hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 02/04/2006 19:54
Er der nogen som kan hjælpe med et godt tip ?

Jeg kan ikke finde Cristine Knudsen's forældre Knud Laursen og Anne Marie Jensdatter.

Cristine bliver døbt i Ikast Kirke 25.3.1829, og det er samtidig eneste sted jeg kan finde forældrene.

Jeg mener endvidere, at Cristine i 1834 er " indtinget for betaling af hendes moder"
hos Christen Jepsen i Ikast sogn, ligesom hun er plejedatter hos samme familie i 1840 og 1845.

Et tip med hensyn til at finde rette spor, modtages med tak.

Mvh

Jørgen K
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 02/04/2006 22:07
Hej Jørgen
Det er lidt svært at læse, hvad der står ved dåben - er der rigtigt forstået, at Knud er udlagt barnefar, og efter det står der måske Hestlund Bording Sogn.
Ret mig vis jeg er på vildspor!

Ved FT. 1834 er der en ugift tjenestepige Anne Marie Jensdatter 24 år i Bording S, Ring.A.

Har du tjekket af- og tilgangslister + hendes konfirmation?

V.h.
Laila Nørgaard
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 03/04/2006 11:42
Hej Laila

Først og fremmest mange tak for dit indlæg.
Jeg har tjekket konfirmation i årene 1841-1848 uden noget resultat. Jeg har også tjekket døde mænd i perioden 1834-1840, og heller ikke her gav det noget resultat.

Da jeg desværre ikke kan læse hvad der står ved Cristines dåb, kunne det meget vel tænkes, at du er på rette spor med den udlagte barnefader. Det kan jo også give forklaringen, hvorfor Cristine er indtinget af moderen!

Jeg har ikke tjekket til-og afgangslisterne, så det vil jeg gøre som det første.

Mvh
Jørgen K
 
Forfatter RE: Re. Christine Knudsdatter, Ikast.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 03/04/2006 21:47
Hej Jørgen.
Jeg har checket hendes dåb på mine microkort, der står:
Født 21.marts 1829, døbt 25.marts 1829 (i Ikast).
Christine Knudsdatter (der er faktisk et h efter C)
Forældre: Anne Marie Jensdatter hos Stiffaderen Christen Jepsen i Uhre.
Til barnefader udlagdes Knud Laursen fra Hestlund i Bording sogn.
Faddere: P.(pigen) Anne Jensdt. i Remme, Jmfr. Westrup i Overiisen,
K.(karlen) Knud Jensen, K. Niels Sørensen i Remme, K. Morten Jensen i Lægsgaard.
Anmærkning: Faderen fremstillede sig personlig og tillod barnet at kaldes med hans Navn. (hvis der står mere, så er der ganske utydeligt og ulæseligt)
M.v.h. Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 03/04/2006 22:40
Hej Niels !

Mange tak for hjæpen, nu har jeg fået bekræftet, at Christine var "uægte", samt fadderne til barnedåben.
Du skriver at " faderen fremstillede sig personligt ". Var dette ualmindeligt eller var det normalen ?

Jeg har endnu ikke fået undersøgt til-og afgangslisterne endnu, men man kunne sikkert godt forestille sig, at han var rejst fra "åstedet".

Det virker på mig, som fadderne kom lidt forskellige steder fra, men de omtalte steder var måske alle i nærheden, ellers kunne der måske være lidt familiære relationer her !

Mvh
Jørgen K
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 03/04/2006 23:30
Hej Jørgen
De nævnte lokaliter er beliggende i den syd-østlige del af Ikast Sogn, og Hestlund hører til den vestlige del of nabo sognet Bording, så der er intet usædvanligt i det!
En lille romance efter et sommermarked eller høstgilde, hvorfor skulle de unge mennesker være anderledes dengang end nu!!

V.h og god "jagt" efter nye historier
Laila Nørgaard
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 04/04/2006 09:05
Laila & Niels

Til orientering kan oplyses, at jeg nu har været gennem afgangslisterne i perioden 1826-1841 og ikke fundet ham. Der står ganske vist en Knud på kirkebogsside 155, opslag 154 nr. 19, men jeg mener ikke der står Laursen!

Der bliver i øvrigt døbt en Knud Lauritsen 03.10.1809, og faderen er Laurits Henriksen fra Hestlund. Måske kan det være samme person, eller er det at springe over "hvor gærdet er lavest "?

Jørgen K
 
Forfatter RE: Re. Christine Knudsdatter, Ikast
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 04/04/2006 19:21
Hej Jørgen.
Ved dåben skrives Christen Jepsen som stedfar til Christines mor, det kunne jo betyde at hans kone Mariane Nielsdatter var mormor til Christine.
Du har Christine hos C.J. i fkt. 1834-40-45, og jeg har også fundet hende der i fkt. 1850, da er hun 21 år, så hendes konf. burde være i Ikast, men jeg kan heller ikke se den. Fkt. 1850 kan du se på AO, Ikast sogn opslag 14, 2.fam. fra oven.
Iøvrigt læser jeg mormoderen? Mariane Nielsdatter som født i Staby, både i fkt. 1845 og 1850, men jeg er ikke 100% sikker, men mit bedste bud. Hun var 75 år gl. i 1850, og hvis der er et skifte efter hendes død, så kan det måske fortælle, hvor Christines mor befinder sig.
Hvor befinder Christine sig senere i livet, jeg går ud fra, at hun er en af dine aner.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Re. Christine Knudsdatter, Ikast
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 04/04/2006 20:04
Hej igen Jørgen.
Mariane Nielsdatter, husfæster Christen Jepsens hustru på Uhre Mark, døde 76 år gl. af alderdom den 8.febr. 1851, begr. 15.febr. 1851 i Ikast.
Som jeg skrev før, ville et skifte efter hende måske føre dig til Christines mor.
M.v.h Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 04/04/2006 22:25
Hej Niels

Igen mange tak, jeg skal love du har været en stor hjælp. Hvis det er den rigtige Christen Jepsen som jeg har fundet i 1787, har han selv være plejebarn.

Ja, Christine er en af mine aner, hun er min tip-oldemor på min faders side, og blev gift i Ikast Kirke 11.05.1852 med Kristen Kristensen Birk.

Jeg skal til Bording i morgen, og vil forsøge at besøge Ikast Lokalarkiv, de kan måske hjælpe med et skifte.

Mvh
Jørgen K
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 11/04/2006 16:08
Niels Okkels

Jeg nåede desværre ikke Ikast Lokalarkiv, så det må blive en anden gang.

Jeg synes ikke min tekst er så tydelig på HH opslag 339, når jeg ser på hendes bryllup 11.5.1852 i Ikast Kirke.

Jeg kan læse alt på gommen, minus sidste linie, og med hensyn til bruden, kan jeg læse: Pigen Cristine Knudsdatter i første linie, men ikke anden linie ? Men tredie linie læser jeg Cristen Jepsen Uhre Mark og i sidste linie 23 år, men kan ikke læse resten i den linie.

Kan du hjælpe med dine microkort, ville dette være perfekt ?

Mvh

Jørgen K
 
Forfatter RE: RE. Cristine Knudsen, Ikast.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 11/04/2006 23:07
Hej Jørgen.
På sidste linie ved gommen står der:
gl. (henfører til alder i foregående linie), vac. 14. Jul. 1829 af Dalgaard.
Under bruden står der i 2.linie og frem:
hjemme hos Pleiefaderen Christen Jepsen paa Uhre Mark, 23 Aar gl.,
vac. 17. juli 1832 af Dalgaard.

M.v.h. Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Cristine Knudsen, Ikast 1829
jørgen kristensen
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 07.07.05
Lagt på d. 12/04/2006 10:26
Hej Niels

Mange tak for din venlighed, det er rart at have "en ven i nøden"
Tak

Mvh
Jørgen K
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk