hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 30/05/2006 05:37
I en tidligere tråd nævner Arne feldborg bl.a. sognepræsten fra Ørre ved navn Kjærulf.

Hvor omfattende er dette efternavn i Hammerum herred?

Jeg spørger, da jeg i Rindum i 1759 har en Jens Kjærulf som 2. fadder til min ane Niels Jørgen Pedersen Orloff, og ikke har kunne finde fadderen nogen steder.

Mvh
Ruth Neumeister
 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 01/06/2006 22:50
Hej Ruth.

Jeg har downloadet fra en hjemmeside en bog der hedder De Kjærullfske Studier.
I den kan du simpelthen (næsten) finde hvad der findes af Kjærulff'er op til midten af 1800-tallet i hvert fald.
Jeg kan ikke lige nu finde linket til hjemmesiden, men den har Arne Feldborg garanteret.

Mange hilsner
Conni

 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 02/06/2006 08:40
Joe, jeg kender godt de elektroniske udgaver af Kjærulfske Studier. Men da det er mindre end 75 år siden Carl Klitgaard døde er det jo altså ikke helt lovligt at lægge den til download.

Noget andet er så, at den heller ikke gvier svaret på Ruth's spørgsmål. Der er faktisk ikke nævnt nogen Jens Kjærulf der kunne tænkes at have opholdt sig i Rindum på den tid.

Jeg er også lidt skeptisk overfor om en Kjærulf skulle have stået fadder til den lille Orloff. De to familier repræsenterer to helt forskellige verdener så at sige. Men hvem den pågældende er, og hvor han har Kjærulf navnet fra, ved jeg ikke.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 02/06/2006 17:42
Hej Conni og Arne.

Tak for jeres svar.

Jeg har prøvet at kigge på fadderene igen for en evt. fejltydning, men kan stadig kun få det til:
Jörgen Jÿnge Sergiant
Jens Kier ulff
Degnens kone...osv.

Er der en der vil prøve at se om jeg fejltyder ?
Det er dåben i øverste højre hjørne.

<http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=106&dir=528-21&size=100>

Ruth
 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 03/06/2006 00:51
Hej Ruth

Nej jeg tror du læser helt rigtigt, men tror du ikke der er Sergiant'en der hedder Jens Kierulff?? Det kunne måske forklare hvorfor han er fadder. Nemlig at han er på besøg og hædres med den ære det er at være fadder for ens barn. Der var jo noget med en familie der hed Sand, som havde en søn der var soldat og vist nok hjemmehørende i Hjerm - jeg ved ikke hvor langt det er fra Rindom? Ham Jens Sand kaldte sig Jens Kjærulff - tror jeg nok!

Det er noget jeg har læst et sted for en tid siden, og måske tager jeg fejl. Jeg vil prøve at læse Klitgaards Kjærulffske studier en af dagene, og se om han har det med et sted.

Conni
 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/06/2006 08:21
Jeg tror også tydningen er rigtig nok, men som nævnt finder jeg ikke nogen i Klitgaards studier der kan passe ind i billedet.

Men nu er det vel næppe heller alle med navnet Kjerulf der er med i Klitgaards studier, og dels kan der vel ogå være folk uden for slægten der af den en eller den anden grund har brugt navnet.

Teorien om at det kunne være sergeanten der hedder (eller kalder sig) Kjærulf lyder vel ikke helt umulig.?

Jørgen Jynge optæder jo adskillige steder i kirkebogen og er tilsyneladende en lokal person.

Ps. Et klikbart link laves ved først at markere linket og derefter trykke på knappen "URL", og tilsvarende for de andre muligheder. Altså en lidt anderledes, men vel egentlig mere logisk, måde end den der bruges i Dis-Forum.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 03/06/2006 15:16
Hej Arne.
Jeg skal prøve at huske hvordan man laver linket klikbart. Det ser jo dejligt nemt ud.

Tak for tydningen til jer begge.

Om det er Kjærulff eller Jørgen der er sergeant, må nok stå hen i det uvisse.
Jeg gik ud fra at det var en skrivefejl fra præstens side, da morfar Jørgen Jünge i kgb. 1726 kaldes Jørgen Erichsen Corporal.
Jørgen Jünges søn Johannes Jünge er også hhv. Leuitnant og Corporal i FT og kirkebogen.

Bortset fra det, så lyder det nok noget interessant med denne hr. Sand der kalder sig Kjærulff . Måske kun et sammentræf, men alligevel...

Conni skrev, at hr. Sand vistnok skulle være fra Hjerm, der i fugleflugt på mit gamle landkort ligger ca. 10 km. fra Naur.

I Naur fødes Andreas Christian Christensen Orloff i 1761, og han bliver gift med øverst nævnte døbte Niels Jørgen Pedersen Orloffs halvsøster Mette Cathrine fra Ormstoft i Rindum.

Så jeg vil meget gerne høre mere om hr. Kjærulf/Sand, hvis det er muligt at finde oplysningerne.

Ruth



 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 03/06/2006 18:04
Hej Conni.

Var det denne Jens Kjærulf Sand du mente ?

Fundet på FS:
Husband
Jens Kjaerulf Sand
Birth: About 1730 Vadum, Aalborg, Denmark
Christening:
Marriage: About 1765 Vadum, Aalborg, Denmark
Death: 11 MAR 1814
Wife
Dorthea Kjaerulf
Birth: About 1730 Vadum, Aalborg, Denmark
Marriage: About 1765 Vadum, Aalborg, Denmark
Death: 1824

Ruth

 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 03/06/2006 20:25
tjaaa Ruth, måske, men jeg leder lige videre.....

Conni
 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Conni Pedersen
Medlemmer

Antal indlæg: 30
Bopæl:
Tilmeldt: 27.02.06
Lagt på d. 03/06/2006 20:42
Hej Ruth.


Margrete Dortea Kjærulf, f. Sindal 19. Febr. 1745, død paa Hjerm Hede 24. Febr. 1824. Gift - med Jens Kjærulf Sand, f. o. 1751, død Hjerm .11 Marts 1814, Søn af Jens Andersen Sand, sidst Ejer af Fuglsig ved Hjøring, og Anne Pallesdatter Kjærulf af N. Elkjær 1). Jens Kjærulf Sand var 1777 Forpagter paa Egebjerg i Ugilt Sogn, boede 1800 paa Glomstrup paa Mors og senere paa Sofielund i Hjerm.

Det var hvad jeg fandt om Jens Kjærulff hos Klitgaard. Men disse psersoner passer jo ikke tidsmæssigt, men man kunne måske forestille sig at der alligevel var en tidligere forbindelse til Hjerm eftersom de dør i Hjerm. Men tag dise oplysninger med et gran salt, man kan jo forestille sig så meget. Men du kan måske finde noget i kirkebøgerne i Hjerm som fortæller om du er på rette spor, eller du kan kaste mine skriblerier i skraldespanden,


Hilsen Conni
 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/06/2006 23:27
Såvidt jeg kan se, så har Jens Sand (Kjærulf) taget forskud på senere tiders navnelovgivng og antaget sin kones efternavn.

Han kone er jo en Kjærulf og søster til Ørre præsten Niels Kjærulf, som igen er oldefar til den tidligere omtalte Elisabeth Katrine Kjærulff.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 06/06/2006 21:47
Hej Arne.

Du skrev:
"Jeg er også lidt skeptisk overfor om en Kjærulf skulle have stået fadder til den lille Orloff. De to familier repræsenterer to helt forskellige verdener så at sige. "

Denne skepsis deler vi, men se lige denne:
Rindum sogns Kirkebog 1725 - 1815 C 528-21 side 215 af 279

27de Jan: 1803
blev Mette Cathrine Elisabeth Orlofs uægte Pigebarn Hjemmedøbt og navnet Maren Petrine
til Barnefader blev udlagt Christen Karl Schiørring som har tjent for barne moderens forældre men nu opholder sig i Giødstrup Præstegaard.

Her er den udlagte barnefader i FT:

ribe, Vester Horne, Varde Købstad, , , Kræmmergade 27, 36, FT-1787

Thøge Skiørring, 46 , Gift, Husbonde, Gartner,
Anne Cathrine Pedersdatter, 40 , Gift, Hans Kone, ,
Thøger, 7 , Ugift, Deres Sønner, ,
Christen, 5 , Ugift, Deres Sønner, ,
Christian Karl, 2 , Ugift, Deres Sønner, ,
Hans Soerensen, 23 , Ugift, Tjenestekarl, Gaards Karl,
Magdalena Schiørring, 38 , Ugift, Huusbondens Søster, ,
Svenning Wilhelm Borgen, 11 , Ugift, Logerende, Prøste Søn, (Måske søn af Marcus Borgen, præst i Nysofn)

ringkoebing, Hammerum, Sønder Felding, Overbye, , , 12, FT-1801

Thøger Schjørring, 60 , Gift, husbond, forpagter i præstegaarden og gartner. Forhen borger i Warde,
Ane Cathrine Ravnsøe, 55 , Gift, kone, ,
Christen Schjørring, 19 , Ugift, deres børn, ,
Christian Carl Schjørring, 15 , Ugift, deres børn, ,
Charlotte Amalie Schjørring, 52 , Ugift, huusbondens søster, ,
Ane Marie Andersdatter, 14 , Ugift, hyrdepige, ,

Det "lugter da lidt af præstegård", at en præstegårdsforpagters søn har været i tjeneste hos hesteskæreren. Hvem der har forført hvem står i det uvisse, men de to unge mennesker på hhv. 16-17 år og 23 år var tidligt ude, og den unge mand Christian Carl fortsætter hurtigt sin karriere i Gjødstrup præstegård, hvor det så end ligger. (Kan ikke finde den i stednavnedatabasen)

Mvh
Ruth Neumeister

 
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/06/2006 00:35
Det sidste kan jeg ihvertfald svare på. Gjødstrup præstegaard liger i Gødstrup lige midt mellem Snejbjerg og Tjørring. Det har fra Arilds tid og indtil for en 20-30 år siden være præstegaard for Snejbjerg - Tjørring sogne.

Pastor Fabricius var meget intereseret i landbrug og drev selv præstegården. Han var også meget haveinteresseret, og det er sikkert derfor den unge Schjørring har tjent hos ham i en periode.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kjærulf-navnet
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 14/06/2006 21:44
Hej Conni og Arne.

Tusind tak for jeres svar.
Jeg har søgt lidt rundt efter mere Kjærulf i Rindum, men der er ingen videre spor, så jeg må i første omgang nøjes med at holde ham in mente. Finder jeg noget, skal jeg nok vende tilbage.

Ruth
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk