hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Karen Dynesdatter, f. 1706 i Bitsov, Gjellerup sogn
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 11/07/2006 13:51
Kære slægtsforskningkolleger!

Jeg er stødt på et mysterium i Gjellerup kirkebog under mit forsøg på at kortlægge efterkommerne af Dynes Nielsen (død 1725) og Anne Andersdatter (død 1739) i Bitsov - et anepar, jeg utvivlsomt deler med mange brugere af denne side.

Mysteriet går på datteren Karen, født 1706.

Hun bliver ifølge Gjellerup kirkebog gift med Peder Lauridsen i Bjødstrup i 1735!
(Se Gjellerup sogns kirkebog 1722-1762, opslag 97)

Det er den oplysning, jeg ikke helt kan forlige mig med af forskellige grunde.

For det første gifter Peder Lauridsen sig igen 1740 uden at hans første kone, altså Karen, meldes død i kirkebogen. For det andet er Peder Lauridsen en af de 'kendte aner', og jeg har i diverse slægtsbøger aldrig set ham kædet sammen med Karen fra Bitsov.

I den store fælles database her på siden ses Karen derimod gift med en Christen Eriksen, hvilket da også giver langt mere mening, fordi Christen Eriksen tit og ofte optræder som fadder hos Karens søskendebørn.

Hvad er forklaringen? Har jeg læst forkert i kirkebogen eller har degnen skrevet forkert i det herrens år 1735??

Og nu vi er ved mysterierne i Dynesen-familien: Karen Dynesdatters bror Anders i Krogslund var gift tre gange - men kun den sidste kones identitet er kendt. Hvad hed mon de første to koner? Vielserne fandt ikke sted i Gjellerup sogn.

Mvh.

Jytte Duholm
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk