hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Side 1 af 2 1 2 >
Forfatter Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 31/10/2009 14:43
Ifølge Abildtrup, skulle Peder Pedersen Storgaard være død 19. febr. 1717, 8o år gammel.

Jeg kan simpelthen ikke få det til Peder Pedersen, men får det til Peder Povelsen i Herreborg.

http://www.hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=28&dir=537a-01&size=100&ark=18

Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 31/10/2009 19:05
Hej Ruth.
Du har ret, der står tydeligt Peder Povelsøn af Herreborg. Hans alder er meget præcis, nemlig 80 år gammel ringere 8 og ½ dag. Hvor mon præsten har hans fødselstidspunkt fra?
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 31/10/2009 19:22
Nu vover jeg mig ud på dybt vand, og jeg kan ikke svømme (brr):

Er Abildtrups Peder Pedersen Storgaard så måske den samme som Peder Pedersen Fruergaard?

Jeg har ikke hold i så meget endnu, men mener på nuværende tidspunkt, at de 2 x Peder måske er samme person, set ud fra fadderopstillingen ved efterkommerne.

Er der en af jer der har fundet Peder Pedersen Fruergaards begravelse? Jeg har søgt ham flere gange i kirkebogen. Han kan selvfølgelig være død før kirkebogen starter i 1709.

Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/10/2009 20:02
Ruth Neumeister skrev:
Er der en af jer der har fundet Peder Pedersen Fruergaards begravelse? Jeg har søgt ham flere gange i kirkebogen. Han kan selvfølgelig være død før kirkebogen starter i 1709.

Det tror jeg ikke han er. I de private papirer fra Fruergaard der citeres i Videbækbogen nævnes det om Svend Pedersen (1685 - 1770):

som en hørig og lydig Søn bleven hiemme hos hans kiære forældre, stedse og altid gaaed Dem til haande med al ærbødighed og Tienesteagtighed indtil Han næsten var 40 Aar gammel, da Gud føjede det saaledes, at han fik i Sinde at begiære til Ægteskab, den paa den Tid ærlige og Dydelskende Pige Sidsel MadsDatter

Han fylder 40 år i 1725 og bliver gift samme år, og begge hans forældre skulle altså være i live på det tidspunkt. Hvornår faderen (Peder Pedersen Fruergaard) dør ved jeg ikke, men moderen (Kirsten Svendsdatter) dør i 1734. De bliver gamle i den familie.

Til Niels: Når præsten skriver sådan er det vel normanlvis tegn på at vedkommende er født i samme sogn, og at præsten altså har haft adgang til optegnelser om hvornår han er født.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
gonzo
Medlemmer

Antal indlæg: 8
Bopæl:
Tilmeldt: 12.06.09
Lagt på d. 31/10/2009 20:47
Hej Ruth

Prøv at kigge på dette her, det kan måske bruges

http://www.eop.dk/1579.html

Jeg har set Peder Pedersen Fruegaard på denne hjemmeside.
der står at han er død d. 19 feb. 1717 i Herborg i en alder af 77 år.
men jeg ved ikke lige hvor man har fundet denne information. det kunne man måske spørge eøp om.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 31/10/2009 21:44
Lige nu er jeg een stor forvirring, men jeg bliver nødt til at genemgå kirkebogen igen, igen.
Alligevel vil jeg lige fortælle, hvad jeg indtil videre har fundet:

Peder (Poulsen?) Pedersen Storgaard har under alle omstændigheder 2 børn:
1. Michel Pedersen Herborg (1691-1772)
2. Abelone Pedersdatter. Nævnt som Michel Herreborgs søster i 1719, hvor de begge står faddere ved Jeppe Madsen (Storgaard) Herborg og Anne Pedersdatter Fruergaards datter Kirsten.

Jens Abildtrup nævner en Abelone Pedersdatter som mulig hustru til Michel Pedersen Herborg, død 1770, 86 år. Det må være Michels søster.

Michel Pedersen Herborgs hustru hedder under alle omstændigheder Else i 1745 og 1746 (Michel Herborgs hustru Else).
Michel får børn døbt i perioden 1728-1744, og der er ingen Abelone imellem, så den Else Christensdatter, der dør 1770 er nok den rigtige af de to mulige hustruer, som Jens Abildtrup nævner s. 143 i bogen om Vorgod.

Michels hustru kunne evt. være en datter af Christen Olling og Maren Pedersdatter i Assing (Hvem de så end er), der optræder som faddere ved Michel og Elses børn.

Michel Pedersen Herborg eller hustru eller søster Abelone optræder hver eneste gang enkeltvis eller sammen som faddere hos de 6 børn af Jeppe Madsen i Herborg gift med Anne Pedersdatter Fruergaard.

Jeg kom vidt omkring.
Hilsen
Ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/10/2009 21:49
Det er jo tydeligvis Abildtrups Peder Pedersen i Storgaard Elisabeth har noteret der, og det kunne vel godt være Peder Pedersen Fruergaard.

Men ham der dør den dag hedder jo altså Peder Poulsen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 31/10/2009 21:50
Til Feldborg.
Vedr. aldersangivelsen, så skulle jeg nok have vedhæftet et lille hoved med et glimt i øjet . Det jeg undrer mig over er, at præsten kan angive alderen inden for ½ dag, så må han jo have det præcise klokkeslet, og da manden blev født længe før kirkebøgerne begynder, og de der var med til fødslen formentlig alle ligger i graven, så finder jeg aldersangivelsen som meget speciel.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 31/10/2009 21:56
Hej Gonzo.
Jeg var indtil i dag ikke spor i tvivl om, at Peder Pedersen Storgaard døde d. 19. feb. 1717, indtil jeg fik næsen klemt fast til computerskærmen og opdagede, at der stod Poulsen.

Det var en tilfældighed at jeg opdagede fejlen, men jeg undrede mig over, at et barn i Vorgod fik navnet Poul, og så gik der sport i det navn.

Men herom senere, hvis jeg skulle være så heldig at finde en forbindelse.

Tak for hjælpen.
Hilsen
Ruth

Hilsen
ruth
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/10/2009 21:59
Niels Okkels Folkjær skrev:
for ½ dag, så må han jo have det præcise klokkeslet, og da manden blev født længe før kirkebøgerne begynder,

Du mener vel før de bevarede kirkebøger begynder.? Og desuden kan præsten jo have sin oplysning fra andre samtidige kilder.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Niels Okkels Folkjær
Medlemmer

Antal indlæg: 484
Bopæl:
Tilmeldt: 06.10.05
Lagt på d. 31/10/2009 22:13
Jeg skulle måske ikke have skrevet "født længe før", men kun "født før". Der er jo kun få kendte kirkebøger fra før Chr.4 påbød kirkebøgerne i 1645, og det kom først til Jylland året efter p.g.a. krig, så hans fødsel 1637 iflg. alder ved død, står nok ikke i en kirkebog, og så igen med ½ dags nøjagtighed, det er det jeg morer mig lidt over.
M.v.h. Niels Okkels
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 31/10/2009 22:29
Jo, jo. Jeg kan udmærket se pointen. Og det er heller ikke for at tvære det ud. Men jeg tror da på, at præster også før den tid havde kalendere, notesbøger, huskesedler eller hvad man nu vil kalde det. Og endelig stod der jo ofte ret præcise oplysninger i familiebiblen.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/11/2009 00:17
Ruth Neumeister skrev:
Jeg var indtil i dag ikke spor i tvivl om, at Peder Pedersen Storgaard døde d. 19. feb. 1717,

Det er måske et åbent spørgsmål, om der overhovedet har været en Peder Pedersen i Storgaard på den tid. Eller om det hele beror på en fejllæsning af denne ene kirkebogsindførsel.

Der er jo ikke noget der tyder på at Peder Fruergaard skulle have boet der, og det er jo i hvert fald ikke ham der der dør i 1717. Men hans datter flytter dertil omkring den tid.

Christen Olling er en efter den tids forhold ret velhavende selvejerbonde i Olling, ejer også et par nabogårde, og er gift anden gang omkring 1725 med Maren Pederdatter.

Af første ægteskab med Johanne Bodsdatter har han døtrene Else født ca. 1703 og Anne født ca. 1705.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 01/11/2009 07:57
Det tenderer jo kraftigt til, at Michel har giftet sig ind i Olling familien.

Michel Pedersen Storgaards hustru hedder Else (Christensdatter, f. ca. 1702-1770).

1728: 1. barn Johanne
1. fadder Christen Olling
4. fadder Anne Christensdatter af Olling

1733: 4. barn Maren
Bæremoder: Christen Ollings hustru Maren Pedersdatter
1. fadder Christen Olling

1734: 5. barn Anne
Bæremoder: Christen Ollings hustru
1. fadder Christen Olling

Abildtrup skriver, at Michel Pedersen i 1743 var formuende og ejede en gård i Assing sogn. Den kunne jo være arv fra Elses familie?

Hilsen Rurh
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 01/11/2009 11:16
Ruth Neumeister skrev:
Abildtrup skriver, at Michel Pedersen i 1743 var formuende og ejede en gård i Assing sogn. Den kunne jo være arv fra Elses familie?

Det er da en mulighed, i så fald nok en mødrene arv. Johanne Bodsdatter bragte jo også formue med ind i ægteskabet, så derfor måtte Chr. Olling lige give hende skøde på et par gårde før de kunne blive gift.!

Chr. Olling dør omkring 1750, mærkeligt nok er der ikke et skifte efter ham under Lundenæs amt. Men han har muligvis solgt selvejerretten til andre på det tidspunkt, eller der kan evt. være et skifte i tingbogen. Han søster Mette var i øvrigt først gift med selvejeren Søren Pårup og derefter med Niels Bodsen, så det er den kreds af lidt bedre stillede bønder / handelsfolk vi her har med at gøre.

Jeg har en teori om, at Christen Ollings far Christen Poulsen er en slægtning til møllerfamilien i Kibæk og dermed formentlig også til den Peder Poulsen der en kort tid ejede Tanderup. (det kunne vel teoretisk set være sidstnævnte der dør i Storgaard 1717 men så er vi nok for langt ude i gætteriet.)

Bemærk at Assing Sogn nævner et skifte efter Kr. Olling i 1723. Det er en fejl, årstallet skal være 1725 og det er ikke efter Kr. Olling men efter hans kone Johanne Bodsdatter.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 25/01/2010 17:11
feldborg skrev:
Jo, jo. Jeg kan udmærket se pointen. Og det er heller ikke for at tvære det ud. Men jeg tror da på, at præster også før den tid havde kalendere, notesbøger, huskesedler eller hvad man nu vil kalde det. Og endelig stod der jo ofte ret præcise oplysninger i familiebiblen.

Jeg vender lige tilbage til en gammel sag.
I den samme kirkebog, et par år senere, stødte jeg på dette udtryk:

(1719) Die 9 Augusti døde Anders Thomasen i Viumbye
Der blev iche prædiket ofver ham, derfor ieg iche veed hans alder.


Hvordan det så end skal fortolkes.

http://hammerum-herred.dk/mkort/vis_bog.php?nr=38&dir=537a-01&size=100&ark=18

AO opslag 37.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
Ruth Neumeister
Medlemmer

Antal indlæg: 794
Bopæl:
Tilmeldt: 06.07.05
Lagt på d. 25/01/2010 19:42
Jeg har læst meget i denne kirkebog, men den har jeg ikke bidt mærke i.

Præsten begraver nogle stykker af ukendt navn, der "lige kom forbi sognet", men også fattige personer med navns nævnelse. Præsten skriver da: xx dato begravede jeg xxx, men ordet prædiken er ikke det mest brugte ord i kirkebogen.

Sætningen kunne måske henlede til, at sognebørnene dengang var i besiddelse af en form for "bevis" om fødselsår, indskrevet i en bibel, huspostil el.l. Men mangel på samme var vel ikke årsag nok til, at man ikke holdt ligprædiken over en person?

Kunne man måske forestille sig, at en præst fra et andet sogn havde forrettet begravelsen, og at indførslen i kirkebogen er tilføjet efter en notits fra degnen eller en for os ukendt sognepræst?

Ruth

 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 26/01/2010 10:06
Ruth Neumeister skrev:
Jeg har læst meget i denne kirkebog,

Jeg håber du har gjort en masse notater, som vi kan få lagt op på den nye side "Andre nævnelser", så vi andre også kan få gavn af dem.?

Sætningen kunne måske henlede til, at sognebørnene dengang var i besiddelse af en form for "bevis" om fødselsår, indskrevet i en bibel, huspostil el.l.

Det var jo også min oprindelige pointe.

Man må jo ihvertfald gå ud fra, at der er tale om en anden betydning af ordet "derfor". At det skal læses som: "Der blev ikke holdt ligtale, fordi jeg ikke vidste osv."

På den anden side var spørgsmålet om ligtale vel udelukkende et spørgsmål om, hvorvidt de efterladte ville betale for det eller ej.?


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
vilandt
Medlemmer

Antal indlæg: 74
Bopæl:
Tilmeldt: 29.09.07
Lagt på d. 12/06/2012 19:27
Feldborg skrev:
Johanne Bodsdatter bragte jo også formue med ind i ægteskabet, så derfor måtte Chr. Olling lige give hende skøde på et par gårde før de kunne blive gift.!

Hvilke gårde hentyder du til?
Bogen Assing sogn side 50:
32. Vestergaard. Her boede i 1700 Kr. Kristensen --
31, 35 og 61 Den anden Vestergaard - Kr. Assing nævnes 1702. Han bor da i Olling, som det synes i denne halvgaard, og skøder dette år til ærlig og gudfrygtige pige Johanne Bodsdatter, halvdelen af den gaard i Olling, som Andrs Jacobsen (hans fader) tilforn har iboet, og som jeg, Kr. Andersen, nu ejer og besidder; i Moesgaard den del, som enken Kirsten, salig Mads Mouridsens, nu ibor, samt halvdelen af Lervadskjær i Snejbjerg. Kr. Kristensen, som jo nok er Kr. Andersens søn, nævnes 1720 som selvejer.

Er det denne handel du hentyder til?

Hvis Kr. Kristensen gift med Johanne Bodsdatter er søn af Kr. Andersen kan han jo ikke være søn af Christen Poulsen i Søndergaard i Olling, som du har andet sted.

mvh c.v.
 
Forfatter RE: Hjælp til tydning af Peder Storgaard, død 1717 i Herborg.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 12/06/2012 23:11
vilandt skrev:
Er det denne handel du hentyder til?

Ja.

Hvis Kr. Kristensen gift med Johanne Bodsdatter er søn af Kr. Andersen kan han jo ikke være søn af Christen Poulsen i Søndergaard i Olling, som du har andet sted.

At Kr. Kristensen kunne være er søn af Kr. Andersen er blot en formodning fra Sulkjærs side. Ifølge een af de andre kilder jeg nævner ("Christen Christensen i Olling") forholder det sig anderledes. Her er også både det nævnte skøde og skiftet afskrevet.
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_person.php?nr=2483
http://hammerum-herred.dk/gedcom/gedcom_vis_note.php?note=2482&fnavn=Christen&navn=Christensen

Sulkjær går i øvrigt også fejl af det skifte han nævner på samme side. Det er ikke i 1723, men i 1725. Og det er ikke efter Chr. Christensen men efter Johanne Bodsdatter.

Chr. Christensen giftede sig derefter med Maren Pedersdatter og døde selv omkring 1748.


mvh, a.f.

Redigeret af feldborg d. 13/06/2012 00:07
hammerum-herred.dk  
Side 1 af 2 1 2 >
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk