hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Udarv til Rind og Brande sogne 1690
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 12/10/2011 00:28
Kære alle!

Efter for nylig at have opdaget en ane på Fyn – j.v.f. anden tråd her på siden – er jeg begyndt at sætte mig ind i fynske kilder. I Holger Hertzum-Larsens bog Udenbys Personer nævnt i Odense-skifter 1630 – 1750 faldt jeg tilfældigt over en spændende udarv til Rind og Brande sogne helt tilbage i 1690. Originalskiftet har jeg checket i dag, dog lidt i hast.

Brande-ekspert Villy fra München blev straks adviseret, og han har opstillet følgende fine tavle, som jeg skynder mig at viderebringe, da jeg ved, at flere her på siden forsker i Rind sogn. Spørgsmålet er, om personerne kan passes ind i allerede kendte familier? Jeg tager i øvrigt forbehold for læsefejl – skiftet vil blive checket igen senere på ugen.

Lars NN gift med Maren Madsdatter †1659 Fjederholt, Rind.
1. Mads Jensen †1690 Odense gift med Kirsten Nielsdatter
2. Jens Lassen i Brandlund *1640-, set 1664, 1687, 1690 i Brandlund.
Christen NN gift med Maren Madsdatter †1659 Fjederholt, Rind.
3. Maren Christensdatter *1630- †1659 Fjederholt, Rind (død samme uge som moderen) gift med Jesper Christensen, som har bror Jørgen Christensen.
Johanne Jesperdatter er 1690 gift med Christen Rasmussen i Fjederholt, Rind
Maren Jespersdatter, Rind.
4. Mette Christensdatter †1669 Rind gift med Gjøde Jensen
Christen Gjødesen
Jens Gjødesen, tjener 1690 på Sjælland
Las Gjødesen, tjener 1690 i Givskudlund
Maren Gjødesdatter, 1690 ved Jens Lassen i Brandlund
(en disse børn, vel Maren, får formodentlig barnet Gjøde Pedersen †1748+ i Sønder Søby, som får Mette *1738 og Ane *1748c og gift til Brande.)
5. Sidsel Christensdatter gift med Niels Bertelsen i Dørslund, Brande
6. Ane Christensdatter, enke, Bjerlev, Hvejsel


Venlig hilsen

Jytte D.
 
Forfatter RE: Udarv til Rind og Brande sogne 1690
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 12/10/2011 11:32
Hej Brande og Rind interesserede,

Jytte har gjort et stort fund i Odense.
Siden hun har citeret min opstilling, vil jeg til gengæld gengive
hendes originale email:
Landsarkivet i Odense.

Skiftet viste sig at være en mindre guldgrube, og jeg tror da, vi bliver nødt til at delagtiggøre resten af de passionerede slægtsforskere på Hammerum Herred-siden.

Med alle mulige forbehold for fejllæsninger - jeg havde kun en halv time at bruge på sagen - er her, hvad jeg fandt ud af:

Kilde: Odense Byfogeds arkiv - Skifteprotokol 1684 - 1691, folie 286a ff.

Dato: 12.4.1690

Skifte efter Mads Lassen, tidligere konsumptionsbetjent ved Munke Mølle i Odense

Arvinger:

1) Enken Kirsten Nielsdatter, der tjener 'mons. Albret Seier' på Rørbæk i Vester sogn, Nørvang herred.
Værge: Svogeren Niels Bertelsen i Dørslund i Brande sogn, Nørvang herred.
2) Den afdødes bror, Jens Lassen i Brandlund i Brande sogn. Han repræsenterer sig selv og sine to afdøde søstres børn.
3) Mads og Jens Lassens afdøde halvsøster Maren Christensdatter , boede i Fjederholt, begravet i Rind sogn 11.9.1659. Hendes børn er Johanne Jespersdatter, 'Christen Rasmussens i Fjederholt', og Maren Jespersdatter i Rind sogn.
4) Mads og Jens Lassens afdødes halvsøster Mette Christensdatter, som boede i Fjederholt og blev begravet 11.5.1669. Hendes mand hed Gjøde Jensen, og de havde børnene Christen Gjødesen, Jens Gjødesen, som 'tiener i Sjælland', Las Gjødesen, tjener i Givskudlund, Maren Gjødesdatter, som opholder sig hos morbroderen Jens Lassen.
5) Sidsel Christensdatter, gift med Niels Bertelsen i Dørslund i Brande, repræsenteret af sin mand.
6) Anne Christensdatter, enke, bør i Bjerlev i Hejsel sogn.

Søskendeflokkens mor hed Maren Madsdatter, boede i Fjederholt i Rind sogn og blev begravet 4.9.1659.

Der gengives i skiftet en skrivelse, udfærdiget i Rind sogn, hvoraf disse meget fyldige oplysninger fremgår. Som underskrivere står blandt andet Gjøde Jensen, far til nogle af arvingerne, Jørgen Christensen, farbror til de to Jespersdøtre og Niels Christensen samt Michel Andersen, de to sidstnævnte bor i Fjederholt.

Alle underskriver med egen hånd. Jeg tror, disse personer på en eller anden måde har tilhørt delefogedslægten fra Langelund og Bjødstrup


Et navn fik jeg citeret forkert i min liste nemlig den afdøde,
som rigtigt hedder Mads Lassen.

Revideret liste:

Maren Madsdatter †1659 Fjederholt, Rind gift 1. gang med Christen NN
... 1. Maren Christensdatter *1630- †1659 Fjederholt, Rind (død samme uge som moderen) gift med Jesper Christensen, som har bror Jørgen Christensen.
...... Johanne Jesperdatter er 1690 gift med Christen Rasmussen i Fjederholt, Rind
...... Maren Jespersdatter, Rind.
... 2. Mette Christensdatter †1669 Rind gift med Gjøde Jensen
...... Christen Gjødesen
...... Jens Gjødesen, tjener 1690 på Sjælland
...... Las Gjødesen, tjener 1690 i Givskudlund
...... Maren Gjødesdatter, 1690 ved Jens Lassen i Brandlund
...... (en disse børn, vel Maren, får formodentlig barnet Gjøde Pedersen †1748+ i Sønder Søby, som får Mette *1738 og Ane *1740 og gift til Brande.)
... 3. Sidsel Christensdatter gift med Niels Bertelsen i Dørslund, Brande
...... Bertel Nielsen, stamfar til den store ARVAD Slægt
......... http://www.nørvang-herred.dk/brande/arvad-familienavnet.htm
...... ?Peder Nielsen, ses senere i Dørslund, Brande
... 4. Ane Christensdatter, enke, Bjerlev, Hvejsel
Maren Madsdatter †1659 Fjederholt, Rind. Gift 2. gang med Lars NN
... 5. Mads Lassen *1659- Fjederholt, Rind †1690 Munke Mølle, Odense gift med Kirsten Nielsdatter †1690+.
... 6. Jens Lassen i Brandlund *1655-, set 1683, 1687, 1690, 1697 i Brandlund.


Da Mads og Jens dør senere end halvsøstrene har jeg formodet, at Maren Madsdatter
er gift første gang med CHRISTEN og anden gang med LAS, men hun er død i Fjederholt,
så det ser ikke umiddelbart ud til at Mads og Jens Lassen skulle være født i Brandlund
(altså hypothesen gift 1. gang i Rind 2. gang i Brandlund).
Ved første øjekast kunne de to ægteskaber være i Rind og to af børnene flyttet til Brande.
Men Ane Christensdatter i Hvejsel kunne også betyde mere tilknytning til Brande.

Jeg har specielt glædet mig over navnet på Niels Bertelsens kone - Sidsel Christensdatter -
som er min ane over Arvad.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 19/10/2011 14:41
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Udarv til Rind og Brande sogne 1690
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/10/2011 11:41
Allerførst tak til både Jytte og Villy for at starte en meget interessant tråd. Det kan forhåbentlig føre til en del ny oplysninger om folk i 1600tallet. Pudsigt nok ved vi jo en del om folk i feks. Rind og Gjellerup 1500 tallet, og fra midten af 1700 tallet og frem, men vi mangler forbindelsen imellem dem.

jytteduholm skrev:
4. Mette Christensdatter †1669 Rind gift med Gjøde Jensen
Christen Gjødesen
Jens Gjødesen, tjener 1690 på Sjælland
Las Gjødesen, tjener 1690 i Givskudlund
Maren Gjødesdatter, 1690 ved Jens Lassen i Brandlund
(en disse børn, vel Maren, får formodentlig barnet Gjøde Pedersen †1748+ i Sønder Søby, som får Mette *1738 og Ane *1748c og gift til Brande.)

Gjøde Jensen her i skiftet er vel et sandsynligt barnebarn af Gjøde Jensen Langlund. Denne var iøvrigt gift ned en Maren og havde en datter der hed Maren, så det navn er jo også kendt i den familie.

Datteren Maren Gjødesen, født ca. 1590, kunne evt. være mor til Gjøde Jensen her i skiftet.?

Gjøde Pedersen Søby var så vidt jeg ved gift 2 gange og fik ialt 7 børn. Anne er født i 1740, døbt 6 juli.

NB. Dette er skrevet før jeg læste Villys indlæg.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Udarv til Rind og Brande sogne 1690
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 19/10/2011 16:49
Hej,

Jytte har påpeget at Gjøde Jensen ses i Kaaes "Fæster og Husbonde
i Hammerum herred", 1971, s. 58.

Peder Poulsen til Tanderup havde i 1690 1 stævnet en hel del folk sammen for
at vidne om forholdene hos Jens Jensen i Birkebæk, som han mistænkte for afklædning
af sin ejendom. Det fremgar da også, at Niels Nielsen i Gammel Arnborg
havde fået en ko, en kalv og fire får. Koen og kalven var klippet af Peder
Poulsen, men Jenses nabo, Hartvig, som bevidnede dette, sagde, at han ikke vidste ,
hvem der havde klippet dyrene ; han kendte ikke bogstaverne . Hartvig og hans
kone matte også fortælle, at Gjøde Jensen i Fjederholt havde fået en rødblisset
hest, der var givet til betaling for kongelige skatter.


Der er ikke noget nyt i året, vi vidste allerede fra skiftet at Gjøde Jensen levede
1690 men Fjederholt er måske nyt.

Af skiftet fremgår, at Mads Lassen er barnefødt i Fjederholt, dvs begge ægteskaber
levede i Fjederholt dermed er vel alle børnene født i Fjederholt.

http://www.peter-skjoldhoj.dk/TNG/getperson.php?personID=I5896&tree=GrenX

Under peter-skjoldhoj.dk med tilføjelser og uden garanti:
Gjøde Eriksen *1500cc Bjerregaard, Aale †1573-
...Kirsten Gjødesdatter *1540cc Bjerregaard, Aale †1589+ gift med Jens Christensen Langelund, Gjellerup *1540cc Holstebro, hvis mor var Kirsten Andersdatter *1515cc Trabjerg, Borbjerg †1589, Løgager, Them.
......Gjøde Jensen *1560cc †1621+, ses 1599 i tingselsgodset i Langelund, vidne 1621 i giftmordet i Langelund, Gjellerup, gift med Maren. Han nævnes 1625c i Langelund (Kaae tingsel).
.........Maren Gjødesdatter *1590c Langelund, Gjellerup.
......Anne Jensdatter †1560cc Langelund †1618c Holingholt, Sunds gift med delefoged Jens Nielsen på Herningsholm..
......Christen Jensen Fastrup *1575cc Langelund †1656+
......datter gift med Anders Nielsen i Søby, Rind, selvejer, kan læse og skrive (Kaae "tingsels gods")

http://www.hammerum-herred.dk/andre_navne/Rind/B%C3%B8nder%20i%20Rind%20Sogn%201609-1612.pdf
Fra Nik Okkels "Bønder i Rind Sogn 1609 - 1711":
I Fjederholt:
1609 Jens Sørensen, Peder Mortensen, Michel Skræder, Niels Christensen, Christen Christensen
1611 Jens Sørensen, Peder Hansen, Thøger Andersen?, Søren Christensen
1611 Thøger Hansen
1612 Jens Sørensen, Peder hansen, Thøger Hansen, Søren Christensen
1677 ? Christensen og hustru, Anders Christensen ugift, ingen "Gjøde/sen set" (ca. 80 familier, Ildsstedsskat).
1689 Niels Nielsen Holt (Fjederholt?)
1689 Anders Østergaard, Fjederholt (Hammerum Tingbog)
1690 91 Niels Pedersen og hans hustru
Sted ikke nævnt i Rind:
1710 Christen Rasmussen 1 pige, (vel ham der 1690 er gift med Johanne Jespersdatter)

Nik har desværre ikke listet Matriklerne 1664 og 1688 eller Græsningstaksten 1683 eller
Kop og Kvægsskatten 1687 (så vidt jeg kan se).

En Gjøde Jensen (ham der er nævnt i skiftet 1690) findes ikke i Niks liste. Heller ikke de
andre mænd undtagen vel Christen Rasmussen.

Venlig Hilsen
Villy

PS Har lige set "Tanncke Zedell", ifølge den har Peter Skjolhøj fået et par generationer
blandet sammen idet Kirsten Gjødesdatter var gift 1. Christen N i Holstebro og de havde
sønnen Jens Christensen i Langlund, Gjellerup. Jens V. Olsen har gjort opmærskom på
denne seddel, som blev fundet af Ole Bech Knudsen i Claus Glambecks arkiv i Rigsarkivet.
http://jvo.dk/Trabjerg/TannckeZedell.htm

Redigeret af vms d. 19/10/2011 17:32
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Udarv til Rind og Brande sogne 1690
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/10/2011 20:23
Der er ikke noget nyt i året, vi vidste allerede fra skiftet at Gjøde Jensen levede
1690 men Fjederholt er måske nyt.

Jeg var i anden sammenhæng på arkivet i Herning idag og Doris mindede mig om nogle mandtaller hun har liggende. Udfra dette og efter at have set i min kopi af Modelbogen af 1668 kan jeg tilføje:

I en notits under Løvenholm Gods nævnes Gjøde Jensen i 1664 i Rind.
I modelbogen 1664-68 nævnes Gjøde Jensen i Fjerderholt
I Kop- og Ildstedskat 1668 nævnes Gjøde Jensen ikke.
I Mandtal 1678 nævnes Gjøde Jensen i Rind
I ekstraskat 1689 nævnes Gjøde Jensen ikke
I Mandtal 1699 nævnes Gjøde Jensen i Rind

har Peter Skjolhøj fået et par generationer blandet sammen

Det er en fejl der bygger på en fejlfortolkning af et retsdokument i forbindelse med en arvesag. Det er en gammel sag som mange i tidens løb har ligget under for.
Den burde dog ikke forekomme i dag, da sammenhængen har været kendt i flere år og har været nævnt mange steder og i mange sammenhænge.

se også:
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=11497


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk