hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Jens Vejmand og De Højhellige i Tjørring.
Carl Kofoed
Medlemmer

Antal indlæg: 69
Bopæl:
Tilmeldt: 29.07.05
Lagt på d. 19/02/2010 23:03
Mon I ved, at Jens Vejmand sluttede sig til De Højhellige i Tjørring? Jeg skal sige lidt om ham og opdagede det. Se her:
Jens Nielsen ”Vejmand”, født 17-nov-1833 i Herning, døbt 25-nov-1833 i Herning kirke, død 3-feb-1901 i Tjørring sogn, begravet 9-feb-1901 i Tjørring sogn, stilling: husmand, vejmand. Han blev gift med Johanne Marie Pedersdatter, gift 7-jul-1854 i Herning kirke, født 17-jun-1829 i Vrads sogn, Skanderborg amt., (datter af Peder Larsen og Mette Pedersdatter) døbt 18-jun-1829 i hjemmet, fremstillet 26-jul-1829 i Vrads kirke, død 23-okt-1899 i Tjørring sogn, begravet 29-okt-1899 i Tjørring sogn.

I. Niels Jensen, født 2-maj-1855 i Herningby, døbt 3-maj-1855 i hjemmet, fremstillet 20-maj-1855 i Herning kirke.

II. Maren Katrine Jensen, født 28-maj-1862 i Gullestrup, Herning sogn, døbt 28-maj-1862 i hjemmet.
Anm. "Høre til Fanatikerne."

III. Mette Jensen, født 9-jul-1865 i Gullestrup, Herning sogn, døbt 9-jul-1865 i hjemmet, død 13-aug-1865 i Gullestrup, Herning sogn, begravet i Herning.
Anm. ved fødsel: Høre til Fanatikerne.

IV. Hans Jensen, født 9-jul-1865 i Gullestrup, Herning sogn, døbt 9-jul-1865 i hjemmet, død 29-aug-1865 i Gullestrup, Herning sogn, begravet i Herning.
Døbt af Faderen. Død uden at komme i Kirke. Forældrene høre til Fanatikerne.

V. Mette Jensen, født 19-jun-1866 i Tjørring sogn, døbt 19-jun-1866 i hjemmet.
"Seperatistiske Forældre."

VI. Kirsten Marie Jensen, født 4-aug-1871 i Tjørring sogn, døbt 4-aug-1871 i hjemmet.
"Seperatistiske Forældre."
 
Forfatter RE: Jens Vejmand og De Højhellige i Tjørring.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/02/2010 23:54
Det er nok nogenlunde kendt, at han tilhørte den bevægelse. Han har givetvis været påvirket af bla. Troels Graversen i Vesterholm, hvor han jo selv havde tjent - mens Johanne Marie tjente hos skolelæreren der var gift med Troels Graversns datter, og som også var een af de førende i bevægelsen.

Efter Troels Gravesesn død i 1865 svækkedes bevægelsen i Herning vel også noget, mens den stadigvæk voksede i Tjørring. Det var nok også en medvirkende årsag til at Jens Nielsen flyttede til Tjørring, hvor der jo allerede dengang var en stor og meget selvbevidst menighed.

I Herning havde man et ret så anstrengt forhold til folkekirken og til sognepræsten. Det havde man godt nok også i Tjørring, men der var man så mange, at man ikke mente man overhovdet behøvede at tage hensyn til det.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Jens Vejmand og De Højhellige i Tjørring.
Nathan Østergaard Lauridsen
Medlemmer

Antal indlæg: 2
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.12
Lagt på d. 04/07/2012 03:20
Jeg vil først lige sige at jeg føler som medlem af Kristelig Lutheransk Trosamfund det stødende at du kalder menigheden "De Højhellige".
Men Jeg vil helt klart sige at Jens Vejmand var medlem af Kristelig Lutheransk Trosamfund. For eksempel var hans 3 søn Peder Jensen menigheds tjener for menigheden.
P.S. Vis du gerne vil vide mere om Kristelig Lutheransk Trosamfund så kan du få fat i bogen "Lutheranerne på heden".
Venlig hilsen: Nathan Østergaard Lauridsen.
Schæferivej 10  
Forfatter RE: Jens Vejmand og De Højhellige i Tjørring.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 04/07/2012 10:03
Det har bestemt ikke været min hensigt at støde nogen, og jeg er sikker på det heller ikke har været Carls hensigt. Men udtrykket "De højhellige" eller "Dømmerne" var og er nu engang det almindeligt brugte udtryk om denne menighed, både i daglig tale og på tryk.

Og i betragtning af hvad man fra menighedens side selv har tilladt sig at kalde andre folk - herunder også gode troende missionsfolk - skal man måske lige passe på ikke selv at blive for nærtagende på det punkt.?

Tak for forslaget til læsestof. Jeg har faktisk læst ganske meget om menigheden, herunder også det nævnte, og er iøvrigt selv født og opvokset her på egnen (dog ikke i Tjørring, men i Haunstrup) så jeg kender menigheden ganske udmærket.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 04/07/2012 10:12
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk