hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 14/02/2011 15:02
Hej,

jeg vil gøre opmærksom på at:

Hans Christensen Lund - Fjederholt, Rind. *1751c Brandlund, Brande †1805+ (1805+ betyder efter 1805) Fjederholt?, Rind? gift 1780c med Anne Katrine Nielsdatter *1766c †1834+ Fjederholt, Rind (Hun er gift anden gang med Jens Christensen Windig *1760c). FT 1787 Fjederholt Rind har Hans som gårdbeboer, der driver "en liden strømpehandel". Ved ham bor hans to brødre Laust og Søren i 1787.

Laust Christensen Lund - Damholt, Rind. *1757c Brandlund, Brande †1835 Damholt, Rind gift 1788 med Inger Marie Pedersdatter *1757c †1821 Damholt, Rind (hun vel gift 1. gang med Christen Pedersen *1745c †1788 Kollund, Rind)

Søren Christensen Lund - Gjellerup By, Gjellerup. *1767c Brandlund, Brande, 1785 Øster Høgild, Rind tjener ved Ib Pedersen. Søren udlagt barnefar som 18-årig i Assing til Christen Sørensen, søn af Kirsten Madsdatter, 37, husqvinde i Paarup, Assing. Bor FT 1787 i Fjederholt Rind ved broderen Hans Christensen Lund. Sønnen Christen Sørensen er i FT 1801 hyrdedreng ved Jens Nielsen i Paarup, Assing, moderen er inderste. (Tak til Ruth Neumeister). Søren Christensen er i 1805 i Gjellerup By.

kan føres tilbage til 1642 i Skerris i Brande.
Med normale midler kommer man tilbage til deres far Christen Christensen *1703c †1783 Brandlund, Brande, hvorefter det er slut. Se oversigt over nogle gårde i Brandlund:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#brandl

Men der er et udarvings skifte efter Christen Skerris i Grarup, Brande 1805, hvor moderen er nævnt Karen Andersdatter *1720cc Skerris, Brande †1767c-73 Brandlund. (cc betyder +-15 år). Se skiftet:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/skifter/skifte-brande-Christen-Skerris-1805.htm

Derved kan familien følges tibage til 1642, se:

http://www.nørvang-herred.dk/brande/BrandeStederOgFolk.htm#sker

Fæsterne i Skerris:
1642 Christen Christensen
1654 Søren Christensen (kunne evt. være tilfældig og ikke søn)
1687 Christen Sørensen (anses for sikker søn)
1720c Anders Christensen (kunne evt. være tilfældig og ikke søn)
1757c Clemmen Andersen (søn i lægsrullerne 1740 og 1741, bror til Karen Andersdatter)

Christen Sørensen er gift med Anna Larsdatter *1660cc Risbjerg datter af Laurs Sørensen †1694-7 og Anne Pedersdatter *1645cc †1698+ (skifte i Sønder Askær, Brande i Skanderborg Rytterdistrikt).

Søren Christensen Lund er vel ikke skomageren i Gjellerup i FT 1801 for alderen er 18 år forkert. Er der nogen der ved, hvad der bliver af denne Søren Christensen Lund, som i skiftet 1805 skrives af Gjellerup By?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

vms tilknyttede følgende billede:



Redigeret af vms d. 14/02/2011 15:05
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 14/02/2011 22:40
Hej.
Jeg har efterfølgende personer i min slægt, så jeg kan suplere lidt.

Laust Christensen Lund - Damholt, Rind. *1757c Brandlund, Brande †1835 Damholt, Rind gift 1788 med Inger Marie Pedersdatter *1757c †1821 Damholt, Rind (hun vel gift 1. gang med Christen Pedersen *1745c †1788 Kollund, Rind)


Inger Marie Pedersen blev født i 1757 Bjødstrup, Gjellerup sogn og døbt den 31.juli 1757 i Gjellerup kirke. Hun var datter af gmd. Peder Christensen og hustru Anne Margrethe Nielsdatter i Bjødstrup.

I.M.P. blev gift 1.gang den 27.juni 1781 i Gjellerup kirke med Jep Christian Pedersen, født 1745 i Kollund, Rind sogn, døbt 31.jan. 1745 i Rind kirke. Han var søn af Peder Jepsen og Inger Mortensdatter i Kollund.
J.C.P. var gårdmand i Kollund, men døde i 1788, begr. 8.maj 1788 i Rind.
Skifte 1788 i Lundenæs-Bøvling Amters skifteprotokol B8-1083, fol. 690a-692b.

I.M.P. blev gift 2.gang 24.okt. 1788 i Rind kirke med Laust Christensen, ved trolovelsen 30.sept. 1788 står han "af Fjederholt", hvor han formentlig tjente.
De boede først på gården i Kollund, men flyttede senere til Boelsstedet Damholt.

I.M.P. fik 3 børn i 1.ægteskab og 4 børn i 2.ægteskab.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 15/02/2011 11:28
Hej Niels,

tak for de suplerende oplysninger, som jeg har indføjet.
Har du årstal på:

Peder Christensen og Anne Margrethe Nielsdatter i Bjødstrup
Peder Jepsen og Inger Mortensdatter i Kollund

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 15/02/2011 15:16
Hej Villy.
Ja noget har jeg da.

Peder Christensen i Bjødstrup blev født ca. 1721, men hans forældre har jeg ikke, det er tidligere debateret i en tråd her på siden.
Han giftede sig til en gård i Bjødstrup, som jeg mener hed "Østergaard", ca. 1773 flyttede han til Store Langelund, hvor han døde i 1793, 72 år gl., begravet fredag den 13.dec. 1793 i Gjellerup. Han blev gift 4 gange ialt, men hans 1.ægteskab var den 13.sept. 1752 i Gjellerup kirke med Anne Margrethe Nielsdatter, der blev født ca. 1727. Hun døde i 1763 i Bjødstrup, begravet 17.april 1763 i Gjellerup, 36 år ringere end 3 uger, som præsten skrev.
Hun var datter af Niels Fløe, der døde i Bjødstrup i febr. 1752. Han kom først til gården i Bjødstrup lidt før 1739, hvor hans søn Søren blev født, de andre børn ses ikke døbt i Gjellerup kirke. Måske har du noget om ham fra Brande sogn?.

Gården i Store Lillelund overdrog Peder Christensen til datteren Dorthe Cathrine gift med Christen Pedersen Nørgaard fra Kollund, søn af Peder Jepsen og Inger Mortensdatter. En anden datter Birthe(Berett) gift med Mads Sørensen Hagelskjær boede i Lille Langelund, det er mine aner.

Peder Jepsen blev født ca. 1713 formentlig søn af Jep Christensen i Kollund, Rind sogn. Han døde i Kollund i 1780, (død el.) begr. den 17.nov. 1780 i Rind, 67 år gl.
Han blev gift i Rind kirke den 18.sept. 1737 med Inger Mortensdatter i Kollund.
Hun døde i 1800 i Slumstrup, Rind sogn, (død el.) begr. den 14.dec. 1800 i Rind, 84 år gl.
I Slumstrup boede hun hos datteren Johanne, der var gift med Søren Christensen Slumstrup, der også er mine aner.
Peder Jepsen og Inger Mortensdatter blev omtalt i tråden om Skophus/Lillelund, men det ved du nok.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 15/02/2011 16:59
Hej Niels,

jeg takker nok engang og har allerede brugt datoerne.

Brande sogn før 1774, hvor kirkebogen begynder, er svær at
have med at gøre. Hvis man kendte Niels Fløe efternavn,
ville man kunne give et bud på hans far fra lægsrullen 1741,
men nogen sikkerhed kan ikke fås.

Men i reserverullen 1736 ses Niels Jacobsen i Fløe Bye, som
er 24 år dermed *1712c. Han ses ikke i den store udførlige
lægsrulle i 1741. Han ville være en mulighed. Den eneste
Niels Jacobsen i de næste 30 år i Brande sogn er en indsidder
i Blæsbjerg, som intet vides om.

I og for sig er Flø i Brande pænt dokumenteret og bedre kendt
længere tilbage end de fleste steder i Brande, som det
kan ses på siden om Steder og Folk i Brande. Men hans fødsel
ligger jo nok 1700 - 20, hvor der næsten intet vides.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 16/02/2011 15:52
Hej Villy.

Ja desværre kender jeg ikke Niels Fløe's efternavn, så jeg kan heller ikke genkende ham på dine sider om folkene i Brande sogn. Men noget fandt jeg, da jeg læste om Store-Sandfeld, for denne Lars Jørgensen var jo gift med Inger fra Bjødstrup, og så huskede jeg, at jeg for nogle dage siden havde fundet et skøde i Hammerum Herreds tingbog 1727-1735, på HH opslag 836. Det var indskrevet på tingdagen den 1.maj 1734 og omhandler:
Auktionsforretning om overdragelse af den ”Store Gaard” i Bjødstrup fra Thomas Thomasen Lund til Lars Jørgensen Sandfeld, dateret Bjødstrup 4.maj 1733

Når jeg nu kan se, at Lars Jørgensen forsvandt fra Bjødstrup kort efter 1735 og Niels Fløe fik barn i Bjødstrup i 1739, så må det være oplagt, at de har haft samme gård, og at de måske byttede gårde, så Lars kom til Fløe, som du også antyder.

Jeg kan se, at du kun har Mette Pedersdatter i Bjødstrup som død efter 1724, og ikke det eksakte tidspunkt, men hun døede først i 1754, begravet den 11.okt. 1754 i Gjellerup. I kirkebogen 1722-62, AO 280, står der kun Peder Lausens moder i Bjødstrup.

M.v.h. Niels Okkels

En tastefejl rettet.

Redigeret af Niels Okkels Folkjær d. 16/02/2011 15:58
 
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 17/02/2011 12:02
Hej Niels,

det er oplysende.
Som du har set, synes der at være sønner af Lars Jørgensen, som har en tilknytning til Flø i Brande. Niels Fløe kunne have byttet gård 1735-39 med Lars Jørgensen Sandfeld, som du formoder.
Arnborg kirkebog har 1742 "Las Sandfelds kone", som bærer Lars' bror Peder Jørgensen i Holtums barn Jørgen. Men dette siger ikke nødvendigvis, hvor hun bor. Jeg har hidtil underforstået "i Store Sandfeld", men Lars ville nok også blive kaldet Sandfeld, hvis han havde en gård i Flø Brande, siden han kom fra Sandfeld. Jeg havde mine problemer med det, men nu begynder det at hænge lidt sammen.
Lars Jørgensen Sandfeld er død før 1762, for han er ikke i extraskattemandtallet.
Jeg ville tro, Niels Jakobsen er en god kandidat for Niels Fløe i Bjødstrup, han er dokumenteret af Flø og han er af den rigtige alder og han forlader, som det ser ud, Brande sogn.

Jeg har skrevet auktionsskødet på den Store Gård i Bjødstrup ud, men der mangler nogen ord. Jeg håber, der er en eller anden, der kan læse dem. (Begrebet bondeskyld er mig nyt, ellers ser man efter nye Matricul. Föde og ufödte arvinger har jeg heller ikke set før). Se

http://www.hammerum-herred.dk/tingbog/vis_bog.php?nr=836&dir=B79-06&size=67

4. maj 1733 Lars Sandfeld får skøde på den store gård i Bjødstrup hartkorn 4 4 0 1
2. juli 1733 Lars Sandfeld vies til Inger Lauridsdatter af Bjødstrup
1. jan. 1735 sidste nævnelse af Lars Sandfeld i Gjellerup kirkebog

4. maj 1733
Skøde paa Store Gård i Bjødstrup Hartkorn 4 4 0 1
Fra Thomas Thomsen Lund i Bjødstrup, Gjellerup
til Lars Sørensen Sandfeld af Brande

Hammerum Herreds Tingbog, 1727 - 1735, FS ?.
hammerum-herred.dk, opslag 836.

1. maj 1734
No 2 [Chr..] 1 Rdlr No 402
keindes ieg underskrefne Thomas Thomsen Lund af [Velbe......] hue og Raad med min kiære hustrues fri Willie og [.......] at have [Transporteret] og overdraget, Saasom og herved Transporterer og overdrager fra mig og min arfr: alle for een og een for alle til Velagte Lars Jørgensen Sandfeld og hans arfr: een for alle og alle for een her anførte Auctions forretning, som [bondskylden] af den saakaldet store gaard udi Biødstrup beliggende udi giellerup sogn Hammerum Herrit, skyldendes udi [..yr....] hkorn 4 tdr 4 skp 1 alb udi min haand stadfæster og bekræftter, og som forneftnte Lars Sandfeld har giort mig fyldigt og nøyagtig væderlaug for samme gaards bondeskyld og derved [...ttede] Auctions forretnings indholdende Adkomst Saa tilstaar ieg hermed og urygelig bekræfter, at ieg eller mine Arfr: saa vel føde som uføde ingen ydermeere Lod eller deel, Rett eller rettighed derudi eller dertil i nogen maader haver, Men bemte Lars Sandfeld og Arfr: føde og uføde eftter [d.....] tilholdende rettigheder, Herligheder ubeskaaren maa giøre sig bemte Bondesk: saa Nyttig som de best Veed og kand, Og til ydermeere bekræfttelse haver ieg ei Aleene dette med min egen haand underskrevet og mit Zignete hostrygt, Men endog Venlig ombedt Velærværdig Hr Arendt Bisted Sogne Præste udi Scharild og Arnborg Meenigheder sambt min Kiære Søn Sr Thomas [Ro....] i Lund paa Slumstrup, at de dette til Vitterlighed Ville underskrive og forseigle.
Biødstrup i Giellerup Sogn d. 4 May 1733
Th:Th: Lund (LS)
Efter begierring til Vitterlighed A:
Bisted (LS)
Th. Lund (LS)


Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 17/02/2011 14:29
Hej Villy.

Her får du lige skødet, med de manglende ord.

1. maj 1734
No 2 Chr.6tus/1733 1 Rdlr No 402
keindes ieg underskrefne Thomas Thomsen Lund af [Velbetr..ht](velbetroet el. velbetrygt?) hue og Raad med min kiære hustrues fri Willie og Vidskab at have Transporteret og overdraget, Saasom og herved Transporterer og overdrager fra mig og min arfr: alle for een og een for alle til Velagte Lars Jørgensen Sandfeld og hans arfr: een for alle og alle for een for anførte Auctions forretning, som bondskylden af dend saakaldet store gaard udi Biødstrup beliggende udi Giellerup sogn Hammerum Herrit, skyldendes udi Nye Matr. hkorn 4 tdr 4 skp 1 alb udi min haand stadfæster og bekræffter, og som fornefnte Lars Sandfeld har giort mig fyldigt og nøyagtig væderlaug for samme gaards bondeskyld og derved hefftede Auctions forretnings indholdende Adkomst Saa tilstaar ieg hermed og urygelig bekræffter, at ieg eller mine Arfr: saa vel føde som uføde ingen ydermeere Lod eller deel, Rett eller Rettighed derudi eller dertil i nogen maader haver, Men bemte Lars Sandfeld og Arfr: føde og uføde efter dessen(deres) tilholdende Rettigheder, Herligheder ubeskaaren maa giøre sig bemte Bondesk: saa Nyttig som de best Veed og kand, Og til ydermeere bekræfftelse haver ieg ei Aleene dette med min egen haand underskrevet og mit Zignete hostrygt, Men endog Venlig ombedt Velærværdig Hr Ahrendt Bisted Sogne Præst for Scharild og Ahrnborg Meenigheder sambt min Kiære Søn Sr Thomas Thomasen Lund paa Slumstrup, at de dette til Vitterlighed Ville underskrive og forseigle.
Biødstrup i Giellerup Sogn d. 4 May 1733
Th:Th: Lund (LS)
Efter begierring til Vitterlighed A: Bisted (LS), Th. Lund (LS)

Gården var en selvejergård, men herligheden tilhørte Lundenæs, derfor:
Bonde-skyld, en. (jur., foræld.) værdien af en bondegaard m. fradrag af herlighedens værdi.

Tilføjet lidt senere:
Ved Matr. 1664 angives både Knud Jacobsen og Claus Jaconsens gårde med herlighedsværdien 6 skp. 1 fdkr. 1 alb.
I Matr. 1688 står det gamle hartkorn for begge gårde ansat for 4 tdr. + herlighedsværdi 0-6-1-1, men i den nye ansættelse er tallene lagt sammen, og Claus Jacobsens gård blev takseret til 4-4-0-1, mens Knud Jacobsens gård blev ansat til 4-5-2-0.
Det er således Claus Jacobsens gård der i 1733 blev handlet, og grunden til at den kaldes ”Den såkaldte store gård” er, af Knud Jacobsens gård blev delt mellem Laurids Christensen og Jens Madsen Remme.

M.v.h. Niels Okkels

Redigeret af Niels Okkels Folkjær d. 17/02/2011 14:52
 
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 17/02/2011 15:54
Mange tak Niels,

i min søgen efter herlighed løb jeg ind i:

http://img.kb.dk/tidsskriftdk/pdf/ho/ho_5rk_0004_1-PDF/ho_5rk_0004_1_74379.pdf

som måske er kendt måske ikke.
Hans Knudsen: "Herlighedslejer mod Selvejer"
Historie/Jyske Samlinger, Bind 5. række, 4 (1939), 8 sider.

Det drejer sig om en gård i Nørre Søby, Rind af det "tingels" gods
i Hammerum herred, som bestod af 7 gårde, 4 halvgårde og to boel.
Afgift: "28 Skilling Leding, 6 Ørter Rug, ½ Td. Smør, 2 Svin og 22 Hestes
Gæsteri". Bjødstrup hørte også dertil.
I 1664 var afgiften for gården i Nørre Søby 12 Skp. rug, 4 Sk. Leding og ¼ svin.
1688 var Peder Jacobsen selvejer på den halve gård mens Anders Jacobsen
i den anden halvgård fæstede gården under Tanderup, som gav kontrakt 1689
til Peder Poulsen på Tanderup for herlighedsretten, men på hele gården.
Han prøvede at udnytte dette til ved pression at få skøde på hele
gården. Peder Jacobsen solgte hans halvgård 1692 og blev derefter
anklaget af Peder Poulsen for rømning, derved kommer sagen for
Hammerum Herredsting. Den ny ejer hed Niels Lassen. Den sag tabte
herremanden på Tanderup. Den næste, en anklage for slagsmål, tabte han
også, hvorefter han fortjent forsvandt.
Den nævnte kontrakt gik ud på den "fulde Herlighed med Arbejde og al
Herlighed og Fiskeri i Søbygaard Sø" mod at Peder Poulsen på Tanderup
betalte 6 Rdl. om året i leje. Derved er "arbejde" svært forståeligt, for det
var dog en afgift og ikke hoveri.

Interessen galt størrelsen af bondeskylden, som jo dog med 12 Skp. rug,
4 Sk. Leding og ¼ svin for denne gård var af nogen størrelse.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 17/02/2011 16:03
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
boni
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 30.10.10
Lagt på d. 23/02/2011 19:28
Hej. jeg ved ikke om jeg kan bidraget med noget nyt, jeg sidder og læser i en bog omkring Fjederholdt hvor der er beskrevet følgende:
"Den første. der efter folketællingerne med sikkerhed kan siges at have været ejer af matrikel nr. 1. Fjederholdt, er Hans Christensen Lund.
Han er født i 1743, og var i første ægteskab gift med Ane Cathrine Nielsdatter, der var 15 år yngre end ham.
I 1777 fik de sønnen Christen Hansen, senere med tilnavnet Lund, ligesom faderen, I øvrigt ser det ud til, at de to yngre brødre har været hjemmeboende på gården i 1778
Der står temmeligt meget, så jeg nævner lige de vigtigste punkter:
Ane Catrine døde den 25. maj 1818 og den 10 okt. samme år solgte han gården til sin 41 årige søn. Senere giftede han sig med Maren Jacobsdatter, der var 34 år yngre, de bosatte sig i et aftægtshus, som Maren efter manden død som 85 årig den 8 maj 1828 beholdt.
Jeg tror de blev gift den 01.04.1819 C517 A-2 opsl. 96 (er svært at tyde)
Der står en del mere, dette er kun et lille uddrag, men du ved det garanteret i forvejen, men jeg syntes lige jeg ville nævne dette.

Med venlig hilsen
Grete
 
Forfatter RE: RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 23/02/2011 20:47
Hej Villy.

Vedr. Niels Fløe, så skrev de:
Jeg ville tro, Niels Jakobsen er en god kandidat for Niels Fløe i Bjødstrup, han er dokumenteret af Flø og han er af den rigtige alder og han forlader, som det ser ud, Brande sogn.


og tidligere skrev de:
Men i reserverullen 1736 ses Niels Jacobsen i Fløe Bye, som er 24 år dermed *1712c.


Denne Niels Jacobsen må være for ung til at være "min" Niels Fløe, der døde i 1752 i Bjødstrup. Han fik flere børn med sin kone, som jeg desværre ikke har navn på, men ved sønnen Søren's dåb i Gjellerup i 1739 nævnes fadderne bl.a. som: "3 af hans kones brødre og 2 af hendes brødres koner, hendes moder bar barnet." Ja der er altså en hel familie uden navne, som ikke umiddelbart kan bruges til ret meget.
Niels Fløe's enke døde i 1763 i Bjødstrup, begr. i Gjellerup den 7.marts 1763, 69 år og 14 dage gammel.
Deres børn: Dorthe Nielsdatter født ca. 1721, gift 6.okt. 1745 i Gjellerup med Peder Andersen, bosat i Agerskov. Hun døde i 1773, 52 år 8 mdr. gl.
Tidliger omtalte Anne Margrethe f. ca. 1727, 1.kone til Peder Christensen i Bjødstrup, samt evt. hans 4.kone Kirsten Nielsdatter, f. ca. 1735, måske lige inden Niels Fløe forlod Brande sogn. Desuden ovennævnte Søren, der nævnes i skiftet efter søsteren Dorthe's død i 1773.
Som du kan se, så var Niels Jacobsen kun ca. 9 år, da Niels Fløe fik sit første kendte barn, så jeg bliver nødt til at "droppe" ham, men tak for oplysningerne.

M.v.h. Niels Okkels

P.S. Jeg har været inde at rette, da jeg tilsyneladende ikke kan finde "den blå markering" mere. Sidst prøvede jeg "quote" som viste sig at være forkert, nu prøvede jeg "code", som også var forkert, derefter rettende jeg til "url", som intet resultat gav, så nu bruger jeg "quote" igen.

Her er vel nærmest et spørgsmål til Feldborg:
Hvor kan man finde forklaringen på de forskellige valgmuligheder, her nedenunder?

Redigeret af Niels Okkels Folkjær d. 23/02/2011 21:00
 
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/02/2011 10:02
Niels Okkels Folkjær skrev:
Her er vel nærmest et spørgsmål til Feldborg:
Hvor kan man finde forklaringen på de forskellige valgmuligheder, her nedenunder?

Hvis du vil citere en del af det indlæg du svarer på - incl skribentens navn - som jeg har gjort det her, så skal du vælge "Quote" til højre over indlægget, og så slette det du ikke vil citere, men lade [/quote] stå som afslutning på det citerede.

I alle de tilfælde hvor du vil bruge knapperne under svarfeltet skal du bare skrive eller indsætte den ønskede tekst før du trykker på knappen.

Sådan at det kommer til at stå et startsymbol [....] før den pågældende tekst og et slutsymbol [/....] efter teksten.

Altså nøjagtig samme måde som du bruger, når du feks. markerer en tekst i Word. Forskellen er bare, at du her i editoren kun ser markeringen og først ser resultatet når du trykker "Se svar".

Hvis du vælger "Edit" på dit indlæg herover kan du se, at der er kommet til at stå både start- og sluttegn samlet både før og efter den ønskede tekst.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/02/2011 12:34
Til Willy:

Sagen mellem Peder Poulsen og Peder Jacobsen er sporadisk omtalt i feks. "Fæster og Husbonde" side 22ff og side 65ff.

Jeg har for ikke så længe siden læst en hel artikel netop om det emne, men kan ikke lige huske hvor. Jeg vender tilbage, hvis jeg finder den.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hans, Laust og Søren Christensen i Rind
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 24/02/2011 22:31
Til Feldborg.

Tak for udredningen, ja det er selvfølgelig "markeringen, som i Word", som jeg havde glemt. Det er vist kun "korttidshukommelsen", der er blevet mindre, heldigvis.

M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk