hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Kristensen 1875
jytte kirstein
Medlemmer

Antal indlæg: 44
Bopæl:
Tilmeldt: 26.07.09
Lagt på d. 03/05/2010 06:19
Prøver herigennem om jeg kan hjælpe en af mine slægtninge med en efterlysning.
Håber nogen kan hjælpe, da han ikke selv har haft det store held med opklaringen.

"Jeg søger forældrene til Jens Christensen/Kristensen, som ved folketællingen i 1906 tjente i Præstbro Kro, Ådum/Oddum Sogn, Ringkøbing Amt, (opslag 18) som ungkarl. Ifølge denne folketælling (som har en del fejl i fødselsdatoer) var han født d. 20. juni 1875.

Jeg har ikke kunnet finde hans fødsel i nærliggende sogne i Ringkøbing Amt, Vejle Amt eller Ribe Amt.

Han blev udlagt som far til min mormor, som blev født "Maren Birgitte Kirstine Kristensen" i Bøvl Mark, Sønder Omme sogn, Vejle Amt, d. 25. august. 1905. Døbt 24 September 1905. (KB 1904-1911 opslag 48 nr. 12)

Ved fødslen i 1905 er forældrene: "Ugifte Laura Lauridsen (25 Aar) og udlagt Barnefader Ungkarl Jens Kristensen af Præstbro i Aadum Sogn".

Under fadderne her i 1905 står der: "Moderen bar. Faddere: Husmand Bertel Lauridsen og Hustru Maren Nielsen af Bøvl Mark [moderens forældre], Ungkarl Kristen Nielsen af do [Bøvl Mark], Ungkarl Jens Kristensen af Præstbro [den udlagte barnefader]".

Samme Jens Kristensen [uden angivelse af civilstatus] fra Præstbro blev også udlagt som barnefader til Laura Lauridsens næste barn, sønnen "Aksel Lauridsen" (ikke Kristensen!), født i Bøvl Mark, Sønder Omme Sogn d. 17. nov. 1906. Døbt 9. dec. 1906. (KB 1904-1911 opslag 18 nr. 20)

Under fadderne her i 1906 står der: "Moderen bar. Faddere: Husmand Bertel Lauridsen [moderens far], Ungkarl Laurids Lauridsen, Ungkarl Karl Frederik Stejner Lauridsen [moderens brødre], alle af Bøvl Mark". Anmærkning: "Moderen opholdt sig 10 Maanedersdagen før Fødslen i Østerby".

Ugifte Laura Lauridsen (28 Aar) af Bøvl Mark, Sønder Omme Sogn, fik et tredje uægte barn, Aksel Gustav Lauridsen,d. 18. sept. 1908. (KB 1904-1911 opslag 28 nr. 13). Her er der ikke udlagt en Barnefader, Men faderen skulle være Anders Simonsen, som Laura Lauridsen blev gift med d. 8. feb. 1909.

Jeg har udelukket Jens Christensen, født i Rosendal, Ådum Sogn, d. 23. marts 1875. Ikke blot fordi fødselsdatoen ikke er nøjagtigt den samme, men også forbi denne Jens Christensen blev gift 11. maj 1905 i Ådum Sogn med Anne Marie Nielsen. Han var altså ikke ungkarl da han blev udlagt til barnefader d. 24. sept. 1905. Ej heller ved folketællingen i 1906.

Bortset fra folketællingen i 1906, som ikke angiver fødesogn, har jeg ikke kunnet find andet om Jens Christensen. Min mor mener at han måske emigrerede til Amerika, men hun er ikke sikker.

Jeg vil være meget taknemmelig hvis nogen finder hans fødsel.

Med venlig hilsen,

Bjarne Jensen"

På forhånd tak
Jytte Kirstein Simonsen
http://www.myheritage.dk/site-132164151/jytte-kirstein-simonsen  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk