hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 07/11/2009 09:19
Vi har før haft Gravers Chlemmensen Linnebjerg oppe i noggl tråde

Klippet fra ovennævnte

Linnebjerg
Matrikel 1664
Hartkorn 5 Tdr 0 Skp 0 Fjk 0 Alb
Ejer
og
Matrikel 1688
Hartkorn 5 Tdr 3 Skp 0 Fjk 0 alb
Ejer Herningsholm Fæster Clemend Gravesen.

Se indlæg herunder . (pga. navne forvirring)


MVH Dahl.

Redigeret af ard d. 08/11/2009 19:22
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Gravers Chlemmensen Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 07/11/2009 23:16
Da der vist sig at være nogle misforståelser omkring navnene, også i mit indlæg her, har jeg slettet det og skriver senere et nyt.

Ps. Indlæget Ard henviser til kan ses her:
http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?rowstart=60&forum_id=2&thread_id=439#4643


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 08/11/2009 12:58
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Gravers Chlemmensen Linnebjerg
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 08/11/2009 11:59
Der fik jeg vist blandet noget "gamle noter" / tekst ind og for hurtigt ude af døren.

Der er jo her tale om 2 tilsynelandene forskellige personer

nemlig "vores kendte" Gravers Clemmensen Linnebjerg.

og

som klippet ud i Linnebjerg 1688 er fæsteren Clemend Gravesen.


Så det kunne jo være hans far med mindre der er snurret rundt på navnene.





MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Gravers Chlemmensen Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/11/2009 13:06
Hvis det er korrekt, at Gravers Clemmensen kendes under tilnavnet Linneberg (jeg kender ikke primærkilden til den oplysning), så er det vel overvejende sandsynligt, at den ovenfor nævnte Clemend Graversen (nævnt i Linneberg 1664 og 1688) er hans far.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 08/11/2009 19:35
Ang. Navnet Gravers Clemmensen Linneberg har jeg p.t. kun set det i

heftet "Mænd og Kvinder i Gjellerup":
Nævnt i Gjellerup 4. aug. 1697 strid om Ikast kirkeregnskaber
(kaldet Graver Clemmensen Linneberg, Fløe IV, s. 22)



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 08/11/2009 19:51
Ja, jeg kender godt citatet fra Fløe-bogen, det lyder:

Den 4. august 1697 var Mads Christensen Nørlund sammen med Ikast sognemænd nærværende paa kirkestævnet i anledning af, at Gravers Clemensen Linneberg i Gellerup havde brudt en kontrakt oprettet mellem ham og Ikast sognemænd .

Men jeg ved som sagt ikke hvor det oprindligt kommer fra (tingbogen måske).


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Gravers Clemmensen
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 09/11/2009 15:35
Hej,

min hypotese i linket (der henvises til) ovenfor holder ikke. Hypotesen var, at Gravers Clemmensen kunne være søn af Clemmen Christensen, Sdr. Fastrup, nævnt 1683, 84, 89, 93. Dette på grund af fadderlister.
Da Gravers Clemmensen kaldes Linneberg (stedet mest i Ikast sogn) i 1697 (men af Gjellerup) og der i 1688 findes en fæster Clemend Graversen i Linnebjerg Ikast - se Arne Dahl ovenfor - er det overvældende sandsynligt, at denne Clemend er faderen, som også Arne Feldborg nævner. Tidsligt passer det godt ind i de kendte datoer om Gravers.

Se http://www.nørvang-herred.dk/andre/skifte-gjellerup-1715.htm#graversC

Venlig Hilsen


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
ard
Medlemmer

Antal indlæg: 182
Bopæl:
Tilmeldt: 07.04.06
Lagt på d. 09/11/2009 17:08
Ang. citatet fra Fløbogen - så "kender" jeg ikke omtalte bog - står der ikke en kilde henvisning ?.

Om teksten står i tingbogen skal jeg ikke kunne sige, andet en omkring den nævnte dato 4 august 1697 (er den nærmeste 14 august-1797 -hvad jeg har kunnet finde) men den kan jo været skrevet senere som en henvisning så det er stadigvæk åben.

Ang Gravers Clemmensen.

Hvis hans far skulle være nævnte Clemmen Graversen stiller det jo nogle flere spørgsmål.

Så kan det tænkes at han (Gravers) de gange han ses som fadder muligvis er pga. famillier på hans hustruer side.

Der er tilsyneladende ikke mange oplysninger p.t. omkring Clemend Graversen selvom sønen Gravers kunne, som der tidligere er nævnt både læse og skrive.

Gården Linneberg er vel ikke helt lille og der skulle vel noget til at blive gift med Enken Anne Andersdatter Holst ?



MVH Dahl.
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 10/11/2009 17:06

Lige et par små tilføjelser.

Vedr. Just Holst:
Bror til Anne Holst. *1650c †1723 Trøstrup, Timring. Lille herremand på Frøstrup med 9 tønder hartkorn, som han købte 1704. Før 1704 også forvalter på Herningholm, forpagter Voldbjerggård. osv.

Bør være:
Bror til Anne Holst. *1650c †1723 Trøstrup, Timring. Lille herremand på Trøstrup med 9 tønder hartkorn, som han købte 1700. Omkr. 1687 forvalter på Herningholm, 1704 forpagter Voldbjerggård.

Du nævner 3 steder Rishoved: Dynes Nielsen skal være Bitshoved (måske Bizhoved). Det er i øvrigt den samme gård som et andet sted i skiftet kaldes for Bidzov hvor den samme Dynes Nielsen også er nævnt.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Just Andersen Holst og Bidzov
vms
Medlemmer

Antal indlæg: 578
Bopæl:
Tilmeldt: 15.04.07
Lagt på d. 12/11/2009 11:25
Hej Arne,

tak for dine tilføjelser.
Jeg har rettet Rishoved (Bishoved) til Bitsov, som i TRAP.

Just Andersen Holst må være tiltrådt som forvalter på Herningsholm imellem marts 1688 og maj 1690. Før marts 1688 var Hans Thomsen forvalter der. I Sunds kirkebog nævnes Just Andersen som forvalter på Herningholm første gang i maj 1690. Men som Jørn Jensen (http://hammerum-herred.dk/forum/viewthread.php?forum_id=2&thread_id=439&rowstart=60) har nævnt gjorde Just Andersen Holst allerede i 1687 udlæg ved en skatteindkræver.

Se fuldstændig dokumentation her: http://www.nørvang-herred.dk/andre/Holst-Hammerum-1700.htm

Gjellerup Kirkebog (Karen Golls afskrift):
1682 viet
[Hans Thomsen] forvalter paa Herningsholm og Cathrine Mortensdatter i Gjellerup.
1688, 29 Feb.
døbt Sara Magdalena, datter af Hans Thomsen, forvalter paa Herningsholm

[Hans Thomsen] er min tilføjelse, siden han får en datter døbt 6 år efter vielsen i Gjellerup.

Hvis der findes andre nævnelser af Just Andersen er jeg meget interesseret.


Villy M. Sorensen
München

www.nørvang-herred.dk
www.nørvang-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 12/11/2009 14:28
Hej
Bitsou har mange navne, i daglig tale Besser.

Med hensyn til Just Andersens virke som forvalter ved Herningsholm var han godt igang i 1690, Her er en sag mellem Fjederholt og Øster Høgild mænd i tingbogen.

Ligeledes i Ginding h. tingbog en tyverisag i Hestlund, hvor Troels Mikkelsen og en smed i Sunds sogn var bestjålet. Tyven boede i Hestlund i Bording sogn.

Lidt vedr. Dynes Nielsen omk 1702, ops 135 Dynis Nielsen mod det 6. bud med forrige tjenestekvinde Inger Pedersdatter, hans ægtehustru var Anne Andersdatter.

Omk 1725, ops 340 Han havde restancer, her oplyses det at han var sengeliggende og syg, broderen Poul Nielsen i Amtrup var mødt på hans vegne.

Omkring 1701, opslag 95 Just Andersen på Henrik Holst Københavns vegne, i sagen mod Christen Andersen Højris, der havde opkrævet og tilsyneladende beholdt skatten af Juulsgård og Lyngholm.

Omk 1702 Christen Andersen påstår at han har fået skøde på de to gårde, da han købte Højris af Jens Sørensen Højris, nuværende ejer Henrik Holsts enke og arvinger.

Om der kan være forbindelser mellem Just Andersen og Henrik Holst, ved jeg ikke.
Måske er det den samme Henrik Holst som var rådmand i Kiel.

mvh jørn jensen
 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/11/2009 22:05
vms skrev:
Jeg har rettet Rishoved (Bishoved) til Bitsov, som i TRAP.

Du må gerne kalde den for Bitzhoved eller een af de mange andre kendte stavemåder, pointen var bare at det første bogstav er "B" og ikke "R".

Se fuldstændig dokumentation her

Det er ikke dokumentation jeg mangler. Jeg påpegede bare et par unøjagtigheder i din fremstilling.

Hvis der findes andre nævnelser af Just Andersen er jeg meget interesseret.

Han må formodes at være forpagter på Voldborg i hvert fald frem til 1707 og har formentligt også boet der. Han får sønnen Frands begravet dér 31 jan 1707. Og her kommer så igen en antydning af, at Just standsmæssigt er lidt oppe på stigen "Oc nedsat i Adelens Begrafvelse" - en 17 årig knægt.!

Han selv, og vist også flere af hans slægtninge, blev jo bisat i kirketårnet i Ikast.

Men der er noget mystisk ved den sag i 1787. Jørn jensen skriver:
Med hensyn til Just Andersens tiltræden som forvalter på Herningsholm, er det nok sket omk. 1687, da han gør arrest i Hans Thomsens Bo, da denne åbenbart har glemt at afregne indkrævede skatter.

Denne Hans Thomsen må jo være den tidligere forvalter, nævnt flere andre steder i denne tråd (hvem ellers skulle kunne have tilbageholdt så mange penge?).

Han burde jo så qua udtrykket "Hans Thomsens Bo" enten være død eller sat fra bestillingen og gjort umyndig. Men 2 år senere i 1689 nævnes "Ærlige og velfornemme Mand, Hans Thomsen i Bjødstrup, Forvalter paa Herningsholm og hans Kæreste Karrine Mortensdatter" osv.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/11/2009 22:30
jørn jensen skrev:
Om der kan være forbindelser mellem Just Andersen og Henrik Holst, ved jeg ikke.

Sagen er omtalt i Alfred Kaa: "Fæster og Husbonde i Hammerum herred", side 92. Her fremgår det, at denne Henrik Holst må være død ca. 1698.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
luk nu forum op
Medlemmer

Antal indlæg: 256
Bopæl:
Tilmeldt: 04.10.05
Lagt på d. 13/11/2009 00:41
Hej Arne og Villy
Jeg har haft lidt problemer med årstallene i tingbogen. Så vidt jeg nu kan se starter året 1689 ved opslag 19,(der mangler nogle blade) og opslag 39 oplyser: Velfornemme Just Andersen, forvalter over Herningsholm, det er den 1. juni 1689.

Og opslag 57 løverdagen den 31. august samme år, er Hans Thomsen nævnt som forrige forvalter i forbindelse med køb af en del af Bjødstrup.

Årsangivelsen 1687 i forbindelse med oprydning efter Hans Thomsen kan kun være senere. Thomas Thomasen Lund kommer vel snart herefter til Bjødstrup.
hilsen jørn

 
Forfatter RE: Godsskifter i afskrift v. Jens Bang. Clemend Gravesen i Linnebjerg
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 13/11/2009 01:45
Ja, så kan jeg bedre få det til at passe.

Men så må dette (retsagen) være sket efter at han købte Bjødstrup, for da kaldes han jo "Ærlige og velfornemme osv.". Man kunne jo få den tanke, at han har købt Bjødstrup for de penge han havde "lånt" af sit herskab.

Peder Jørgensen køber jo gården af Knud Barfoed 1688 sælger til Hans Thomsen i 1689 og allerede 2 år senere tager Perder Jørgensen den tilbage igen.

Og så er teorien om at Hans Thomsen simpelthen bliver sparket ud pga. underslæb, og Just A. Holst indsat, vel også mulig. Jeg mener nemlig at have læst et sted, at han ikke dør men flytter fra egnen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk