hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter birgitte kathrine knudsdatter
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 16/07/2006 11:35
Jeg forsøger at få lidt hjælp, jeg har til familien skrevet lidt om birgitte kathrine knudsdatter, som kom så grueligt galt afsted i forsøget på at myrde sin mand, hun endte i tugthuset bremerholm med en livstidsdom, men kom senere til at bo i sunds igen. Hende har jeg læst en artikel om et andet sted, nu er problemet bare at jeg ikke kan finde det igen. Er der nogen der kan give en hjælpende hånd ??Venlig hilsen erling leerhøy, kølkær
 
Forfatter RE: birgitte kathrine knudsdatter
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 18/07/2006 21:06
Hej Erling.

Jeg er næsten sikker på, at jeg engang har læst om hende i en Hardsyssel Årbog. Hun blev, så vidt jeg husker, optaget i datterens hjem.

Der findes et register over emner i Hardsyssel Årbog, også på nettet, men jeg kan ikke finde det.

Der må være een eller anden herinde, der kan hjælpe dig videre.

Ruth
 
Forfatter RE: birgitte kathrine knudsdatter
Erna
Medlemmer

Antal indlæg: 276
Bopæl:
Tilmeldt: 08.08.05
Lagt på d. 19/07/2006 06:32
Her er et lind til Hardsyssels Årbog:
http://www.sti.dk/hardsyssel/

M.v.h.

Erna
 
Forfatter RE: birgitte kathrine knudsdatter
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/07/2006 13:56
Jeg har registre til Hardsyssels aarbog 1907 - 1966 og 1967 - 1986, men jeg kan ikke lige finde den pågældende sag nævnt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: birgitte kathrine knudsdatter
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 19/07/2006 22:35
Hej og tak til Ruth-Erna og Feldborg for hjælpen, men jeg tror ikke det var i Hardsyssel jeg så historien gentaget, det var på en eller anden hjemmeside eller måske på Kandu. Jeg har søgt igen på alle de side jeg kommer på men ingen af dem kan genkende min Birgitte. Det er det sædvanlige man tror altid man/jeg kan sagtens huske den side men god morgen væk er den, foreløbig tak jeg håber på efter ferien at flere kommer til mvh erling leerhøy
 
Forfatter RE: Birgithe Knudsdatter
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 31/07/2006 14:28
Mon ikke det er artiklen i Uldjysk Historie bd. 5 fra 1993 du efterlyser ?

Artiklen er skrevet af Kurt Juul på grundlag af de oplysninger som Laust Kristensen og Karen Goll fandt frem om begivenheden og Birgithes senere
skæbne.


m v h

Doris Frederiksen
Lokalhistorisk Arkiv i
Herning
www.herningbib.dk  
Forfatter RE: birgitte kathrine knudsdatter
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 31/07/2006 20:46
hej Doris, dejligt du er her igen, måske er det den, ihvertfald vil jeg godt se den næste gang vi mødes, og det bliver først i Aug. så kan vi også ordne det fra Rigsarkivet. MVH erling leerhøy
 
Forfatter RE: uundværlige Doris
erling leerhøy
Medlemmer

Antal indlæg: 35
Bopæl:
Tilmeldt: 01.12.05
Lagt på d. 03/08/2006 23:34
Doris kan det hele, også huske hvad og hvor hun så det, mange tak for det. Min efterlysning blev løst med hjælp fra Doris Frederiksen. Hele historien (men ikke den jeg så på nettet) står i "Uldjysk Historie" nr. 5 biblio. nr 46.4 Ikastegnen, redigeret af Benny Boysen, hvis det kan interessere andre at læse det. Det omhandler en kvinde her fra egnen der bliver dødsdømt for mordfordøg på manden. Så tak for hjælpen(og Doris er ikke gået i hi) erling leerhøy
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk