hammerum-herred.dk
Navigation
Gæster
Forside
Kirkebøger
Batch-Numre
Andre nævnelser
Skifter
Tingbøger
Fast ejendom
Lægdsruller
Familiestof
FS / AO / Wiberg
Kommunalstof
Andre kopier
Slægtstavler
Borris Seminarium
Andre afskrifter
Skat
Artikler
Fotoalbum
Gravsten
Links
Bøger
Søg
Søg i debatforum
Slægtsbøger
Forumindlæg
Se indlæg
hammerum-herred.dk | Forum | Efterlysninger
Forfatter Møller Peder Jensen og hustru, Bording
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 19/07/2005 00:00
Anette Ilsøe har været lidt usikker på fremgangsmåden og har derfor bedt mig poste denne efterlysning. Jeg håber der er nogen der kan hjælpe hende videre

Efterlysninger: Møller Peder Jensen og Inger Jacobsdatter i Bording sogn, Hammerum hrd.

Siden jeg har ledt efter min tip[1]oldemor Maren Pedersdatter og hendes forældre i Bording sogn, da jeg har dog fundet kun Maren f. 24.3.1815 og hendes 2 brødre Jens Pedersen f. 30.9.1812 og Karsten Pedersen f. 7.4.1818 i kirkebogen.
De alle 3 findes ej konfirmation i kirkebogen, samt familien ej i folketællinger 1834 under Bording s. Jeg går ud fra at mine tip[2]oldeforældre Møller Peder Jensen og Inger Jacobsdatter i Bording Mølle og deres børn var flyttet til andet sogn efter årgang 1818, men det viser sig et problem for at ikke kunne finde afgangsliste årgang 1816-1825 side ml. 67-79 i kirkebogen hos Feldborgs hjemmeside!

Det er min stor interesse for at spore efter Peder Jensen og Inger Jacobsdatter, hvor de nedstammer fra.

Mvh
Annette Ilsøe
email: ailsoe(snabel)webspeed.dk
hjemmeside: www.sitecenter.dk/ailsoe
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Møller Peder Jensen og hustru, Bording
feldborg
Super Administrator



Antal indlæg: 3531
Bopæl:
Tilmeldt: 26.06.05
Lagt på d. 20/07/2005 00:06
Jeg håber der er nogle 'Bording' folk der mere direkte kan hjælpe dig med problemet. Du har iøvrigt ret i at af- og tilgangslister for Bording i perioden ikke eksisterer.

Det efterfølgende er kun at regne for et gæt og et muligt spor du efter min mening bør undersøge.

Ved de tredie barns dåb i Bording er mange af fadderne fra Thorning sogn, det kunne tyde på at parret har familie der.

Hvis du kan få adgang til kirkebogen for Hinge sogn, så check tilgangslisten omkring 1819-21. Se også efter hvem der er forældre til Dorthe Pedersen født ca. 1821 i Hinge. Se også efter om en Peder Nielsen skulle være død enten dér eller i Thorning i perioden 1820 til 1834.

Det kunne være din Inger Jacobsdatter der er nævnt herunder.

Hvis - og jeg gentager hvis - det er hende, så er hun født i Hørup sogn ca. 1785 som datter af Jacob Pedersen og Maren Rasmusdatter.

Fkt-1834; Thorning - Torning sogn; 10 - 96; Kjersholm - Hedehuus
533; Inger Jacobsdatter; k; 48; enke(mand); lewer af sin Jordlod, og Haandarbeide
534; Dorthe Pedersdatter; k; 13; ugift; Enkens Datter
535; Erich Jensen; m; 45; gift; Indsidder, og Dagleier
536; Else Cathrine Jensdatter; k; 42; gift; Hans Kone
537; Ane Cathrine Erichsdatter; k; 11; ugift; Deres Barn
538; Mette Kirstine Erichsdatter; k; 6; ugift; Deres Barn

Fkt-1840; Thorning - Torning sogn; 101; Kjersholm - et Huus m. 1 fam
554; Inger Jacobsdatter; k; 58; enke(mand); Leier og Uldbinder
555; Mette Jensdatter; k; 80; ugift; Inderste og Almisselem

Fkt-1845; Thorning - Torning sogn; 94; Kjersholm - et Huus
530; Inger Jacobsdatter; k; 63; enke; Hørup sogn, Viborg Amt; Leier og Uldbinderske
531; Dorthe Pedersdatter; k; 24; ugift; Hinge sogn, Viborg Amt; Hendes Datter


Carsten bor i Houlbjerg i 1860.

Fkt-1860; Houlbjerg - Haxholm; 12;
76; Carsten Pedersen; m; 42; gift; Bording Sogn, Ringkjøbing Amt; Lutheran; Jordbruger, Huusfader
77; Kirsten Jensen; k; 28; gift; Galten, Randers; Lutheran; hans Kone
78; Jørgen Carstensen; m; 15; ugift; Heri Sognet; Lutheran; [deres søn]
79; Inger Kirstine Carstensen; k; 13; ugift; [heri Sognet]; Lutheran; [deres datter]
80; Peder Carstensen; m; 10; ugift; [heri Sognet]; Lutheran; [deres søn]
81; Anthon Carstensen; m; 6; ugift; [heri Sognet]; Lutheran; [deres søn]
82; Søren Peter Carstensen; m; 2; ugift; [heri Sognet]; Lutheran; [deres søn]
83; Jens Pedersen; m; 16; ugift; Haurum, Viborg; Lutheran; [tjenestedreng]
84; Ane Cathrine Hansd.; k; 24; ugift; Grønbek, Viborg; Lutheran; [tjenestepige]


mvh, a.f.
hammerum-herred.dk  
Forfatter RE: Møller Peder Jensen og hustru, Bording
Annette Ilsøe
Medlemmer

Antal indlæg: 6
Bopæl:
Tilmeldt: 18.07.05
Lagt på d. 21/07/2005 00:23
Kære A.F.!

Tusinde tak for de fine oplysninger om Inger Jacobsdatter og co.

Lige før jeg har kigget på kirkebøger under Hinge sogn efter Dorthe Pedersens dåb, og fandt, det stemmer helt fint for hendes forældre er nemlig mine tip[2]oldeforældre, men jeg undrer mig for faderens navn var Peder Christensen, det skulle være "Jensen", men det viser sig under anmærkning: "Faderens rette Navn er Peder Jensen", det er en bestem redning af anmærkninger. Jeg forstår bedre for at ikke kunne finde ham pga navnforandring under Folketællinger i flere år, nu kan jeg komme i gang til at efterspore de andre.
Samtidig jeg fandt også min tipoldemor under Thorning sogn - hun døde der.

Mvh
Annette
www.sitecenter.dk/ailsoe  
Copyright © 2004 by a.f.
webmaster@dis-danmark.dk