hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
MøllerNielsen
Medlemmer

Antal indlæg: 11
Bopæl:
Tilmeldt: 21.10.10
Lagt på d. 14/12/2010 18:18
Jeg har med stor interesse læst Margit Jørgensens beretning om hittebarnet Eulalia samt Feldborgs supplerende oplysninger, herunder Konrad Understrups beretning. Jeg har i den forbindelse fået lov at viderebringe en mulig forklaring på Eulalias placering. Forklaringen er resultatet af slægtsforskning udført af en af mine slægtninge.

Min farfars farfars farfar hed Iver Michelsen (f. ca. 1710). Han blev gift med Kirsten Nygaard (ca. 1718-1794), jf. kirkebog 1725-1832, Vildbjerg, Timring, Nøvling, opslag 36. Der var flere børn i ægteskabet, men interessant for denne historie er Michel Iversen (døbt feb. 1749), min farfars farfars far, og hans søster Anne Iversen, f. 25.4.1751.

Kirsten Nygaards bror, Niels Christensen Nygaard, blev den 25.10.1754 gift med en datter af degnen i Ørre, og af dette ægteskab blev der bl.a. Alexander Nygaard, altså Michel og Annes fætter.

Af Konrad Understrups historie fremgår det, at Eulalia blev "fundet" af Jens Jensen og hans kone Anne Iversdatter. Kunne man ikke tænke sig, at denne Anne Iversdatter er Alexander Nygårds kusine, og at det hele var planlagt? Dette underbygges også af det faktum, at Michel Iversen Gabs (gården, de boede på, hed Gabs) er forlover for Alexander Nygaard ved hans bryllup med Elisabeth v. Deden.

Mvh Ingrid
 
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 14/12/2010 19:13
Hej Ingrid

Det lyder da meget spændende, det du kommer med der - og jeg tror, du har ret.

Jeg havde selv lagt mærke til navne Iversen og Iversdatter og prøvede også på, om jeg kunne finde en forbindelse mellem de to, men det kunne jeg ikke.

Det lyder da langt mere sandsynligt, at barnet blev "anbragt" hos folk, som ikke var helt ukendte.

Hilsen Margit
 
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 14/12/2010 21:41
Meget interessant vinkel på den sag.

Jeg har hele tiden troet, at det på een eller anden led var arrangeret, at barnet skulle 'findes' netop dér (sandsynligvis er det vel født der også?). Men Iversen forbindelsen har jeg ikke tænkt på før nu.

Anne Iversdatter ses første gang i Sunds kirkebog som fadder i 1776. Det kunne måske tyde på, at hun ikke er født i Sunds sogn, hvor Iver ellers er et ret almindeligt navn.

Den 2. marts 1779 bliver hun viet med Jens Jensen i Sønderås (aka. Jens Vestergaard) og 2. pinsedag samme år får de deres første barn døbt.

Deres anden datter døbt 14.s.e.trin.1782 kaldes Kirsten, så det modbeviser jo da ihvertfald ikke teorien.

Lige en tilføjelse:
Jens' mor hedder Maren og bliver kaldt op med det første barn. Så alting tyder på, at det er Annes mor der bliver kaldt op med det andet barn.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 14/12/2010 22:23
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 15/12/2010 12:05
Hej

Jeg tror ikke, Eulalia er født i Sunds, der ville have været alt for stor en risiko for opdagelse forbundet med at have både mor og barn under samme tag efter fødselen, så en af de to er sandsynligvis blevet transporteret væk umiddelbart efter fødselen og her har det nok været nemmest uset og uopdaget at flytte barnet.

Jeg tror heller ikke Eulalia er født på Møltrup i Timring. Når det kom til at foregå på den måde i min lille fortælling, skyldes det, at Konrad Understrup i bogen ”Timring sogn” fortæller, at det efter sigende spøger på Møltrup, endda mindst to steder: I det såkaldte ”vaskopkøkken” imellem køkkenet og bryggerset, og i vognporten. Og så, nå ja, når nu jeg alligevel ikke kunne finde ud af, hvor barnet blev født, …

Og så til noget helt andet:

I ovennævnte bog om Timring sogn skriver Understrup på side 96 under overskriften ”En Bortførelse” følgende:

”I Timring og deromkring gaar der Sagn om, at en Bondekarl engang skal have bortført en adelig Frøken fra Møltrup og giftet sig med hende”.

Dette Sagn kunne jeg slet ikke få til at stemme overens med de faktiske kendsgerninger. En Trolovelse flere dage forud for vielsen, to forlovere, hvoraf den ene var fra Timring, og bryllupsfestligheder i præstegården bagefter tyder jo ikke på, at der har været nogen som helst hemmeligholdelse i forbindelse med det bryllup.

Men – hvis nu der har været 7 år imellem de to begivenheder, Bortførelse og Bryllup, så begynder Sagnet jo pludselig at give mening.

Sikke da et par lurendrejere de har været, Alexander Nygaard og Jens Jensen og måske også Mikkel Iversen. Men det tjener da helt bestemt til deres ære, at de ikke lod Elisabeth stå alene med det hele.

Hilsen Margit

 
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/12/2010 14:13
Uanset om fødslen så har fundet sted i Timring, i Sunds eller måske hos fasteren i Aulum, så mener jeg bestemt at hele forløbet ret hurtigt er blevet kendt (og det kan jo også være grunden til at historien har mistet interesse og at den så hurtigt er gået i glemmebogen igen).

På en tid hvor alle kender alle, og hvor alle ved hvad alle foretager sig, ville det efter min mening være komplet umuligt at holde sådan en begivenhed hemmelig mere end et par dage. Jeg tror også herskabet på Møltrup har kendt historien, eller ihvertfald ret hurtigt har fået kendskab til den, frk. Lise er jo allerede væk fra stedet kort tid efter.

Jeg synes også pastor Høeg i sin anden indberetning til herredsfogeden afslører en betydelig tvivl, og faktisk mere end antyder at det hele er aftalt spil, og at man iøvrigt ikke engang har vist ham den omtalte seddel.

Og selvom vi ikke kender hele forløbet, så ser det jo dog ud til, at herredsfogeden ret hurtigt har stillet sig tilfreds med tingenes tilstand. Fødsel i dølgsmål var jo stafbart, men det har han åbenbart ikke ønsket at efterforske.

Hr. Herredsfoged Møller !
Hr. Herredsfogdens Skrivelse under 17. f. M. er her først igaar indløben, og følgelig er den Sag med Hittebarnet i Sunds bleven giort ligesom for gammel til videre Undersøgelse, ihvor indskrænket den første end er. Jeg undrer mig, at Hr. Herredsfoged har været saa ganske ubekymret om Opdagelser i den Sag, da jeg og enhver, som intet kjender Jens Westergaard, kunde geraade endog over ham i megen Tvivl, han kunde være Barnets Fader, han kunde være accorderet af dets Forældre med mere, og endda løbe til Præsten og sige, han havde funden Barnet, saaledes som han har foregivet, og attraar en Vinding ved det, han forventer at kunne blive givet til et Hittebarns Opdragelse. — Det maa derfor behage Dem forderligst at anstille et lovlig Forhør, for hvilket Jens W. med Husgesinde og Naboer indkaldes, at giore saadan Forklaring som de i Tilfælde kan beedige, om alle Omstændighederne ved den Sag, for at erfare om Barnet ogsaa virkelig er funden, af hvem det først er set, med videre Omstændigheder, hvem den, som fandt Barnet først talede derom, og saa fremdeles, om Nabolauget ingen fremmede Folk har set passere i og ved den Tid, Barnet fandtes — isaafald hvem? Man fortæller mig, at der paa Barnet skal være funden en Seddel, som indeholdt den Efterretning, at samme ei var døbt. Er det saa, da forfares paa det noieste, saaledes at jeg kan faa den Seddel med nogenledes antagelig Sikkerhed for, at det er den samme.



mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 15/12/2010 14:17
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
Margit Louise Jørgensen
Medlemmer

Antal indlæg: 448
Bopæl:
Tilmeldt: 22.10.06
Lagt på d. 15/12/2010 14:51
Lige en tilføjelse.

Det brev, du citerer, er, sådan som jeg har forstået det, sendt fra Amtmanden til Herredsfogden. Og det fremgår jo da tydeligt, at Amtmanden har sine tvivl, samt at Herredsfogden ikke har prøvet på, at opklare sagen.

Du har helt sikkert ret i, at sagens rette sammenhæng ret hurtigt er blevet kendt, det er jo os her i dag, der ikke ved/vidste, at Alexander Nygaard og Anne Iversdatter (formodentlig) var fætter og kusine, men det har enhver jo da vidst dengang.

Margit
 
Forfatter RE: Alexander Nygaard - kommentarer udbedes til mulig forklaring på Eulalias placering
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 15/12/2010 15:52
Margit Louise Jørgensen skrev:
Det brev, du citerer, er, sådan som jeg har forstået det, sendt fra Amtmanden til Herredsfogden.

Ja, det har du nok ret i. Pastor Høegs udlægning af sagen kender vi nok kun fra teksten i kirkebogen.

Jeg tror nu heller ikke, at barnet er efterladt udendørs den 21 februar "liggende usvøbt og ubehandlet". Men der er jo ingen tvivl om, at det mulige (og vel også sandsynlige) familieskab fra Timring over Aulum til Sunds åbner op for nye fortolkningsmuligheder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk