hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter natmænd e.lign Rind/Skjern m.m.
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 28/03/2006 18:16
Hej.
Jeg håber, der er nogen som kan hjælpe mig med nogle spørgsmål om natmænd/kjæltringe.
Else Ebbesdatter (artiklen her på siden: Stoffer og Else) - hendes mor hed Ingeborg Pedersdatter, født i Vinderslev 1779 - der står:
3die Søndag i Fasten en Omrejsende Rytters Barn Nævnet Ingeborg, Baaren af en Medrejsende Glarmester Kone Maren Christensdaatter fra Rind Sogn og Bye, ______ Viborg Vidnerne af Vinderslev; Christen Hansen, Mourids Nielsen, Christen Waer (evt. Woer), Mathias Christensen. NB I disse trende Mænds overværelse og efter samme skriftlige Beviis af 13 Martii 1779 mig tilsendt var dette Barns forældre Ægtefolk. Faderen Peder Jensen Rytter under Kammerh. Nummesons Regiment af Nørlund Gods havde nu hiemme i Aalborg hvor han for indeværende Tid skal være. Moderen Anna Maria Hansdaatter opfød i Skiern Sogn paa Lundenæs Gods.
Kan jeg heraf regne med:
- at de er af natmændsfolket.
- at de er lovformeligt gift.
Er der nogen der ved noget om Maren Christensdatter? Har ikke lige pt. H.P Hansens bog om natmændene i bl.a. Rind
- at hun er glarmesterhustru indikerer vel at hun er natmand e.lign.

Anne Marie Hansdatter optræder næste gang ved Ingeborgs konfirmation 1796 i Resen, Vroue H, Vi.a.
Muligvis er Ingeborg plejebarn i 1787 - Frederiks sogn, Lysgaard H., Vi.A
- der står: avlet uden ægteskab.Oplysninger om specielt Anne M. Hansdatter og omtalte rytter Peder Jensen modtages med tak!

V.h.
Laila Nørgaard
 
Forfatter RE: natmænd e.lign Rind/Skjern m.m.
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 30/03/2006 23:58
Jeg kan nok ikke hjælpe dig alverden med dit spørgsmål. Men een ting undrer mig - det er sætningen:

Baaren af en Medrejsende Glarmester Kone Maren Christensdaatter fra Rind Sogn og Bye, ______ Viborg

Mon der ligger en indikation af, at det drejer sig om Rind sogn i Viborg amt.?

Når ordene "omrejsende Glarmester" og "Rind" optræder i een og samme sætning, så tænker man jo normalvis på Rind i Hammerum herred, og dermed på Casperfamilien. Men jeg kan ikke rigtig få konen her placeret.


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: natmænd e.lign Rind/Skjern m.m.
Laila Nørgaard
Medlemmer

Antal indlæg: 46
Bopæl:
Tilmeldt: 20.01.06
Lagt på d. 31/03/2006 16:53
Hej Arne
Jeg har været inde at tjekke på AO igen. Ved Anna Marie Hansdatter stå der :
--opfød i ( )iern Sogn, der kunne måske med lidt god vilje stå Giern sogn, men derefter er jeg ret sikker på at der står Lundenæs Gods.
I så fald lyder det mere sandsynligt at Maren Christensdatter er fra Rind sogn, Ring.A.
Kirkebogskilden: Vinderslev KB 1771-93 opslag 91
 
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk