hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Hvor ligger Gedhuset og hvad var det ??
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 05/06/2006 07:38
I en avisartikel fra Viborg Bladet den 13 maj 1980, har journalisten skrevet følgende :
Martin Larsen, der jfr. beskrivelsen af Gedhuset hin forårsdag i Blichers Røverstue blev enig med Gedhuspigen om at dele seng og bord og derfor blev Gedhusets sidste ejer, idet han i 1897 solgte hedegården Gedhuset til Plantningsselskabet Steen Blicher.
Martin Larsen er bror til min farmor, derfor interessen !
Venlig hilsen
Preben Troelsen
pit@email.dk
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Hvor ligger Gedhuset og hvad var det ??
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 05/06/2006 09:09
Nu skal man jo altså være varsom med at bruge Blicher som historisk kilde (og man bør iøvrigt aldrig læse Blicher uden at have Aakjæres "Historiske Randgloser" i den annden hånd.)

Men det er nu rigtig nok, at Martin Larsen var den sidste private ejer af Gedhuset (eller rettere Gjedhuus). Og det er også rigtig nok, at den tidligere ejer af Gedhuset Ole Andersen i 1835 blev udsat for et usædvanligt groft overfald af "Bette Fanden" og een af hans kumpaner nemlig "Nøragersmeden".

Denne begvenhed, sammen med flere andre ligende, førte til en gennerel oprydning i det kriminelle miljø i Himmerland 1837-44, hvorved 79 personer røg direkte i tugthus, deraf 7 til kagstrygning(!), og omkring 150 andre blev sendt hjem til ders respektive sogne med en besked om at de var strafværdige.

Gedhuset har i adskillige hundrede år ligget ensomt på den store Alhede og som navnet antyder bla. været brugt til gedehold, studefolde osv., men også og måske især som rasteplads og smugkro.

Det ligger omtrent der hvor den sydlige indgang til Flyvestation Karup ligger, deraf navnet "Gedhusvagten".

Dette kunne der skiver adskillige sider om, men jeg vil absolut anbefale dig at få fat på bogen "Karupfladen" af Tage Lier Hansen. Der er en del om huset, bla. også om det interessante ekperiment med at lade straffefanger tilplante hedearealerne - og iøvrigt også et billede af Gedhuset.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hvor ligger Gedhuset og hvad var det ??
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 05/06/2006 10:09
Hej Feldborg
TAk for dit svar. Så blev jeg en del klogere. Jeg har ikke dyrket Martin Larsen særlig meget, men fik ved et tilfælde fat i avisartiklen, hvor journalisten, A.V.A. , skriver ovennævnte stykke om Martin.
Det ligner en henvendelse til lokalarkivet i Karup ! Samt et besøg på biblioteket !
Så tak for svaret.
MVH
Preben Troelsen
www.troelsen.net  
Forfatter RE: Hvor ligger Gedhuset og hvad var det ??
Preben I Troelsen
Medlemmer

Antal indlæg: 144
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 20/07/2006 09:51
Blot som orientering, ved jeg nu næsten alt om Martin Larsen og Gedhuset, så tak til Arne for et godt svar !
MVH
Preben Troelsen
www.troelsen.net  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk