hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 20/01/2010 11:49
Hej,

i 1787 i folketællingen findes Kirsten Andersdatter Alle på den lille hovedgård Brandholm som "husjomfru". Ejeren er Niels Jensen Kjærsgaard fra Snejbjerg og hans kone Karen Mortensdatter Skaarup fra Høgild i Rind. Kirsten er født 1768c.

Hun gifter sig, 20 år, i februar 1788 i et stuebryllup på Brandholm med sognepræsten i Brande Jens Frederiksen Breum. Ved deres første barnedåb i 1789 er der ingen faddere med navn Alle/Aller/Ahler. Ved deres anden barnedåb 1791 bærer "Hr. Lassens Kone i Rind Præstegaard", hun skulle efter Wiberg hedde Kirstine Marie Koch *1751c †1827 Øster Høgild, Rind. Men ingen af navn Alle. Jacob Skaarup, Niels Kjærsgaard og en Niels Syndergaard Kjærsgaard (? evt. fra Snejbjerg?) er faddere.

I 1792 overtager den næste præst embedet og Jens Breum dør 1797 i København.

Jens Nielsen Alle er i Assing i FT 1787, kommer senere, men vist efter 1792, hvor Kirsten Andersdatter Alle har forladt sognet, til Brande. Om der er en forbindelse ved jeg ikke. Jeg mente, der var en tråd som nævner Jens Nielsen Alle, her på hammerum-herred.dk, men har ikke kunnet finde den igen.

Findes der en Anders Alle/Aller/Ahler i Hammerum herred?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 20/01/2010 15:02
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2010 14:54
Hosekræmmer Niels Graversen Søndergaard købte 1769 Kjærsgaard i Snejbjerg og boede der i en del år.

Niels Pedersen Alle og hans søn Jens Nielsen Alle er kendte folk, velhavende hosekræmmere, mølleejere, kirkeejere osv. De stammer fra gården Ahle i Vorgod sogn.

Jens Nielsen Alle (ca. 1730 - 1810) bor først i Toustrup i Snejbjerg, senere ved kirken i Assing (som han ejede). Efter en længere økonomisk nedtur endte han som fattiglem i Brande. Han var gift 1767 i Sjørslev med Karen Christensdatter Røjen, som var en slægtning til den velkendte hosekræmmer Niels Madsen Røjen i Øster Høgild.

Jens Nielsen Alle havde en bror (vist en halvbror) Anders Jensen Alle der fik hosekræmmerbevilling i København i 1758. Jeg kender ikke hans videre skæbne, men netop fordi det forlyder, at det er slægtninge der har hjulpet Jens Alle ind ved præstegården i Brande kunne det være et spor.

Jens Alle havde også en søn, Niels Christen Alle, som blev Præst, først paa Agersø, senere i Resen, død 1833. Så præstefamilier har ikke været ham ukendt.

Jeg tror derimod ikke at Kirsten skal placeres i Ahler , Borris.

Lige en tilføjelse:
Denne Anders Jensen Alle bliver i København kaldt for Aller, det kan jeg se Kirsten Andersdatter også gør hos Viberg.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 20/01/2010 15:06
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 20/01/2010 16:54
Hej,

Anders Jensen Aller ser lovende ud.

Årene før 1791 er Jens Nielsen Alle ikke set i Brande, for der har jeg index på alle fødte, faddere, bærere, døde og gifte. Første gang jeg har fundet ham, er som fadder i okt. 1793. Så det bliver lidt trangt med at få Kirsten Andersdatter Aller til at besørge ham et sted i Brande By.
Jeg har set en tråd, hvor Arne redegør for Jens Nielsen Alle, hvor kan den være?

Hvor forlyder det med hjælp fra slægtninge?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 20/01/2010 16:56
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 20/01/2010 17:34
Hej,

jeg har fundet lidt om Jens Nielsen Alle:

Arne Feldborg i DIS Morten Pedersen Toustrup tråden:
St. Toustrup bliver jo samlet af flere mindre gårde af herredsfoged Johan Busch i perioden 1745 - 1753, men efter hans død i 1756 klager enken dog over at det er en ringe gård, som hun knapt kan få føden på. Helt så galt er det nu nok ikke, men ihvertfald sælger hun gården til Anders Jensen Ahle som overlader den til sin søn Jens Ahle. Ahle familien har 'penge nok' så at sige. Efterhånden kommer Jens Ahle foruden St. Toustrup i Snejbjerg til at eje flere gode gårde i Assing, samt Assing kirke og Kibæk vandmølle.

Men ligesom mange af sine kolegaer må han sande, at det er nemmere at tjene penge på at sælge strikvarer til Københavnerne, end det er at handle fast ejendom med vestjyderne. Omkring 1785 hvor han sælger til Morten Pedersen er nedturen allerde godt igang, han har slået sig på flasken og sætter på ca. 10 år det hele over styr.

...
Det er som tidligere nævnt min opfattelse, at Morten Pedersen bliver 'sat ind' på Toustrup af Jens Ahles venner og kreditorer, måske er Jens Ahle stadigvæk formelt ejer af gården.

Det bestyrkes efter min mening af at, Jens Ahle efter at være flyttet til Assing fortsætter nedturen, og i 1801 sidder i et lille hus ved Brande kirke hvor han "Opholdes af venner".


sammesteds Ole Bech Knudsen:
Den 26. april 1784 blev der på begæring af Jens Alle afholdt offentlig auktion i Toustrup på en del ham tilhørende løsøre af ind- og udbo.
Bl.a. bøger, sølv, tin, kobber, messing. desuden indbo i storstuen, sengekammeret, spisekammeret, køkkenet, bryggershuset, sønderstuen.
En del af tingene sælges til "køberen af stedet", som dog ikke anføres med navns nævnelse.
Men vi må vel her gætte på, at denne køber er Morten Pedersen, som så har købt Toustrup i 1784.
Kilde: Hamm. hrd., Auktionsprotokol 1769-1800, fol. 296b-299b. (B79, 393).


I hvilket sogn holdt Anders Jensen Aller til?
Er han i FT 1787?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk

Redigeret af vms d. 20/01/2010 17:48
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/01/2010 19:49
vms skrev:
Hvor forlyder det med hjælp fra slægtninge?


Assing Sogn, side 54:
Jens Ahle synes det at være gaaet tilbage for. Pastor Teilmann fortæller, at Sønnen, som var Præst, maatte tildels ernære Faderen, som var blevet forfalden, til hans Død. Jens Ahle skal være død i et lille Hus øst for Brande Præstegaards Have.

Jens Alle har haft både en søn og en bror der begge hed Anders og som begge var hosekræmmere, samt en søn der var Præst. I følge dette skulle det altså være præstesønnen der har underholt Jens Alle. Men det kunne vel også være hosekræmmeren. I hvert fald er der jo een eller anden forbindelse til præstegården i Brande - den ene eller den anden vej rundt.

Sønnen Anders (født Snejbjerg 1775, borgerskab i Kbh. 1799) er ikke gammel nok til at være far til Kirsten. Så det må formentlig være broderen, men det er naturligvis for nuværende kun en formodning.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 21/01/2010 11:30
Hej Arne,

mange tak.

Jeg har set Snejbjerg kirkebog kursorisk igennem 1764-73 og set
Anders Skræder i Snejbjerg, men ikke andre Anderser. Jens Alle
er over det hele. Men denne affotografering er ganske svær at læse,
så jeg kan let have overset noget.
Der er ikke angivet nogen udskrift på siden med udskrifter her.

Søren Fløe i Haunstrup. Navnet hentyder til Brande sogn. Er der nogen
der kender mere til ham?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 21/01/2010 22:30
Jens Alles søn Anders er døbt i Snejbjerg 03 maj 1775.

Hvis det er broderen Anders og dennes formodede datter Kirsten, du tænker på, er der vel ingen grund til at tro, at hun skulle være født i Snejbjerg.

Denne Søren Fløe har jeg et lidt anstrengt forhold til. Udover de tre fadderskaber har han ikke rigtig efterladt sig varige spor på egnen, og hans oprindelse er vist også usikker. Men med både kone og tjenestekarl må han jo have boet på een af de tre gårde der dengang var.

Udfra udelukkelsesmetoden (vi ved med rimelig sikkerhed hvem der har boet på det to Haunstrugårde i perioden) kunne man vel formode, at han har boet i gården Råbjerg. Jeg vil lige i morgen checke med min lokale støttepædagog, Martha, og se hvad vi har på ham.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 22/01/2010 10:07
Hej,

hvor kunne Anders Jensen Aller have fået børn?

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2010 17:01
vms skrev:
hvor kunne Anders Jensen Aller have fået børn?

Sejer Kühle nævner, at han fik borgerskab i Købehavn 1758, den samme oplysning giver Agnes Laustsen i PHt. Derudover ved jeg ikke noget om ham.

Mht. Søren Fløe (nævnt i Snejbjerg kirkebog 1771, 1772 og 1774), så har vi ikke noget på ham. Som nævnt tror jeg han har boet i Raabjerg, men ikke engang det er sikkert. Her har vi i forvejen to kendte beboere på den tid.

a. (ca. 1718 - 1772).
Christen Sørensen, bor i Raabjerg ???? - 1770

b. (ca. 1730 - 1799).
Christen Sørensen, bor i Raabjerg 1700 - 1799

Søren Flø kan næppe være far til nogen af dem, men kunne vel godt være søn af hvem af dem det skulle være. Men hvor Fløenavnet kommer ind kan man ikke se ud af det foreliggende.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 22/01/2010 21:51
Hej.

Feldborg skrev:
Mht. Søren Fløe (nævnt i Snejbjerg kirkebog 1771, 1772 og 1774), så har vi ikke noget på ham.

Mon han er identisk med Søren Fløy, der blev gift med Ane Skibild i Nøvling kirke den 21. marts 1766. Jeg har ikke fundet børn af dette ægteskab i Nøvling.

Han kan være født i 1739 i Bjødstrup, Gjellerup sogn, som søn af Niels Fløe.
Døbt den 30.aug. 1739, Niels Fløe's søn Søren. Fadderne står som: 3 af hans kones brødre og hans tjenestekarl, 2 af hendes brødres koner, hendes moder bar barnet.

Niels Fløe døde i Bjødstrup i 1752, og hans enke døde samme sted i 1763, 69 år gammel. Hendes navn kendes ikke.
Der er ikke fundet andre børn døbt i Gjellerup, så de var nok flyttet til Bjødstrup kort før, da de havde flere ældre døtre. Min ane Anne Margrethe Nielsdatter var født ca. 1727 og hun blev gift med Peder Christensen, der overtog gården. Deres datter blev gift med Mads Sørensen Hagelskjær.

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2010 22:08
Søren Fløy får sønnen Niels døbt i Nøvling 04 jan 1767.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
jytteduholm
Medlemmer

Antal indlæg: 118
Bopæl:
Tilmeldt: 03.07.05
Lagt på d. 22/01/2010 22:45
Kære slægtsforskningsfæller!


Jeg er også netop (altså mens andre i denne tråd er kommet mig i forkøbet!) nået frem til, at Søren Fløe må være født 1739 i Gjellerup sogn som søn af Niels Flø i Bjødstrup. Ham har jeg på et tidspunkt haft kig på som mulig far til en formoder, men i dag, da jeg checkede igen, måtte jeg ombestemme mig – desværre.

Fadderlister tyder på, at Niels Flø ud over sønnen Søren havde følgende døtre:

1) Dorthe Nielsdatter, gift 1745 i Gjellerup sogn med Peder Andersen af Lundgård. Dorthe bor ved vielsen i Agerskov, og det er også her, ægteparret slår sig ned
2) Maren Nielsdatter ’af Bjødstrup’ – gift 1748 i Gjellerup sogn med Dynes Lassen i Lægsgård fra Ikast. Niels Flø står fadder ved det første barns dåb i Ikast sogn. Måske også ved senere børn – det har jeg ikke checket.
3) Margrethe Nielsdatter ’af Bjødstrup’ - gift 1752 i Gjellerup sogn med Peder Christensen i Bjødstrup (Ja, du er kommet mig i forkøbet med den oplysning, Niels!)

En datter er sikker, nemlig Dorthe Nielsdatter , for ved hendes død mange år senere optræder nemlig ’vores Søren’ fra Haunstrup som formynder:
150 Dorthe Nielsdatter i Agerskov. 14.11.1773, fol.281.r32;E: Peder Andersen. B: Jens 22, Niels 18, Anders 14, Christen 11. FM: morbror Søren Nielsen i Havnstrup i Snejbjerg sogn. (Kilde: www.brejl.dk)

Ovenstående er resultatet af en overfladisk gennemgang af fru Bolls afskrift af Gjellerup kirkebog, så jeg tager alle mulige forbehold.

Det var alt for nu.

Vh.

Jytte D.

 
Forfatter RE: RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 22/01/2010 22:57
Hej igen.

Mon ikke det skulle være denne familie:

Ringkøbing, Bølling, Vorgod, Fielstervang, , 5, FT-1787, C1114
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Nielsen 48 Gift Mand Gaardbeboer
Anna Lasdatter 46 Gift Hans kone
Niels Sørensen 20 Ugift Barn af 1ste egteskab
Anna Johanne Olufsdatter 26 Ugift Tienistepige [tienestepige]

M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 22/01/2010 23:41
Skiftet bekræfter jo da i hvert fald at han hedder Søren Nielsen. Konen må vel være en datter af Laurids Skibbild, men er ikke indført som født i kirkebogen i Nøvling.

Parret får også en søn døbt i Vorgod 28 Feb 1776 (død i april samme år), så de må være flyttet til Fjelstervang omkring 1775.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: RE: Kirsten Andersdatter Alle 1788 gift med præst Breum i Brande
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 23/01/2010 09:28
Familien Fløe flyttede videre til Skarrild sogn, hvor sønnen Niels Sørensen af Lustrup blev gift Kr.Him.dag 1791 med pigen Inger Hansdatter. De flyttede tilbage til Vorgod sogn i 1797-98, hvor faderen Søren Nielsen døde hos dem formentlig under et besøg.

Der står i Vorgod Kb. 1709-1817, AO 222.
Død 19.dec. 1798 Søren Nielsen af Skarrild sogn i Vester Herreborg, 59 år gl.

Skarrild kb. 1788-1815, AO 80.
Onsdagen den 14.dec. 1796 begravet Søren Fløes hustru af Pindvig, 55 år.

S. kb. AO 17
22.dec. 1791 Niels Sørensen og Inger Hansdatters tvillingesønner af Lustrup hjemmedøbt, navnlig Hans og Søren.
Søren fremstillet i kirken den 19.febr. 1792

AO 76: Død 11.febr. 1792 Niels Fløes søn Hans 4 uger 4 dage gl., begr. d.19.febr.

AO 29: Døbt 1.maj 1797 i Præstegaarden Niels Sørensen og Inger Hansdatters barn i Pindvig, navnlig Søren. Fadder bl.a. Søren Fløe

Denne søn Søren er formentlig død før 1801, og de 2 nævnte sønner i FKT 1801, har jeg ikke søgt.

Samtlige personer i husstanden
Ringkøbing, Bølling, Vorgod, Vester Herborg, , 11, FT-1801, B8178
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Niels Sørensen 35 Gift Huusbonde Jordløs huusmand, meeget trængende
Inger Madsdatter 42 Gift Hans kone
Hans Nielsen 6 Ugift Deres børn
Peder Nielsen 3 Ugift Deres børn

Optælleren har skrevet Madsdatter i stedet for Hansdatter til konens navn.

M.v.h. Niels Okkels
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk