslægten, og nogle anetavler for enkelte af efterkommerene.
Alt ialt noget rodet, og med et nummersystem som ikke helt passer med det de fleste af anvender, men hvis det har interesse kan jeg kopiere det og sende det med sneglepost hvis jeg får jeres adresser.

Mvh Egon
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 27/12/2011 21:13
For en ordens skyld synes jeg lige, jeg vil tilføje Christen Ivarsens formentlig ældste søn. I Egon Hansens opremsning af sønner før kirkebogens start mangler nemlig IVAR CHRISTENSEN, der formodes at være født omkring 1684. Han døde juli 1765 i Stoustrup.

Efter et af hans børn, Hans Christian Ivarsen, Rindum sogn, er der 1789 afholdt skifte, og i formynderprotokollen B8-1114, nr. 383) opregnes hans søskende: Jens Ivarsen (med bopæl i Varde), Christen Ivarsen (i Stoustrup ?) og Karen Ivarsdatter på Mølbygård i Ansager sogn.

mvh Anne Marie Hvid
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/12/2011 11:46
Hej Anne Marie.

Tak for den oplysning. Jeg må indrømme at de to drenge, som er født før Kirkebogen er bevaret, kender jeg kun fra litteraturen om Mads Ahler og Lyhnerabæk. Mærkeligt at Ivar ikke er nævnt nogen af de steder.
Forresten, i Matriklen 1688 står Jens Christensen stadig nævnt som fæster, hvornår blev Christen Jensen og Christen Ivarsen gift og fik fæstet efter deres forældre/svigerforældre? eller hvor boede Christen Ivarsen, da de første børn blev født?

Mvh Egon
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
AnneMarie
Medlemmer

Antal indlæg: 13
Bopæl:
Tilmeldt: 23.11.09
Lagt på d. 28/12/2011 19:58
Jeg er alvorligt bange for, at vi har bevæget os alt for langt bort fra den egentlige forespørgsel i denne tråd. Ophavsmanden, Ruth Neumeister, vil jeg hermed sende min undskyldning.

Alligevel, nu jeg er i gang - til Egon Hansen: jeg er desværre lige så fattig på svar som du. Man må nok erkende, at lige meget, hvor længe man søger, er der noget, der ikke lader sig opklare.

mvh Anne Marie
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 28/12/2011 21:33
Det er selvfølgekig rigtigt, det var Ruth vi skulle hjælpe.
Jeg gennemså lige tråden og minr gamle anetavler.
Den hvor Christen Jensens datter Ane optræder er een som jeg ,i anden andledning har fået fra direktør Henrik Andresen.Hans kone Kirsten Birch Christensens morfars mormors farmors mormor er Christen Jensens datter Mette!
Nu håber jeg at jeg har talt rigtigt! Henrik Andresen bruger sine to sænner som probant og Mette har anenuymmer 440 i rækken med 512 aner.
Der er ellers ikke mange der benytter anebrøk systemet mere!
Mht. Christen Jensens aner kommer han ikkwe længere på fædrende side end til hans farmor og farfar,præsten i Oddum,medens har på hans mødrende side har hele den kendte del af herredsfogedslægten.
Mht Mettes mand, Anders Pedersen har jeg kun navn og fødselsår på hans forældre, Peder Berthelsen, og Sidsel Andersdatter i Ørbæk
Hvis Ruth eller andre har brug for navne og data på de mellemliggende led skal jeg nok skrive dem her i tråden.

Mvh Egon.

 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/01/2012 15:04
Så er jeg klar igen.

Jeg har det helt fint med, at vi lige fik gennemgået lidt af Iversen slægten i Rahbæk.

Ja, Maren Ovesdatter er på nogle hjemmesider nævnt som Anders Pedersens hustru i Ørbæk, og hun er en enkelt gang ”nævnt” som Anders Pedersens hustru i kirkebogen. Den er jeg ikke helt sikker på. Maren Ovesdatter er fadder første gang 1723, og forsvinder så ud af kirkebogen i 1754.

I hele kirkebogen for Hoven sogn 1691-1814 er der kun en enkelt gang, udover Maren Ovesdatter, kun nævnt en enkelt hustru ved navn, og det er i 1709.
Jeg tror simpelthen, at præsten har glemt at sætte et komma:

Horsbøl og AO, opslag 23
1728 d. 27 jul. blev Bertel Pedersens barn ved Hoven Kirke dets dåb confirmeret kaldet Karen. Testes: Kirsten Christensdatter af Odderup, Morten Pedersen i Forsum, Jacob Skrædder, Anders Pedersen i Ørbæk og hans hustru (komma) Maren Ovesdatter ibidem.

Det virker også lidt underligt at præsten skriver Anders Pedersen i Ørbæk og hustru ibid?

Jeg mener, at Mette Christensdatter Rahbæk er Anders Pedersens hustru.

Hos Mette (Rahbæk) Christensdatter og Anders Pedersens børn er der blandt fadderne Mettes familie:

Maren Christensdatters mand Jes Sørensen fra Rahbæk,
Maren Christensdatter Rahbæk, (bæremoder)
Ingebog Christensdatter (bæremoder) og mand Jens Pedersen.

Og af faddere hos søster Ingeborg:
Mette (Rahbæk) Christensdatter af Ørbæk (bæremoder)
Jes Rahbæk gift med moster Maren

Vedr. Anders Pedersens datter Sidsel, bliver hun gift ca. 1742 (lakune for vielser i Hoven kgb.) med Anders Nielsen fra Graul i Sønder Borris.
Det barn der dør i 1740 ved jeg desværre ikke hvem er.

Egon jeg kunne rigtig godt tænke mig dine notater ved Christen Jensens børn. Jeg har ikke ret meget om dem.

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 01/01/2012 21:23
Mette og Anders Pedersens datter Anne bliver omkr 1745 gift med Peder Therkelsen, gårdmand i Omvraa, Sdr Omme. Deres datter Chathrine,f 1761 bliver giftmed Peder Christensen, som var kusk på Hastrup i Thyregod. De boede i Karlsborg i Thyregod.
Deres søn igen, Jens Christian Pedersen blev gårdejer i Kokborg, Thyregod. Hans datter Ane Chathrine Jensdatter, født 1823, gift m Niels Knudsen. en datter, Knudmine gift med Jens Peder Nielsen, gård- og teglværksejer. begge døde i 1920 i Ringgive.
Deres sø, Niels Jensen Østergaard Nielsen, var lærer i Vorde i Viborg amt. død 1956 i Viborg. Hans datter, Else( og et navn jeg ikke kan læse)Østergaard Nielsen, gift med Gudmund Birch Christensen er forældre til Henrik Andresens kone Kirsten. født i København i 1946.
Det er en stamtavle som jeg for nogle år siden fik fra Herik Andresen, som svar pånogetjeg havde i Hvem forsker hvad, om Kokborg i Thyregod, hvor min kmone havde aner, som også stammer fra Rabæk, fra den Christen Hansen om fik en part af Rabæk testamenteret.hans yngste søn Niels Christensen Rabæk købte Gammelgård i Skarrild,
Det er hvad jeg fik fra Andresen. det er pænt og tydeligt opstillet med fødested og år, og død.
så har jeg noget om Maren og Jes Sørensen, hvis datter Karen bliver gift med Jørgen Akselsen i Vitarp, men den skal jeg vidst fin læse først, den er mere uoverskuelig,Det ser ud til at den gren har haft medlemmer i Åddum sogn til ind i 1900tallet.
Jeg skal vende tilbage til denne,når jeg finder ud af noget mere.
og endelig en anetavle forJens Anton Nielsen Rahbek, som jeg har fået kopi af fra det kongelige bibliotek. 9k-76/273.men den har ingen data, så der skal du nok se slægtsbogen på det kl bibliotek,det er derfor jeg har tilføjet bogens registreringsnummer, men den kunne ikke hjemlånes dengang jeg gennempløjede alt om Rabæk.
hvilken linie hører do selv til?

Mvh Egon



 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 02/01/2012 20:52
Det ser ud til at nævnte Jens Anton Nielsen Rahbek er tipoldebarn af Christen Iversens søn Jens som giftede sig til Ahlergaard (ane 32) og af Maren Christensdatter(Ane 47) der giftede sig med Jes Sørensen, og hans kone, Mette Christensdatter er oldebarn af Christen Jensens datter Anne,(ane 29) som var gift med Niels Jensen. Alle anenumre regnet fra Jens Anton som nr 2 og Mette som nr3.
Jes og Marens datter Karen bliver i denne tavle gift med Jørgen Axelsen, og deres datter Maria er mormor til Jens Anton.
I den tredie tavle som jeg omtalte, og som jeg desværre ikke har noteret hvor jeg har fået den fra, er det Jørgen og Karens datter, Ane Kathrine, gift med Niels Jensen, der fører slægten videre med en datter Karen som bliver gift med Enevold Jensen i Stoustrup i Aadum.
Det er vidst hvad jeg kan trække ud af de tavler jeg har om Christen Jensens efterslægt.Desværre er min kopimaskine gået ned, så det vil vare et stykke tid før jeg kan holde mit løfte om kopier.
Mvh Egon
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/01/2012 19:35
Hej Egon.

Det tog lidt tid, men jeg skulle lige have forsket nogle ting igennem.
Tak for din gennemgang af slægtstavlerne.

Anders Pedersen og Mette Christensdatter Rahbæk fik 2 x Anne hhv. 1721 og 1727.
Har du tilfældigvis år for fødsel og død for Anne, gift med Peder Therkelsen fra Omvrå?

Jeg spørger fordi jeg mener, at Anne nr. 2 (1727-1791) bliver gift ca. 1743 i Ørbæk med Peder Christensen (1710-1773).

Jeg stammer fra Sidsel Andersdatter (Graul/Gravild) f. 1724

Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 06/01/2012 21:57
Jeg kan selvfølgelig ikke garantere for noget.men den Ane som Henrik Andreasen nævner som sin kones ane skulle være født 1727 og død 1773 i Omvraa, samme år som hendes mand, Peder Terkelsen. Der står i isten at de skulle være gift ca 1745, men ikke hvor.
Det var som skrevet i forbindelse med en ane i Kokborg at Henrik Andresen sendte mig et uddrag af sin anetavle, og da det er Christen Iversens efterkommere jeg arbejder med, så jeg har ikke kontrolleret oplysningerne, jeg syntes bare at når jeg nu havde de stykker papir kunne de lige så godt komme til nytte.
Jeg troede at den første Anne var død som barn, og Sidsel har jeg ikke set nogen oplysninger om.
Jeg har lige sparket ind i Slægt og data om gamle familier i AADUM i håb om at få flere oplysninger,

Mvh Egon






 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 07/01/2012 22:04
Erik Brejl: Lundenæs og Bøvling amter

471 Peder Christensen i Ørbæk [i Hoven sogn]. 1.3.1773, fol.481B.
E: Anne Andersdatter. LV: H[ans Jørgensen] Bang, præst i Sønder Omme og Hoven. B:
Kirsten g.m. Johannes Bertelsen i Ørbæk,
Mette 25,
Maren 14.
FM: Peder Andersen sst. (Enkens lillebror. Min anm.)

DDD:
ringkoebing, Nørre Horne, Hoven, Ørbek, -, 2, FT-1787, B3356

Mads Jensen 34 Gift mand gaardbeboer
Mette Pedersdatter 38 Gift hans kone
Peder Madsen 11 Ugift deres barn af første ægteskab
Jens Madsen 5 Ugift deres barn af første ægteskab
Birgite Madsdatter 9 Ugift deres barn af første ægteskab
Johanne Madsdatter 7 Ugift deres barn af første ægteskab
Anna Madsdatter 3 Ugift deres barn af første ægteskab
Peder Christensen 19 Ugift tjenestekarl
Anna Andersdatter 74 Enke konens moder


I FT 1787 er Annes alder mindst 8 år forkert, alt efter hvem af pigerne det er det drejer sig om, men i kirkebogen passer det med Anne den ældre.

Horsbøl:
1791 d. 14 jul. blev Peder Christensens enke i Ørbæk begravet 64 år.

At det er en af Mette Rahbæks 2 døtre Anna er helt sikkert, da Mette er bæremoder 2 gange ved Annas børn, moster Sidsel er bæremoder 1 gang og mormors søster Ingeborg Ørbæk er fadder 1 gang.

Spørgsmålet er så: er der 2 x Anna der når den voksne alder?

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Mette Christensdatter (Rabæk) f. 1699 i Aadum
Oldefars mand
Medlemmer

Antal indlæg: 178
Bopæl:
Tilmeldt: 18.11.08
Lagt på d. 08/01/2012 20:32
Hej Ruth.
På Fanø, hvor min kone også har en del aner, var det skik at alle fire bedsteforældre skulle opnævnes, og hed f.eks. både farmor og mormor Maren blev to piger kaldt Maren, og hvis begge blev voksne blev de alle steder kaldt Maren den ældre og Maren den yngre!
Jeg har godt nok ikke set det så udpræget andre steder, men man skal jo aldrig sige aldrig.
Jeg var på mit "lager" af gamle papirer for at finde Andresens adresse. Den fandt jegikke men noget andet,nemlig et uddrag af en slægtsbog som Andresen tilsyneladende har bygget sin anetavle på,nemlig "Slægtsbog for efterkommere efter Jens Christian Pedersen. født 1798, gårdejer i Kokborg,Thyregod sogn, udgivet af Dansk Slægtsforskning i Frederitcia"
Den angiver Peder Therkelsen, født 1715 i Omvraa, Sdr Omme, pog død 1773 og gift ca1745 i Hoven, med Anne Andersdatter, født 1727 i Ørbæk, Hoven. Hendes dåb fandt sted 28 gfebruar
18 marts 1773 holtes skifte efter Peder Therkelsen og Anne Andersdatter i Dall i Grindsted sogn.
Her følger et langt skifte, med angivelse af arvinger og formyndere.Der var tvivl om at svigersønnen ,Thomas Christensen i Dall eller sønnen Andres Pedersen som skulle overtage forældrenes gård, skulle have de umyndige børn til opdragelse, og senere udrede deres arveparter.
Blandt formynderne ses Anders Nielsen af Gravild og Annes bror Peder Andersen af Ørbæk.
Nu jhar keg læst eet eller andet sted at Dansk slægtsforskning i Frederitcia ikke altid var så nøjeregnende med sandheden, og jeg har ikke kontrolleret noget, men nu har du hvad de skriver, og titlen, men jeg syntes at stednavnene virker bekendt efter det du har fortalt.

Mvh Egon


 
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk