hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mathias Aagaard
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 16/06/2011 16:07
Hvornår er Mathias Aagaard (fæstebonde i Vildbjerg) født og død?
Så vidt jeg kan se dukker han kun op i forbindelse med sine børn og sin hustru i Vildbjerg KB
Christen , døbt 06.01.1740.- Dorthe , døbt 14.05.1742.- Jørgen Mathiesen .- Mathis , døbt 1749 11. trinit.- Maren , døbt 1752 2. Penec.- Marie Kirstine , døbt 19. feb. 1755. Peder , døbt 1757 15. trinit.

Han er viet til Inger Jørgensdatter , d. 1782 i Vildbjerg, begravet: 9. april 1782 i Vildbjerg.
Skifte (fra Brejl.dk) Inger Jørgensdatter i Tranholm i Vildbjerg sogn. 2.5.1782, fol.59B.
E: Mathias Aagaard. B: Christen 42, Jørgen 36, Mathias 32, Dorthe 30, Maren 28, Marie Kirstine 25, Peder 22.

Tilsyneladende bliver han gift igen i 1787 med Bodil (Niels?)datter, eller står der at gommen er Chr. Mathias Aagaard?

Og så har jeg fundet en notits ved et andet slægts træ hvor Mathias Aagaard optræder:

"Han levede tilsyneladende 6-11-1791, hvor "gamle Mathias Aagaard" er forlover ved datteren Maren Mathiasdatters bryllup."

Jeg ved godt at mange sikkert har søgt efter ham, men jeg forstår ikke at han ikke dukker op i folketællingen 1787 og jeg forstår ikke at man ikke i det mindste kan finde hans dødsdag... Kan han være flyttet til et andet sogn efter konens død?
Hvis nogen har et bud på hvad der skete med ham er jeg meget interesseret. Aagaard er vel navn efter hans fæstegård, han har muligvis haft et andet navn efter sin fader, men hvilket?

Venligst Jacob Larsen
 
Forfatter RE: Mathias Aagaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/06/2011 17:59
Jeg ved ikke hvor eller hvornår han dør.

Men det er Christen Mathiasen født i Aagaard der i 1782 bliver gift med Bodil Michelsdatter. Det er så til gengæld rigtig nok, at det er "gamle Mathias Aagaard" der er forlover ved Marens bryllup.

Bemærk iøvrigt også, at sønnen Jørgen, der kommer til Krogstrup i Snejbjerg, ikke er indført som døbt i kirkebogen.

Jeg har noteret disse børn:
1740 Christen
1742 Dorthe
ca. 1845 Jørgen
1749 Mathis
1752 Maren
1755 Marie Kirstine
1757 Peder


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mathias Aagaard
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 16/06/2011 18:01
Hej

Jeg har Mathias Aagaard som min ane nr. 52

Jeg har noteret, at han hedder Sørensen til efternavn, samt at han døde i Stentoft i Vildbjerg i år 1800.

Fkt-1787; Vildbjerg - Tranholmhuuse ; 1;
126; Mathies Sørensen; m; 74; enkemand,1; Husmand / Almisselem

Det er hans ældset søn Christen, der blev gift med Bodil Michelsdatter. De var bosat i Klinken i Nørre Omme. Her døde Christen Mathiasen i 1817.

Den yngste søn, Peder, var bosat i Stentoft i Vildbjerg, så Mathias har sikkert ved sin død boet hos ham.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Mathias Aagaard
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 17/06/2011 12:33
Hej Margit
Tak for hjælpen. Så vidt jeg kan se er Mathias Sørensen den bedste kandidat til at være identisk med Mathias Aagaard, og alderen passer godt. Er der fundet nogle skifter efter ham der kan hjælpe?
Venligst Jacob
 
Forfatter RE: Mathias Aagaard
jlarsen
Medlemmer

Antal indlæg: 52
Bopæl:
Tilmeldt: 08.12.10
Lagt på d. 17/06/2011 12:46
Iflg kirkebogen er Mathias Sørensen, Stentoft begravet 23 April 1800 i Vildbjerg
 
Forfatter RE: Mathias Aagaard
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 17/06/2011 13:17
Hej

Der findes sandsynligvis ikke noget skifte efter Mathias Aagaard. Da han var almisselem har der helt sikkert ikke været nogen arv til hans børn. Sognet skulle jo først have deres tilgodehavende.

Skiftet efter Inger Jørgensdatter har jeg i renskrift. Det fremgår heraf, at Mathias Aagaard og Inger Jørgensdatter har været yderst fattige.

”På indtægtssiden blev det hele vurderet til en værdi af 5 Rigsdaler
På udgiftssiden havde enkemanden bekostet den salig kones begravelse til en værdi af
4 Rigsdaler og fik derfor også tillagt 4 Rigsdaler til sin egen begravelse.
I alt 8 Rigsdaler
Der blev derfor intet at skifte og intet at arve”

Men fattigdommen til trods, så klarede deres børn sig jo bemærkelsesværdig godt. Jeg kan sende en kopi af skiftet til dig, hvis det har interesse.

Venligst Margit
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk