hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
frk_lorenzen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.06
Lagt på d. 17/06/2006 12:11
Hej! Jeg er helt ny herinde, og har ofte af min far fået at vide at vi er efterkommere af Søren Kierkegaard, på den ene eller den anden måde.

Jeg har desværre kun navnet på mine oldeforældre, som kom fra Bølling Herred.

De hedder Carl Thúe Mouridsen og Karen Marie Sørensen. Jeg ville blot høre, om disse navne er blevet fundet før, og om nogen evt. har navnene på deres forældre, altså mine tipoldeforældre?
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
tove kristiansen
Medlemmer

Antal indlæg: 9
Bopæl:
Tilmeldt: 06.11.05
Lagt på d. 17/06/2006 20:30
Hej frk.

Ved du noget om, hvornår dine tipoldeforældre er født?

Med venlig hilsen

Tove Kristiansen
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
frk_lorenzen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.06
Lagt på d. 17/06/2006 22:48
Nej, det gør jeg ikke, men det er helt sikkert i den sidste halvdel af 1800-tallet. Jeg vil prøve at finde ud af mere=)
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
Birgit Høier
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 18/06/2006 11:16
Hej

Den eneste familie Mouridsen der dukker op i folketællingen 1880 for Bølling er denne:

Fkt-1880; Stavning - Sønder Vognbjerg ; 119; En Gaard
631; Gjøde Christian Mouridsen; m; 50; gift; Lem Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Husfader, Gaardejer
632; Ane Justesen; k; 52; gift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Hans Kone
633; Just Tuesen Mouridsen; k; 22; ugift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Deres Barn
634; Ane Marie Mouridsen; k; 21; ugift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Deres Barn
635; Mourids Mouridsen; m; 19; ugift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Deres Barn
636; Ane Else Mouridsen; k; 16; ugift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Deres Barn
637; Kristen Mouridsen; m; 14; ugift; Stavning Sogn, Ringkøbing Amt; Lutheran; Deres

Vh. Birgit Høier
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
frk_lorenzen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.06
Lagt på d. 18/06/2006 20:52
én af disse, kan i så fald være min tip-tip oldefar eller mor... hvor kan man evt. får mere info vedr. den slags?
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 18/06/2006 22:02
Jeg kan ihvertfald sige med sikkerhed, at du ikke er efterkommer efter Søren Kierkegaard, hverken på den ene eller på den anden måde. Han efterlod sig nemlig ingen ;-)
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=5280

Med aner i Bølling herred er det derimod ikke usansynligt at du, langt tilbage i tiden, har forfædre til fælles med ham. Han var jo ud af en stor slægt og mange af deres efterkommere bor stadig på egnen.

Søren Kierkegaards far Michael Pedersen Kierkegaard forlod Sædding som 12 årig omkring 1768 og vendte aldrig senere tilbage til fødesognet. Søren Kierkegaard selv har været i Sædding een eneste gang, nogle få timer.

Alligevel kommer folk rejsende fra hele verden til Sædding for at se den berønte mands hjemby - men sådan er der jo så meget. :-))

Det første der skal gøres er, at finde dine oldeforældres fødsel og dermed deres forældre - og så derfra arbejde videre bagud så at sige.

Allerføst skal du snakke med de gamle i familien. Måske ved de hvor dine oldeforældre har boet, måske også hvor de er gift, osv. osv. Udfra disse oplysninger er der måske nogen her der kan genkende nogle navne eller stednavne, ellers er vejen omkring kirkebogen i det sogn hvor de er døde.

Jeg formoder du ved hvor og hvornår de er døde.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
frk_lorenzen
Medlemmer

Antal indlæg: 4
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.06
Lagt på d. 19/06/2006 12:47
Jeg har ingen kontakt med min fars side af familien, derfor ingen gamle. Men jeg ved at mine farmor er født i Bølling Herred i Sønder-lem Sogn, og at hendes forældre også er der fra. Så en tur til Sønder-lem sogn er måske den eneste udvej!?
 
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/06/2006 00:30
En tur sådan rent fysisk til Lem er nok ikke lige sagen på det foreliggende grundlag. Selvfølgelig må der vel være et lokalarkiv der dækker området, men uden et omtrentligt fødselsår og / eller faderens navn er det den nok så brømte nål i høstakken. Det samme vil forsåvidt gælde et besøg på landsarkivet i Viborg.

Desværre er der ikke ret meget elektronisk søgbart materiale fra Lem sogn fra den tid. Folketællinger findes kun indtastet op til 1855 og hun er jo nok født efter den tid. Og på Mormonerenes Family Search er der heller ikke meget hjælp at hente, dog er der døbte 1860-1874. Men der er kun een Karen Marie, nemlig Karen Marie Jensen døbt den 25 mar 1864.

Næste problem er, at vi befinder os i den tid hvor der er stor usikkerhed om efternavnene. Er hun faktisk døbt Sørensen eller kan hun have giftet sig til det navn - har hun evt. været gift to gange.?

Men selvom vi går ud fra, at hun er døbt Sørensen, så kan vi stadigvæk ikke være helt sikker på, om hendes far hedder Søren til fornavn eller om han hedder Sørensen til efternavn.

Folketællingerne for Lem 1855 og 1860 kan ses her på siden:
http://hammerum-herred.dk/mkort/ao/1855/index.html
http://hammerum-herred.dk/mkort/ao/1860/index.html

Det kan du selv prøve at se lidt på, men formentlig er hun født senere. Du kan også se nyere folketællinger (såvidt jeg husker 1870, 80 og 90) på Landsarkivet, og deriblandt bør hun jo være.

Der er også muligt at lokalarkivet i Lem også har disse tællinger og i så fald vil de sikkert gerne se efter for dig. Ihvertfald behøver du ikke være bange for at spørge. Lokalarkiveren plejer normalvis at være meget behjælpelige med den slags.

Lem Lokalarkiv
Smedenes Hus
6940 Lem St.
tlf: 97 34 23 00
å: on 14.30-16.30
e-mail: kurt.tolsoee@get2net.dk

Hvis bare du kan finde hendes fødselsdato og hendes forældres navne, så vil det nok være ret nemt at komme ihvartfald et par generationer eller mere tilbage.

Jeg mener dog stadigvæk, at vejen frem også kunne være at finde ud af hvor og hvornår hun er død - der må være nogen i familien der ved dette.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Mouridsen ell. Sørensen evt. efterkommer af Kierkegaard
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 20/06/2006 23:54
Hvis du ved hvor og hvornår din farmor er død, kan du være heldig at hendes gravsten måske stadig findes - mange kirkegårde har et område, hvor de sætter gravsten hen, når selve gravstedet slettes. Stenen kan i heldigste fald give dig år og dato for fødsel.

v.h.
Laila Nørgard
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk