hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/01/2011 01:44
Skophus / Lassen familien har vi jo haft oppe at vende nogle gange efterhånden. Og vi har vel (godt hjulpet på vej af Karen Goll og Palle Brædstrup) fået de værste af fejlene i Bisgaards gamle stamtavle ryddet af vejen. Såvidt så godt. Men der er jo stadigvæk nogle uafklarede spørgsmål, som vi skylder både os selv og andre at få styr på.

1.
Te- og kaffehandler i Kbh Peder Jensen Schophuus (ca 1723-1788)
Gift 2 gange. 3 børn i sidste ægteskab. Børnene kom til moderens familie i Thisted efter forældrenes død. Efterslægten bruger typisk stavemåden "Schophuus".

SP: Er han af Lassen familien, og i så fald, hvem er hans forældre.?

2.
Gårdmand i Herning Jens Schophuus Sønderagger født ca. 1725-30.
Får et antal kendte børn i perioden 1747-1766.

SP: Er han af Lassen familien, og i så fald, hvem er hans forældre.?
SP: Ægtefælle.? Hvor og hvornår viet.? Hvor og hvornår død.?

3.
Jens Skophuuses Søster i Sønderager Kiersten født ca. ca 1732.

SP: Forældre.? Hvor / hvornår født.?

4.
Han (dvs. Jacob Nielsen Schophus) boede i Hanberggrene (læs: Arnborg grene) Arnborg S., og er 1735 Vitterlighedsvidne, da Mathias Jacob Nielsen, boende Ørnhoved kendes skyldig at være til velagte Mand Christen Pedersen Simmelkjær, boende i Øster Høgild, Rind S., hans Stifsøn Niels Lassen 266 Rdl. 4 M., som er hans tilfalden arvepart efter hans salig Fader.

Denne tekst bruges normalvis til at dokumentere, hvor de to fætre Jacob og Mathias Jacob opholdt sig på dette tidspunkt. Fint nok, men der er andre interessante aspekter i den sag. Faktisk har jeg lidt problemer med overhovedet at forstå dele af teksten.

SP: Hvem er denne Niels Lassen.? Hvem er hans salig fader.?
SP: Er han stifsøn af Christen Pedersen Simmelkjær.? Hvem er hans mor.?
SP: Er det Christen Simmelkjær eller Niels Lassen der har penge tilgode.?
SP: Hvorfor er det Mathias Jacob Nielsen der skal udrede pengene.?

SPSP1: Har vi en hidtil ret ukendt Hr. Skoophus der er far til disse, og hvis enke anden gang gifter sig med Christen Simmlekjær.?
SPSP2: Er det een af de allerede kendte døtre fra Skophus, der i første ægteskab er mor til disse, og som derefter gifter sig med Christen Simmlekjær.?

NB. Efterslægten for de her nævnte er for en stor dels vedkommende kendte. Det er mit ønske, at vi kan koncentrere os om forslægten.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/01/2011 01:48
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
Birgit Høier
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 07/01/2011 18:01
Hej Arne
Jeg har ikke fået gjort meget ved min slægtsforskning de sidste par år, så jeg har ikke rigtig noget nyt.
Her er hvad jeg tror om Jens Schophuus Sønderagger

Finder ham første gang:
Gjellerup kirkebog:
Corpuleret 22.3.1747. Jens Jensen i Præstegaard og Anna Lasdatter i Lundgaard.

Derefter ved første barns dåb:
Gjellerup kirkebog:
Marren
Far: Jens Skophus i Gjell.
Fadd.: Las Mickelsen og dtr: i Lundgaard, Præstens tjk. og Præstens dtr.

Så følger en lang række børn.
Lass Mickelsen, Lass Lassen og Karen Lasdatter fra Lundgaard er jævnligt faddere til børnene.

Med de oplysninger, der så skal passe sammen, ender jeg ved nedenstående familie i folketællingen 1787.Alderen er ikke helt i orden, men de ugifte børns navne passer og det er den eneste familie, hvori der findes en Lars Jensen.

Fkt-1787; Gjellerup - Lund; 11;
106; Jens Jensen; m; 62; gift, 1; husbonde / Bonde og gaardbeboer
107; Anne Lasdatter; k; 66; gift, 1; hans kone
108; Lars Jensen; m; 30; -; deres søn
109; Mette Jensdatter; k; 28; -; deres datter
110; Kirsten [Jensdatter]; k; 24; -; dito datter [efternavn er ikke opgivet]

Dette er måske Annes begravelse:
Gjellerup kirkebog 1799:
Anne Larsdatter i Lund + 19 . søndag e .trin ., 77 år

Venlig hilsen
Birgit Høier

 
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/01/2011 23:10
Birgit Høier skrev:
Med de oplysninger, der så skal passe sammen, ender jeg ved nedenstående familie i folketællingen 1787.Alderen er ikke helt i orden, men de ugifte børns navne passer og det er den eneste familie, hvori der findes en Lars Jensen.

Sammenlignet med skiftet efter Lars i 1805 giver det også god mening. Begge forældre må så også værre døde før 1805 (og formentlig også før 1801).

Tak for oplysningeren. Men det vil så også sige, at vi stadigvæk ikke ved hverken hvor Jens Schophuus Synderager egentlig kommer fra, eller hvorfor har har tilnavnet Schophuus.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
Birgit Høier
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 08/01/2011 11:32
Hej
Jeg har også problemer med konen, Anne Lasdatter. Alt passer med, at hun kan være ældste datter af Las Michelsen og Mette Nielsdatter i Lundgaard, altså lige bortset fra at jeg ikke kan finde hendes dåb i kirkebogen.

Venlig hilsen
Birgit Høier
 
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/01/2011 02:19
Jeg skal gerne medgive, at hun burde være datter af Las Michelsen. Men beviset mangler.

På den anden side optræder Las Mickelsens datter i Lundgaard som bæremoder 2den søndag i farsen 1742. Og det er måske lige på grænsen for Karen som er døbt 2den paaskedag 1727.?

Hvem er iøvrigt "Lassis datter i Lundgaard" som også optræder i kirkebogen på den tid.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 22/01/2011 20:15
Jeg kan måske bidrage med noget til Feldborgs punkt 4. vedr. Mathias Jacob Lassens gæld. I slægtsbogen Lassen, står det anderledes formuleret;

d. 2 Maj kendes Mathias Jacob Nielsen boende i Ørnhoved, skyldig at være til velagte Mand Christen Pedersen Simmelkiær, boendes i Øster Høgild, Rind S., hans stifsøn Niels Lassen, børnefødt i Ørre Sogn i Oustrup By, 266 Rdl. 4M., som er hans tilfaldne Arvepart efter hans salig Fader. Blandt Vitterligshedsvidnerne er Jacob Nielsen Schophuus. V.L Sk. og Ptpr. Bd. 40 S. 721.

Mathias Jacob Nielsen Lassen er fætter til Jacob Nielsen Schophuus ( søn af Inger Lasdatter og Niels Matsen fra Skophuset) Mathias Jacob Nielsen Lassen får i 1737 en søn kaldet Niels Lassen, så ham kan vi udelukke som den omtalte Niels Lassen. Men Inger Lasdatter´s søn Las Niels Skophus får en søn med Helvig Pedersdatter Wium, f. før 1723, han hedder Niels Lassen. Om Jacob Nielsen Skophus har taget ham som stifsøn, er jo en mulighed hvis han ikke selv forventede at få arvinger.
Jeg har indtryk af at begrebet ´stifsøn´ ofte dækkede over en arve-aftale.

hilsen Randi
 
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2011 22:29
Randi skrev:
Men Inger Lasdatter´s søn Las Niels Skophus får en søn med Helvig Pedersdatter Wium, f. før 1723, han hedder Niels Lassen. Om Jacob Nielsen Skophus har taget ham som stifsøn, er jo en mulighed hvis han ikke selv forventede at få arvinger.
Jeg har indtryk af at begrebet ´stifsøn´ ofte dækkede over en arve-aftale.

Det er selvfølgelig en mulighed. Imod teorien taler dog, at Las Nielsen Skophus først dør i 1768. Så det kan vel ikke være ham der er omtalt som "salig Fader" i 1735.

Men indtil videre står alle muligheder åbne.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 23/01/2011 21:55
Du har selvfølgelig ret. Noget andet er, at der kan være flere måder at fortolke formuleringen på, hvad med: Mathias Jacob Nielsen Lassen skylder Niels Lassen penge, han er i 1735 blevet gift og har samme år købt Ørnhoved, han har ikke flere penge og derfor må han slippe arven efter SIN salig fader, de 266 Rdl til Niels Lassen. Christen Pedersen Simmelkjær er kun nævnt, fordi han er stif-far til Niels Lassen. Måske Niels Lassen ikke er myndig, hvorfor han repræsenteres af sin stif far.
 
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 24/01/2011 22:30
Hej,

jeg ved ikke om dette skøde hjælper eller allerede er kendt. Det blev fundet under søgning efter noget andet:

Udskrift: Ejnar Bjerre
Viborg Landstings Skøde- og Panteprotokoller, Bog No. 55 SP 40.
Skiøde.
Lauritz Nielsen Schophuus paa Bastrup hans Skiøde til Velbr. Frue sal. Etatz Raad Krabbes, Ide Sophie Gedde til Biere, paa en half Gaard i Eystrup Sogn og Bye, Htk. nye Matricul 1 Td. 7 Skp. 1 Fkr. 2 Alb., som Peder Sørensen og Lars Sørensen har i Fæste. Kiøbesumma 60 Rd.
Detz til Stadfæstelse haver ieg dette mit u-ryggelige Skiøde icke alleene med egen Haand underskrevet, men endog med hostrygte Zignette stadfæstet og venligen ombedet Sr. Peder Paasche og min Broder Jens Nielsen Skophuus dette med mig til Vitterlighed at underskrive og forseigle.
Datum Wiborg dend 21 April 1733,
L. Nielsen Schophuus.
Til Vitterlighed:
P. Paaske. J. Nielsen Schophuus.


Peder Paaske er møller i Hastrup Mølle i Thyregod, birkedommer i Hastrup Birk, og ejer af Nørre Karstoft i Skarrild.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/01/2011 01:16
Tak for henvisningen. Jeg mener at kunne huske noget i den stil, men jeg kan ikke lige genfinde det. Men folkene er kendte - det er "anden-generations Skophus'er"

Bastrup hører jo sammen med Aunsbjerg og Marsvinelund i Lysgaard herred. Den nævnte Lauritz Nielsen Schophuus (gift med Helvig Pedersdatter Vium) var fra ca. 1725 forpagter af hele mollevitten og har tilsyneladende selv boet på Bastrup (der ligger i Vium sogn, hvor hans kone givetvis kom fra).

Da Steen de Steensen køber godset i 1732 flytter denne selv ind på Aunsbjerg og overtager driften af den. Han sælger så Marsvindelind (og måske også Bastrup) til Lauritz Nielsen Schophuus som bliver dér i en årerække. Fra 1731 til 1735 ejede han Ørnhoved, men da han købte Marsvinelund solgte han Ørnhoved til sin fætter Mathias Jacob Skophuss, der indtil det tidspunkt havde boet i Øster Høgild.

Det er denne Mathias Jacob der er nævnt i sagen her, han sælger sin del af Øster Høgild til Christen Simmelkjer da han selv flytter til Ørnhoved. Christen Simmelkjær har flere handler igang med Skophusfolkene, men familierelationen kan jeg ikke hitte ud af.

Den nævnte bror og vitterlighedsvidne, Jens Nielsen Skophuus (gift med Karen Mortensdatter), bor på det tidspunkt også i Øster Høgild.

En ting, eller rettere een af de ting, der undrer mig meget i den oprindelige tekst er udtrykket: "børnefødt i Ørre Sogn i Oustrup By". Det sted er altså et godt stykke længere ude, end dér hvor kragerne vender.

Det er langt, langt ude på Ørre Hede, dér hvor St. St. Blicher gik på sine jagtture, dér hvor han angiveligt så Kjæltringeballet, osv., og hvor godt folk iøvrigt aldrig kom. Jeg har mere end svært ved at tro, at nogen af Lassenfamilien skulle have fået børn født der. ???


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 25/01/2011 01:25
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Skophus / Schophuus / Lassen - hvem er hvem?
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 25/01/2011 17:45
Jeg har snart i mange år beskæftiget mig med Lassen slægten og er heller aldrig stødt på nogen f. i Ørre sogn. Enten er det en skrivefejl ( hvis det kan minde om andre sogne, eller der er en - for mig - uudforsket gren.
vh Randi
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk