hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 30/03/2006 16:15
I Ørre - Hodsager sogns Kirkebog 1728 - 1805, opslag 9, bliver Karen Christensdatter døbt d. 2. søndag i advent 1753.
Er der nogen der kan se, hvad faderen hedder udover Christen? Det starter vist med K og på næste linie Romming?
Jeg kan heller ikke tyde, i hvilket sogn, hun blev gift med Svend Christensen.

Er der en, der vil give en hånd med ved tydningen, så på forhånd tak!

Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
agerlund
Medlemmer

Antal indlæg: 193
Bopæl:
Tilmeldt: 14.07.05
Lagt på d. 30/03/2006 17:26
Hej Elisabet
Faderen hed Christen Poulsen i Romming.
Døbt 2 søndag i advendt.
gift med Knud Hal i ___ sogn, som 1807 boede i _____ sogn.
Død før 1807.

Hilsen Grete Skatka
 
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 30/03/2006 18:21
Hej Grete,
Mange tak for hjælpen.
Det går ellers fremad med Jens Christian Pedersen Østergaard, kan du tro. Nu har jeg kun et "hul" på 14 år af hans liv - og så lige at finde ud af, hvilken slags foreningsvært han var i Herning. Det er da også endelig lykkedes at få fat i nogle af de billeder, jeg skulle låne rundt omkring.
Vi snakkes ved.
Tak igen.
Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: RE. Karen Christensdatter, Ørre.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 30/03/2006 18:46
Hej Elisabet.
Faderen skrives som: Christen Povelsen i Rommig.
Til sidst står der: givt med Knud Hold fra Borberg sogn, som 1807 boer i Ikast sogn, død før 1807.
M.v.h. Niels Okkels.
 
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 30/03/2006 19:09
Hej Niels,
Jeg hældte selv mest til Bording, men nu kan jeg jo godt se, at Borberg er det korrekte.

Desværre afslørede ægtefællen, at det ikke var "min" Karen. Hun skulle have været gift med en Svend Christensen.
Men, that's life.
Tak for hjælpen!

Mvh.
Elisabet



Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/03/2006 23:52
Jeg tror at man skal overveje om ikke der står Romvig, istedet for Rommig, det er ihvertfald nok det der menes.

Iøvrigt er det nok også lidt af en tilsnigelse, når der står at hun bliver gift med Knud Hold fra Borbjerg. Hold navnet har han jo begribeligvis ikke med sig fra Borbjerg, det får han først efter at han er flyttet til Ikast.

I øvrigt er han omtalt en 10 - 15 steder i bogen Ikast Sogn. Bla. på side 109:

1791 sælger Jens Breining N . Hold, 6,000 htk., for 499 rdl ., til Knud Christensen , Hvam udi Borbjerg sogn, der samtidig låner 400 rdl . af kbm . J . N. Nyboe,Holstebro, og skønt han kun havde gd . 3 år, blev han siden kaldt Knud Hold .
Han blev sognefoged og »stamfader til en talrig Ikast-slægt i Fonnesbæk, Hesselbjerg, Ikast, bl .a . arkitekt Jobs . K. og installatør Knud Knudsen . Som sogne -foged boede han i sognets centrum »Kirkegaarde, Su .6a, nu Administrations - bygning.



mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 01/04/2006 20:02
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 01/04/2006 17:30
Ja, jeg har det nu heller ikke så godt med, at hun bliver gift med en Knud Hold. Karen Christensdatter, der blev gift med Svend Christensen, BURDE nemlig være gift i Ørre omkring det tidspunkt. Og jeg ser ikke en anden Karen Christensdatter gift i den periode. Så jeg har lidt af et problem der.
Mht. Romvig/Rommig: Det er muligt, at der menes Romvig - dert skal jeg ikke gøre mig klog på. Men senere i kirkebogen stødte jeg på navnet igen (jeg har selvfølgelig ikke skrevet ned i hvilken forbindelse...) og der stod der altså ret tydeligt Rommig.

Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
Birgit Høier
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 01/04/2006 20:21
Svend Christensen og Karen Christensdatter bliver viet 17-10-1771 i Ørre

Mvh.
Birgit Høier
 
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/04/2006 22:02
Jeg tænkte nu mere på det forhold, at han jo ikke hedder Hold på det tidspunkt han bliver gift. Det kommer han først til at hedde senere.

Noget andet er så at ''din" Karen Christensdatter, bedømt udfra folketællingerne, skulle være født ca 1748 og ikke 1753.??

Knud Hold den yngre (ham der var sognefoged mv.) gifter sig anden gang i 1794 i Ikast med Anne Christensdatter. Han er da ca. 31 år og kan altså godt have været gift (evt. med Karen Christensdatter) i nogle år. Og jeg har en ide om, at det nok er ham der er ugift tjenestekarl og soldat hos Kolby i Rindun i 1787.

Så jeg tror faktisk også det er ham her:

KNUD CHRISTIAN CHRISTENSEN
Marriages:
Spouse: KAREN CHRISTENSDR ROMMING
Marriage: 23 SEP 1788 Vinding,

Bemærk Karens tilnavn.!

Der er også en anden Knud Hold (den ældre) i Ikast, han var gift tre gange. Men men ingen af hans koner hed Karen, så han er ikke interessant i den her sammenhæng.

.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 02/04/2006 10:48
Hmmm, nu begynder det at blive interessant. Det er ved at udvikle sig til en halv-kompliceret historie, den her.
Nu må jeg prøve at holde tungen lige i munden og se, hvad jeg kan finde ud af.
Tusind tak for hjælpen!

Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 02/04/2006 11:06
Arne, du har ret i, at min Karen skulle have været født omkr. 1748, men 1753 er altså det tætteste jeg kan komme, når pigen skal hedde Karen og faderen samtidig skal hedde Christen. I øvrigt kan FKT jo desværre være ret upræcise mht. folks alder, så derfor har jeg tilladt mig at acceptere en fejlmargin på 7 år.
Men måske mangler hendes dåb bare i kirkebogen - da det er en senere udgave, er den vel ikke komplet?
Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
Birgit Høier
Medlemmer

Antal indlæg: 26
Bopæl:
Tilmeldt: 28.06.05
Lagt på d. 02/04/2006 20:29

Hvis jeg tyder rigtigt, bliver en Karen Christensdatter konfirmeret i 1767.

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=58&dir=514a-01&size=75

Der er ikke noget fødselsår ud for hende, men de andre konfirmander er fra 1748- 50
Jeg kan heller ikke finde hende født.

Mvh.
Birgit Høier
 
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 03/04/2006 12:41
Hej Birgit,
Ja, hvis hun er født på samme tid som de øvrige på holdet, er hendes fødsel nok bare ikke med i kirkebogen, og så må jeg opgive at finde hendes aner.
Og 1748 passer da også bedre med FKT, selv om man skal tage disses aldersangivelser med et gran salt.
Men jeg har nu også svært ved at få koblet hende ind i Romming-historien. Hun passer ikke rigtig ind, så jeg bliver nok desværre bare nødt til at opgive hende.
Så din oplysning bekræfter egentlig min fornemmelse.
Tak for hjælpen, Birgit.

Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 03/04/2006 18:47
Karen Christensdatter Rommig født 1753 bliver konfirmeret i Ørre i 1771. Jeg er også ret siker på, at det er hende der bliver gift i Vinding og så dør få år senere. Og da din Karen Christensdatter lever i bedste velgående og er gift med den samme mand i både 1787 og 1801 kan det umuligt være den samme.

Det er derimod nok din Karen som Birgit har fundet konfirmeret. At der ikke oplyses hverken bopæl eller alder kunne måse tolkes derhen, at hun ikke er født i sognet, men er kommet dertil som plejebarn eller som tjenestepige.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Karen Christensdatter, Ørre
EØP
Medlemmer

Antal indlæg: 143
Bopæl:
Tilmeldt: 11.12.05
Lagt på d. 03/04/2006 21:19
Ja, det er jo også en mulighed, at hun ikke er født i sognet. Det har du ret i. Jeg havde stirret mig blind på den omstændighed, at Ørre kirkebog for den periode ikke er fuldstændig. Jeg vil prøve at kigge i nabosognenes kirkebøger.
Ja, ja, jeg har meget at lære endnu, kan du nok se.
Tak for "øjenåbneren".

Mvh,
Elisabet


Med venlig hilsen,
Elisabet Ø. Petersen
http://www.eop.dk  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk