hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvad skete der med Sophie?
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/01/2011 09:39
Sophie Christensdatter, født i Snejbjerg 14. maj 1829, datter af Christen Svenningsen og Anna Mortensdatter.

Det sidste spor jeg har af hende i kilderne er fra 1853, døde kvinder, Herning kirkebog, 17. juni:
”blev på Herning kirkegaard begravet liget af et af fruentimmer Sophia Christensen af Snejbjerg i dølgsmål født og aflivet barn”

barnets fødsel har jeg ikke fundet registreret nogen steder

Er der nogen, der ved lidt om, hvad der sandsynligvis er sket derefter: Hvad var den sandsynlige straf? Hvor blev den slags straffe (sandsynligvis) afsonet? Hvordan var mulighederne for at overleve, eller få eftergivet, en straf og efterfølgende afsoning?

Venligst Margit
 
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 06/01/2011 10:44
Det er en meget lang historie som for nogle år siden blev afklaret af Hane Skabelund, Finn Bækgaard, Leif Sepstrup og i et vist omfang også undertegnede. Den korte version er, at hun blev straffet, blev senere gift, fik børn og førte er helt normalt borgerligt liv som husmandskone.

Nu afdøde Finn Bækgaard der stødte på begivenheden i forbindelse med arbejdet på hans slægtsbog (som du sikkert kender?) var af den opfattelse, at der var dele af historien som ikke egnede sig til offentliggørelse - ihvertfald ikke på det tidspunkt.

Jeg kontakter dig i privat mail med nærmere oplysninger.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 06/01/2011 12:34
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 06/01/2011 19:02
Hej Feldborg - tak for dit svar, og så ser jeg med fortrøstning frem til at modtage en mail - Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/01/2011 00:32
Se:
http://hammerum-herred.dk/readarticle.php?article_id=64


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
Bødker-Jensen
Medlemmer

Antal indlæg: 802
Bopæl:
Tilmeldt: 03.06.06
Lagt på d. 16/01/2011 11:35
Tankevækkende læsning, - ak ja de rygtersmede.
Man sidder nu tilbage med tanken, - hvad blev egntlig den stakkels Sophie´s skæbne, var hendes sidste udvej, at tage sit eget liv? man kan jo kun gisne.
TAK for historien Margit.
Med venlig hilsen
Inger
 
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 16/01/2011 13:01
Margit har jo tydeligvis ønsket at hendes beretning netop skulle give stof til eftertanke, og i mindre grad fokusere på de enkelte personers videre liv (de har alle nulevende efterkommere).

Hvis vi skal se på de faktiske forhold omkring Sofies liv efterfølgende, så fremgår det i hovedtrækkene af mit første svar

Men faktisk er sagen slet ikke så enestående som man måske skulle tro. Der findes en del lignende tilfælde.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvad skete der med Sophie?
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 19/01/2011 18:14
Hej Inger

Tak for dine venlige ord, om min lille fortælling om Sophie (det luner, kan jeg godt betro dig).

Du har ret i, at der lige som mangler lidt, for i indledningen stiller jeg jo selv to spørgsmål:
Hvad skete der med Sophie? Og hvem svigtede hende?

Men somme tider kan man komme til at stå i den situation, at man bliver nødt til at gøre en lang historie kort, jeg valgte derfor at nøjes med at forsøge på at belyse det sidste spørgsmål: Hvem svigtede Sophie? ud fra devisen, at en halv historie vel måtte være bedre end ingen historie.

Nu er Sophie da i hvert fald ikke helt glemt af alt og alle. Det synes jeg trods alt ikke, hun har fortjent.

Venligst Margit
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk