hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Vejmand
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 29/08/2010 20:14
Hej

I forbindelse med slægtsforskning for min gamle onkel har jeg fundet ud af, at hans farmor og Jens Vejmand er fætter/kusine.

Jeg sidder så i øjeblikket og er ved at finde alle Jens Vejmands børn.

I artiklen om Jens Vejmand her på Hammerum Herred står der, at han har fået 10 børn, men nu har jeg simpelthen søgt i øst og vest i kirkebøgerne fra Sunds, Herning og Tjørring, men jeg kan kun finde 9 børn.

Er der nogen, der har slægtsforsket i Jens Vejmand og har informationerne om alle hans børn?

Jeg har noteret lidt information ved artiklen Arne, da der bliver født et barn i Tjørring i 1866, så de er åbenbart allerede flyttet til Tjørring i 1866 og ikke først i 1868.

Med venlig hilsen
Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Jens Vejmand
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 29/08/2010 23:07
Oplysningen om de 10 børn, hvoraf de 4 af dem døde som små, stammer fra bogen
Allan Leth Frandsen 1998: "Tændstikmorderen og 14 andre historier fra Herningkanten".

Den gentages (givetvis med den førnævnte bog som kilde) i
Thomas Thomsen 2001: "Barnemordet i Herning, en snes skillingsviser fra Vestjylland".

Disse to bøger samt bogen "Tjørring Sogn" har nok været mine væsentligste kilder, da jeg i sin tid skrev den lille beretning om Jens Vejmand. Jeg må med skam at melde tilstå, at jeg ikke har efterprøvet alle oplysningerne.

Ps. tak for korrektionen vedr. årstallet.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 29/08/2010 23:08
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Vejmand
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 30/08/2010 05:27
Tak for oplysningerne Arne og tak for henvisningerne ved artiklen. Så fik jeg Niels Hansens død med også, den havde jeg nemlig ikke fundet endnu.

Med venlig hilsen
Anni Damkjær
 
Forfatter RE: Jens Vejmand
herningarkiv
Medlemmer

Antal indlæg: 18
Bopæl:
Tilmeldt: 02.01.06
Lagt på d. 31/08/2010 13:15
På lokalarkivet i Herning har vi en fortegnelse over Jens Nielsen Vejmands børn, udarbejdet af Inger Lodahl:

1: Niels Jensen f. 2/5 1855 i Herning
2: Maren Cathrine Jensen f. 13/9 1856 i Herning d. 18/3 1858 i Sunds
3: Peder Jensen f. 6. apr. 1858 i Sunds
4: Christen Jensen f. 24 apr. 1860 i Sunds
5: Maren Cathrine Jensen f. 28 /5 1862 i Herning
6: Hans Jensen f. 9/7 1865 i Herning d. 29/8 1865 i Herning
7: Mette Jensen f. 9/7 1865 i Herning d. 13/8 1865 i Herning
8: Mette Jensen f. 19/6 1866 i Tjørring
9: Hans Jensen f. 11/9 1868 i Tjørring d. 10/5 1872 i Tjørring
10: Kirsten Marie Jensen f. 4/8 1871 i Tjørring

med venlig hilsen
Doris Frederiksen, Lokalhistorisk Arkiv i Herning

www.herningbib.dk  
Forfatter RE: Jens Vejmand
Anni Damkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 96
Bopæl:
Tilmeldt: 17.06.08
Lagt på d. 31/08/2010 16:33
Hej Doris

Tak for hjælpen.

Det var den første Maren Cathrine, jeg manglede. Det vil sige, jeg havde fundet hende, men så gik jeg fra hende igen, da jeg ikke var helt sikker på, det var hende.

Det har ellers været sjovt at følge hans børn, for de fik heller ikke døbt deres egne børn i kirken. De fleste gange er det faderen, der hjemmedøber dem ved fødslen, men i et enkelt tilfælde var det bedstefar Jens Vejmand, der foretog hjemmedåben.

Ellers har jeg fået styr på alle børnene fra vugge til død, undtagen de to sidste Mette og Kirsten Marie. Dem kan jeg ikke finde vielser og dødsdag på.

Med venlig hilsen
Anni Damkjær

 
Forfatter RE: Jens Vejmand
Nathan Østergaard Lauridsen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.12
Lagt på d. 04/07/2012 02:49
Jeg syntes lige at jeg vil give dig lidt ekstra til din slægtsforskning. Jens "Vejmand" Nielsen var medlem af Kristelig Lutheransk Trosamfund. Som i den tid mente at et udøbt barn ville komme i helvede. Så det galt om at få barnet døbt hurtigst muligt, så derfor døbt Jens Vejmand dem ved fødslen.
Jens Vejmands søn Peder Jensen var menighedstjener (præst) for Kristeligt Lutheransk Trosamfund fra 1889-1924. I en nekrolog i Herning Folkeblad 04.03.1924 stod der "Peder Jensen var som Menneske en flink og tiltalende Mand med ikke faa Interesser og nem at tale med, naar man ikke kom for langt ind på hans religiøse Anskuelser , som, man syntes, var mærkelig forældede, selve Sproget, han brugte derom, lød som fra fjern Fortid ... Jeg tror ligefrem, det var haard ved P. Jensen at dømme andre Mennesker; han og hans Parti sagde da ogsaa altid: Det er ikke os, der dømmer, det er Guds Ord".
Men nu vil jeg gerne spørge dig om noget: Hvad hedder Jens Vejmands børnebørn altså dem du har fundet ud af.
P.S. Vis du gerne vil vide mere om Kristelig Lutheransk Trosamfund så kan du få fat i bogen "Lutheranerne på heden".
Venlig hilsen: Nathan Østergaard Lauridsen.
Schæferivej 10  
Forfatter RE: Jens Vejmand
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 11/07/2012 20:24
Der har jo gennem tiden været så mange "Jens Vejmænd-er", at der burde være nok til alle.

Den Jens Vejmand som Jeppe Åkjær digtede om, stammede ifølge hans egne erindringer fra Fly Sogn. Se selv.
 
Forfatter RE: Jens Vejmand
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 11/07/2012 21:26
Nej. Det er delvist en misforståelse, som især var gældende på Skiveegnen indtil man fandt Jeppe Aakjærs egen forklaring i hans regnskabsbog.

Iflg. Aakjær var det vejmanden i Tjørring, som havde fortalt ham om sin nyligt afdøde forgænger Jens Nielsen, der der 19. maj 1901 gav ham selve ideen og inspirationen til digtet Jens Vejmand.

Men indholdet i digtet er hentet flere forskelige steder fra, bla. også fra den nævnte vejmand "Gammel Yver" i Fly.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 11/07/2012 21:32
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Vejmand
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 23/07/2012 00:11
Det er jo en gammel diskussion, og jeg har ingen aktier på nogen af siderne- og vi har vel ikke noget nyt at tilføje? Dog må jeg skubbe lidt til dig, for det er vigtigt for os slægtsforskere at forholde sig til fakta. Et mindesmærke her, en udsendelse i TV Midtvest der og pludselig er der kun een sandhed..
Det er rigtigt, at Jeppe Åkjær har gjort et notat om besøget hos "stenknuseren" i Herning (Jeppes udtryk).

Til gengæld har Jeppe Åkjær selv 2 steder fremhævet, at Iver Larsen (Gammel Yver), naboen i Åkjær er den rigtige Jens Vejmand. Se f.eks:

Forordet til Fra de uænsedes lejr:

Citat: "Iver Larsen (Gammel Yver) er prototypen til Jens Vejmand.. "

Iver Larsen fungerede som "stenknuser" ved anlæggelsen af hovedvej A 16 fra Viborg til Holstebro i Jeppe Åkjærs barndom og ungdom, så Jeppe har kendt alt til vejmænd, før han færdedes på Herningegnen. Han fik senere en kummerlig alderdom på Fly-egnen med at lappe huller i vejene for folk for ussel betaling.

Jeppe Åkjær har iøvrigt aldrig brugt folks rigtige navne i sin digtning, så hvorfor i dette tilfælde? Han har iøvrigt altid holdt sig meget lokalt og til folk han kendte indgående, når han brugte dem.

Mon ikke vi kan være enige om, at der er grund til at mindes alle de Jens Vejmænder, som har eksisteret gennem tiden - uanset hvor de opholdt sig?
 
Forfatter RE: Jens Vejmand
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 23/07/2012 00:31
Jeg forstår ikke helt hvorfor du gerne vil holde liv i en gammel traver om det emne (oprindelig fremsat omkring 1930 af Friskolelærer Jens Rolighed, Klim), når der er senere fundne oplysninger fra Aakjærs egen hånd at forholde sig til.

I Jeppe Åkjærs »Studier fra hjemstavnen«, som August F. Schmidt i 1932 fik udgivet i Gyldendalske Boghandel under titlen »Fra Sallingsund til Øresund« hedder det på side 159 under »Rettelser og tilføjelser til Mit Regnebræt 1919«, efter Jeppe Åkjærs håndeksemplar: 344. »Jens Vejmand. I min regnskabsbog står der under den 19. maj 1901 : »Stenslageren i Tjørring 0,25 øre. Denne mand på landevejen ved Tjørring gav mig den første ide til digtet Jens Vejmand« .

Dette bevirkede, at selv Skive Folkeblad anerkendte det:
»Så kan der vist ikke«, skriver Skive Folkeblad, »siges ret meget mere om denne sag. Det har været opløftende gennem de mange bidrag at få kastet lys over et vedkommende emne, der altså tog sit udspring i Tjørring ved Herning«

Men som jeg også skrev tidligere, selve indholdet kommer mange steder fra, blandt andet også fra også "Gammel Yver" i Fly, men Yver var altså hverken den første eller den eneste. Og så kan der vist ikke koges mere suppe på den pind.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 23/07/2012 00:37
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Vejmand
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 23/07/2012 08:22
Jeg tager absolut ikke denne diskussion op for at genere eller provokere een, som jeg har stor respekt for herinde...

For et års tid siden fandt jeg ud af, at en gren af min familie er meget tæt geografisk på Jeppe Åkjær. Siden har jeg læst temmeligt meget af ham - og med stor fornøjelse.
Det generer mig at læse Jeppe Åkjærs egne ord som i det citat jeg viste, samtidig med at man tilsyneladende vil have monopol på Jens Vejmand på Herningkanten. Der er noget, som ikke stemmer - og du har jo selv lært mig, at jeg skal være kritisk overfor de oplysninger, som jeg støder på.

Jeg har nu henvendt mig til formanden for Åkjær-selskabet, og jeg giver en tilbagemelding, når jeg hører fra ham. Sandheden er jo nok, at Jeppe Åkjær har fået ideen på Herningkanten, men at det er Gammel-Ywer, som sangen er skrevet over.

Det næste bliver vel, at Daugbjerg Dåås i sin tid har ligget ved Sunds, og at den har flyttet sig på gloende pæle til hvor den ligger nu - for det kunne vel til en vis grad dokumenteres i Jeppe Åkjærs digtning - ihvertfald de gloende pæle...
 
Forfatter RE: Jens Vejmand
Hedegaard
Medlemmer

Antal indlæg: 92
Bopæl:
Tilmeldt: 03.02.12
Lagt på d. 24/07/2012 10:33
Jeg har nu fået dette meget hurtige svar fra Åkjær-selskabets formand:


"Aakjær nævner flere figurer til Jens Vejmand. I Aakjærs lommebog fra 1901 nævner han et møde med en vejmand mellem Herning og Holstebro ved Tjørring. Desuden er det korrekt, som du også skriver, at Gammel Iwer er typen på ”Jens Vejmand”.
Aakjær arbejdede længe med digtet og begyndte på den hos Kr. Bjerre i Bovbjerg, men kunne ikke fuldføre den der. Ved et sommerbesøg hos Esper Andersen i Jebjerg blev den skrevet færdig.
Digtet blev skrevet 18. juni 1905 og sendt til Politiken 19. juni!"


Min konklusion må være, at du havde ret i, at Jens Vejmand er en blanding af lidt fra både Herning-kanten og fra Åkjær. Det vil jo sige, at folk fra Herning stadig kan fejre Jens Nielsen, mens man fra Fjends kan fejre Iver Larsen. Vi andre kan jo så passende fejre begge...

 
Forfatter RE: Jens Vejmand
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 24/07/2012 17:40
Jammen, det er der jo ikke noget nyt i. Og så heder det jo afaktisk "Jens Vejmand" og ikke "Iver Vejmand.

Og mon så ikke det snart det er på tide at komme tilbage til trådens emne.!


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 24/07/2012 17:49
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk