hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter En Skophus / Lillelund slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/12/2010 18:17
Fra Dorrit Lillelund har vi modtaget et par spørgsmål vedr. Laassenfamilien på Skophus og især efterslægten efter Jens Nielsen Skophuus g. m. Karen Mortensdatter. En del af spørgsmålet er besvaret direkte, resten kommer her:

Så ser det for mig ud som om de første "lillelunder" der er nævnt er: Inger Skophus af Lillelund (født ? ), gift i 1751 med Jens Rom (født ?, død 1759 i Herning By) Inger var tyende i/på Lillelund. Og hendes bror Jens Skophus (1741) i Lillelund. Begge er børn af:
Jens Lassen (Nielsen) Skophus (1703) og Karen Mortensdatter (født ? , viet 1723 i Herning Sogn).

Undskyld denne halv-private meddelelse, men jeg har endnu ingen anelse om, hvordan man bærer sig ad. Ved godt at slægtens historie noget senere skal søges på Fyn, primært Lyø, Assens og Fåborg.

Mange hilsner
Dorrit Lillelund
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 28/12/2010 19:10
Angående Jens Nielsen Schophuus:

Døbt 13. maj 1703 i Sunds kirke. Død efter 1748, formentlig før 1755. Får 1728 skøde på Øster Høgild i Rind sogn. Nævnes senere "af Herning Sogn og By", har vist boet en tid i Kirkegaard og måske senere i Lillelund.

Viet i Herning 8 aug 1723 Jens Schophuus i Ø. Høgild og Karen Mortensdtr. i Lillelund.

Hun er født ca. 1702. Hun har søsteren Inger, gift med Peder Jepsen i Kollund, Rind, og broderen Jørgen Mortensen i Lillelund, senere i Rom, Ikast.

Disse tre er børn af Morten Michelsen Lillelund (nævnt 1712, død 24 feb 1742), hans kones navn kendes ikke (død i Kollund 19 apr 1749).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 29/12/2010 10:50
Spørgsmål til Feldborg.

Du skrev:
Hun (Karen Mortensdatter) er født ca. 1702. Hun har søsteren Inger, gift med Peder Jepsen i Kollund, Rind, og broderen Jørgen Mortensen i Lillelund, senere i Rom, Ikast.


Har du kendskab til et dokument, der kan bekræfte, at de alle er børn af Morten Michelsen Lillelund?

Jeg har i 30 år anset Inger Mortensdatter som datter af Morten Pedersen Agerkrog i Kollund, der døde 3.febr. 1737, hvorefter Inger og Peder Jepsen blev gift ca. ½ år efter.

Du skrev:
Disse tre er børn af Morten Michelsen Lillelund (nævnt 1712,
død 24 feb 1742), hans kones navn kendes ikke (død i Kollund 19 apr 1749).


Jeg kan kun finde Morten Lillelund, død 24.febr. 1748 (AO 75).
Konen der døde 19.april 1749 står som: "Peder Jepsens kones moder", så det er Ingers mor, men er det også moderen til Karen og Jørgen?

Gl. Bergite Lillelund død 21.marts 1755 (AO 96). Er det måske Morten Lillelunds kone? Hun bar Jens Skophus og Karens datter Bergite Kierstine i 1743 (AO 60)

Arveafkaldene fra Jørgen Mortensen i Rom og Karen Mortensen i Kollund, med Peder Jepsen som Laugværge, blev skrevet 1. og 2. febr. 1755, altså 7 uger før Bergite Lillelunds død, så de har været tidlig ude, hvis det er de rigtige personer.

Morten Pedersen el. Agerkrog fik børn indskrevet i Rind-Herning Kb. 1723-1814,
Peder født og død 1723, et barn født og død 1725 og en søn død 1733.
Desuden mener jeg, at han har børnene:
Maren Mortensdatter, født ca. 1711, død 1785 i Fjederholt, gift 22/8-1734 med Giøde Pedersen i Fjederholt.
Inger Mortensdatter, født ca. 1714, død 1800 hos datteren Johane i Slumstrup (mine aner), gift 18.sept. 1737 med Peder Jepsen (de skrives af: Kollund).
Niels Mortensen, født ca. 1721, konf. 5/4-1739, gift 1750, død 1783 som gårdmand i Kollund.
Han blev ikke kaldt "Nørgaard", det var deres farbror Niels Pedersen Nørgaard, der døde i Kollund i 1780, og han fik 8 børn 1730-1747.

Farbroderen og de 3 sidstnævnte søskende? fik adskillige børn, og efter præsten i 1742 begyndte at skrive fadderne, så kan det ses, at de altid var faddere til hinandens børn, der er ingen fra Lillelund, dog bar Karen Mortensdatter min ane Johane i 1751. Det kan jo så være Karen Mortensdatter i Kollund, der skrev arveafkald i 1755, men derfor behøver de jo ikke være slægtninge.

Som faddere til Jørgen Lillelunds og Jens Skophus's børn ser jeg ingen fra Kollund.

Jeg håber, der er dokumentation, der kan afklare tingene.

M.v.h. Niels Okkels

Redigeret af Niels Okkels Folkjær d. 29/12/2010 15:25
 
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/12/2010 15:31
Niels Okkels Folkjær skrev:
Har du kendskab til et dokument, der kan bekræfte, at de alle er børn af Morten Michelsen Lillelund?

Det er egentlig mange år siden jeg har haft fat i det her. Men det bygger til dels på materiale jeg i sin tid har modtaget fra Holger Hertzum, som iøvrigt også konkluderer at Inger og Karen er søskende og at Morten Michelsen sikkert er faderen til de tre.

Men det beviser jo i sig selv ikke noget. Dine oplysninger om fadderskaber trækker jo i en anden retning.

Udgangspunktet er, at vi fra tingbogen ved med sikkerhed at Jens Nielsen Skophus' koner Karen Mortensdatter er en søster til Jørgen Mortensen Lillelund.

Når vi så ser en Jørgen Mortensen og en Karen Mortensdatter på samme tid give afkald efter deres forældre (som på det tidspunkt begge er døde), må det givetvis være to søskende og efter al sandsynlighed også de to her nævnte. De afdøde forældre har ihvertfald været fæstere under Herningsholm.

Vi ved også med sikkerhed, at Jens Nielsen Skophus stadig lever i 1748-50, derefter hører man tilsyneladende ikke mere til ham. Det passer jo godt med, at hans enke kunne være hos en søster og svoger i Kollund i 1755, og at denne svoger også er den nævnte lavværge. At det er Peder Jepsen i Kollund der er lavværge ligger jo ihvertfald fast.

Som faddere til Jørgen Lillelunds og Jens Skophus's børn ser jeg ingen fra Kollund.

På nær et par af de sidste får jo deres børn døbt før præsten begynder at angive faddere.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
dlillelund
Medlemmer

Antal indlæg: 1
Bopæl:
Tilmeldt: 27.12.10
Lagt på d. 29/12/2010 17:30
Det er utroligt spændende, det her. Mit udgangspunkt er: "Slægtebog over en familie Lillelund, afkommet af Las Christensen af Skophus - Sunds Sogn", skrevet af J.W. Lillelund og trykt i 1921 hos Møller & Landschultz. Men efter at have tilføjet en del af jeres informationer er der kommet rod i det. Den slægt, jeg søger er: Niels Jacobsen Schophus, døbt i Arnborg 7. april 1734. Død og brgravet på Lyø, hvor han var degn i 34 år. Gift 7.10.1771 i Jordløse præstegård med Anne Martine Christophersdatter. Født 1751. 2 kendte børn (af flere): Mads Nielsen Lillelund (Lyø og Assene) og Inger Johanne Schophus, født i Arnborg Greene, døbt i Arnborg Kirke 13.12.1737 (blandt fadderne var Jens Schophus ?). Hendes mormor var Ellen Christensdatter Lund. Kan nogen hjælpe med oplysninger? og er der noget der kender mere til bogen?
Dorrit Lillelund


Lillelund-slægten

Redigeret af dlillelund d. 29/12/2010 17:32
 
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/12/2010 17:52
Så må det være Jacob Nielsen Schophuus gift med Benedicte Thomasdatter Lund du skal have fat i.

Jacob Nielsens familie har du jo godt fat i. Og hendes familie kan du læse om her:

http://hammerum-herred.dk/viewpage.php?page_id=124

Se feks:
http://hammerum-herred.dk/skifter/andre/th_thomsen_lund/Benedicte%20Thomasdatter%20Lund.doc
http://hammerum-herred.dk/skifter/andre/th_thomsen_lund/Stamtavle_Lund.doc
[se II generation, 5 og III generation g, 5.4-5.5]


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/12/2010 18:16
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 29/12/2010 22:14
Nærmest et svar til Feldborg.

Selvom det tilsyneladende slet ikke var min slægt der var bud efter, så kom der da noget godt gammelt frem fra mølposen. Jeg bibeholder mine gamle oplysninger om slægten indtil videre, men jeg vil da have din mulighed i tankerne, så hvis jeg finder yderligere oplysninger om Inger Mortensens slægt, så vil jeg komme tilbage med det.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/12/2010 19:44
dlillelund skrev:
Mit udgangspunkt er: "Slægtebog over en familie Lillelund, afkommet af Las Christensen af Skophus - Sunds Sogn", skrevet af J.W. Lillelund og trykt i 1921 hos Møller & Landschultz.

Jeg har nu haft lejlighed til at se den nævnte bog. Som jeg forventede er alt hvad der vedrører Skophusfolkene en direkte kopi af Bisgaards gamle stamtavle med de fejl og mangler den nu engang har. Heraf følger også, som tidligere nævnt, at C1 - C8 er børn af to forskellige søskendeflokke.

Som jeg allerede har orienteret dig om i privat besked, så skal du bare se bort fra det og holde fast i, at ham der er nævnt som C2. Jacob Nielsen Skophus ikke er søn af Niels Lassen men af Niels Madsen og Inger Lassen.

Las Christensen er altså hans morfar ikke hans farfar. Om Las Christensens familie og herkomst vides der idag langt mere end den smule der fremgår af bogen, men det kan vi jo altid vende tilbage til.

Tavlen på side 4 i bogen skal nok tages med et gran salt, så vid jeg lige kan se er der tale om folk fra flere forskellige og af hinanden helt uafhængige slægter.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 23/01/2011 22:04
Hej Dorrit
Jeg har også den omtalte bog. Jeg kan måske lige hjælpe med at udrede børnene jf. Bisgaards fejlagtige antagelser.
Inger Lasdatter Skophus børn:
Else 13/4 1689
Las Nielsen Skophus 1691
Anna Skophus 1695
Jens Skophus 13/5 1703
Jacob Nielsen Skophus 22/5 1707
Niels Skophus 1709

Niels Lassen har så resten:
Cnud Skophus 26/2 1698
Anne Lassen Skophus 24/9 1699
Mathias Jacob Nielsen Lassen 12/4 1701
Mette Marie Lassen 1703
Hilsen Randi
 
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 26/01/2011 15:32
Spørgsmål til Niels Okkels Folkjær.

Ovenfor har du Maren Mortensdatter *1711c †1785 Fjederholt, Rind gift 1734 i Rind med Giøde Pedersen Fjederholt, Rind.

I Brande sogn bliver Christen Andersen af Økær i Borup gift 1765 i Rind med Mette Gydesdatter *1738 Nørre Søby, Rind +1802 Borup Brande. Christen dør 1769-72, hvorefter hun gifter sig anden gang med Christen Sørensen *1732c +1790 Økær Borup, Brande (forskellig fra Christen Sørensen Hjuler). Hun skal være datter af Gyde Pedersen og Inger Eriksdatter (†før 1764, hvor Gyde Pedersen gifter sig igen).
En søster til Mette Gydesdatter, Anne *1748c †1804 Borup, Brande blev gift 1764 i Rind med Palle Pedersen af Borup, Brande.

Nu synes man en Gyde Pedersen skulle være nok i eet sogn. Eller er der to?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: RE: En Skophus / Lillelund slægt
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 13/02/2011 14:36
Hej Villy.
Undskyld den lange svartid, men jeg har først set dit spørgsmål her i dag.

Jo der var 2 mænd i sognet, der hedder Giøde Pedersen, da både Giøde Pedersen i Søbye og Giøde Pedersen i Fjederholt optræder samtidig i bl.a. kirkebogen.

Du skrev:
Gyde Pedersen og Inger Eriksdatter (†før 1764, hvor Gyde Pedersen gifter sig igen).


Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt du kender skiftet efter Ingers søstersøn smedelærling Jørgen Lauritsen, der døde i 1764 hos smed Henrich Christensen i Nyby, Sinding sogn, hvor hele Ingers familie var arvinger, og der nævnes også de 2 døtre Mette og Anne, som gifter sig med mænd fra Brande.
Skiftet er i Sindinggaard Gods skifteprotokol G430-1, fol. 157b-160b.
Det begynder 29.juni 1764 og sluttes 4.dec. 1765.

Du skrev også:
En søster til Mette Gydesdatter, Anne *1748c †1804

Så vidt jeg kan se, så blev Anne født i 1740, og både Mette og Anne blev konfirmeret i 1756 i Rind.
På HH opslag 102 står der: Kirsten Søbye, Ane og Mette ibid.

Giøde Pedersen Søbye fik døtrene: Mette i 1738 (HH 47), Anne i 1740 (HH 53) og Inger født og død 1746 (HH 70)

På HH 59 står der: 1741 d. 20.nov. Anders Knudsens 2de døtre i Fjederholt o.s.v.
Faddere bl.a.: Giøde Pedersen og hustru Maren Madsdatter(skal form. være Mortensdatter) og søster, alle af Fjederholt.

I Herningsholm Gods skifteprotokol G428-3, fol 105a (HH 228 - 233)
Anno 1753, d. 4.juni indfandt sig udi Fiederholt o.s.v.
hos Jens Nielsen for at holde skifte og deling efter hans afdøde hustru Maren Thomasdatter, tillige med 2. vurderingsmænd Giøde Pedersen her af byen og Peder Jepsen af Kollund.

Hvis der kun skulle være 1 Giøde Pedersen, så skulle han flytte noget frem og tilbage mellem Søbye og Fjederholt, og da der også er 2 forskellige hustruer samtidig, så kan vi vist godt konkludere, at der var 2 mænd af samme navn samtidig.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: En Skophus / Lillelund slægt
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 14/02/2011 12:18
Hej Niels,

mange tak for udredningen. Der var altså to Gyde Pedersener i Rind sogn på den tid.

Jo, jeg havde set Sindinggaard skiftet, men for 10 år siden ( angivet på siden "Brande Gaardhistorie Ændringer" ) og havde glemt det igen. Herningsholm skiftet kendte jeg ikke.
Siden Gyde eller Gøde er et nogenlunde sjældent navn, var jeg gået ud fra, at der kun ville være een med samme efternavn, men det var altså forkert.
I min liste over begravede i Brande, havde jeg forrige år angivet de rigtige fødselsår, men da jeg skrev indlægget, så jeg på mine gamle data fra "Brande Gaardhistorie Ændringer", hvor jeg havde et forkert år. Men når jeg skriver 1748c betyder c'et circa, fordi det er tilbageregnet.

Jeg har lavet lidt statistik over, hvor meget aldersangivelser ved begravelser afviger fra den sande alder. Det kan i Brande omkring 1800 kun gøres med folk født i andre sogne, som fx Rind, fordi kirkebogen i Brande først begynder 1774.

Anne Gydesdatter siges i 1805 at være 70 år, men er 64. 6 år for gammel.
Mette Gydesdatter siges i 1802 at være 67 år, men er 64, 3 år for gammel.

Afvigelsen stiger med alderen, mest angives op til 8 år for gammel, men der er enkelte, hvor alderen er for ung. Folk over 50 år afviger en del i al regel.

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk