hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Fenger Jensen fra Skaaphus
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 07/08/2005 09:33
Hej skriver dette hvis nogen har interesse heri, og iøvrigt kan hjælpe mig videre.

Jeg havde et hængeparti, idet jeg ikke forstod årsagen til at Jens Bidse Fenger f. 1890 og senere ejer af Skaaphus var blevet døbt "Bidse". Det stemte ikke overens med navne i slægten. Ved hans dåb er en fadder: Jens Bidse Jensen.

Jeg har nu via opslag i diverse kirkebøger fundet ud af sammenhængen:
fra omkring 1870 bor der på Skaaphus en familie Jens Jensen, f. 1839 Haderup sg gift med Inger Marie Jensen 1846 Sunds sg. med flg børn: Maren Jensen 1872, Jens Bethsøe Jensen 1877 (fadder ved Jens Fengers dåb ) og Marianne Jensen 1878. Inger Marie Jensen er pige på Skaaphus. Jens Jensen den slambert gifter sig først med hende i 1878 lige inden de får den sidstfødte Marianne.
Jens Jensen dør 10 febr. 1886, og i september samme år gifter Knud Jensen Fenger f. 7 dec 1849 i Sunds sg. sig med hende.
Knud og Inger Marie får herefter Jens Jensen Bidse Fenger i 1890 og ved dåben er hendes børn bla. Jens Bethsøe Jensen og Maren faddere.

Er der nogen der ved hvem hendes forældre var?? Siger det noget med en Andreas Jensen. Eller er hun en Fonnesbeck, idet Bidse navnet flere gange optræder i denne slægt.

Hej fra Randi
 
Forfatter RE: Fenger Jensen fra Skaaphus
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 07/08/2005 09:53
Nå, bliv ved at søge - og du skal blive ved at finde.
Fandt lige Inger Maries forældre: Far Jens Jensen f. 1816 Bording Smed i Sunds sg Skinderholm. Mor: Marianne Andreasdatter f. 1810 Sunds sg Skinderholm.
Andreas Jensen - som jeg spurgte til er Inger Maries bror f. 1843.

Randi
 
Forfatter RE: Fenger Jensen fra Skaaphus
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 09/08/2005 00:12
Bare lige til orientering, ifald du ikke allerede ved det.

Navnet Bitze stammer direkte eller inddirekte fra gården Bitze (Bitzou, Bitshoued, Bitsow, og flere andre stavemåder) i Gjellerup.

Navnet forekommer sporadisk som mellemnavn i en lang række af andre kendte navne på egnen - lige fra natmandsfolk til godsejere på Skoophus.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: tak
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 14/08/2005 19:41
hej Feldborg,
Jeg har set navnet Bitze som stednavn, men stødte på det atter engang som mellemnavn på den Jens som var fadder ved "min Jens " dåb. Ved forældrenes bryllup så jeg i kirkebogen, at hun står som enke, og min nysgerrighed blev vakt, hvorfor jeg måtte finde ud af hvem hun havde været gift med tidligere. Det lykkedes for på den måde fandt jeg ud af at faderen til min Jens havde giftet sig med enken på Skaaphus, og at det var hendes særbørn der stod faddere ved deres fælles barns dåb, hvorfor jeg antager at min Jens således har fået sit mellemnavn derfra.

Randi
 
Forfatter RE: Fenger Jensen fra Skaaphus
Randi
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 08.07.05
Lagt på d. 22/01/2006 19:16
Well, såfremt nogen har fulgt min monolog og har interesse i slægten kan jeg nu oplyse at Jens Betse Jensen - som ovenfor nævnt - er søn af Kirsten Fonnesbech 1801-? og Christen Jensen Betse Buch 1804-?. Han var vist lærer i Gjellerup. Hans far hed vistnok: Jens Linå Christensen, eller ved nogen noget om ham??
Kirsten Fonnesbech og Christen blev gift i Gjellerup 25/3 1834.
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk